166

166 MASTERPLAN MAASDAL NOORD-LIMBURG Hut en het verlaten ‘Zollamt’ naar de Duitse Airport Weeze. In het verlengde van de Aijerdijk richting Maas ligt een gereconstrueerde laad- en losplaats, die wellicht de bestemming van ‘ontvangstkade’ met Maashalte en aanlegplaats voor pleziervaart kan krijgen. Wandelen en fi etsen In het deelplangebied zelf kunnen wandelaars en fi etsers hun hart ophalen. De uiterwaard is goed te overzien vanaf de ringdijk van het eiland en het gebied goed ontsloten met fi etsen wandel paden. Via het veer van oud Bergen naar Vierlingsbeek krijgt men aansluiting op het Brabantse achterland (Oorlogsmuseum en Zoo Overloon) met zijn uitgebreide fi ets- en wandelnetwerk. Weeze Airport Airport Weeze Niederrhein Germany is een jonge, internationale luchthaven net over de grens in Duitsland op 30 km van Nijmegen en Venlo. Vanaf deze luchthaven vliegen veel low cost airlines naar diverse vakantiebestemmingen. Airport Weeze maakt tegelijk de Euregio en de Noordelijke Maasvallei bereikbaar voor de wereld; een gegeven dat in de toekomst beter benut kan worden. Parkeren Door verhoging van de toeristisch-recreatieve activiteit zal de druk op de kernen toenemen. De eigen bewoners mogen dan nauwelijks hinder van ondervinden. Dus moet gezien de te verwachten aantrekkingskracht van de recreatieplas en het cultuureiland van meet af aan gezocht worden naar duurzame parkeeroplossingen. De fraaie historische lintdorpen zelf moeten bij voorkeur autoluw blijven. Gasten parkeren dus buiten de het dorp op daarvoor ingerichte groene parkeerplaatsen. Eff ecten Hoogwaterveiligheid • Stuwpeil • Vergraving • Afstand tot waterkering : 11,1 m + NAP • Waterstandsverlaging (cm) : 6 t.h.v. rkm 137 • Bijdrage in m2 : 20 m : oude geul tot 0,5 m boven stuwpeil : 751 Figuur 8: waterstandseffect van deelplan Bergerplas

167 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication