209

MASTERPLAN MAASDAL NOORD-LIMBURG 209 Nevenstaande tabel 17 ‘overzicht maatregelen in hectares’ is niet rechtstreeks te vergelijken met tabel 16 ‘eff ect deelplannen en hoogwatermaatregelen’ (bladzijde 205). In tabel 17 worden de oppervlakte in hectares van de diverse maatregelen aangegeven. In tabel 16 wordt de eff ectiviteit in centimeters waterstandsverlaging van de diverse maatregelen tot uitdrukking gebracht. De eff ectiviteit van een maatregel kan per oppervlakte-eenheid aanmerkelijk verschillen, een en ander afhankelijk van de locatie en het type maatregel. 7.4 BATEN Waterveiligheid Door de aanleg van de rivierkundige ingrepen in het Maasdalgebied wordt de veiligheid van het gebied voor overstromingen vanuit de Maas gewaarborgd. De daarmee samenhangende baten zijn evident. Een vergelijking met ‘niets doen’ maakt inzichtelijk hoe omvangrijk de baten (en dan vooral de vermeden materiële en immateriële schade) precies zijn. Denkbaar is dat bepaalde gebieden vanwege de uitvoering van de maatregelen een hoger dan wettelijk noodzakelijk veiligheidsniveau krijgen, maar ook dat tijdelijk op bepaalde plekken sprake is van minder extra veiligheid omdat noodzakelijke maatregelen niet of slechts lastig gefaseerd uit te voeren zijn. Ten slotte kan sprake zijn van vermeden schade bovenstrooms, afhankelijk van het type maatregelen dat uiteindelijk als onderdeel van de gebiedsvisie wordt uitgevoerd en het type maatregelen dat elders wordt genomen. Vanwege het verkennende en visionaire karakter van het Masterplan is het uitvoeren van afzonderlijke berekeningen van het overstromingsrisico niet opportuun. Eff ecten voor de landbouw Om alle voorgestelde maatregelen uit de gebiedsvisie voor het Maasdal te kunnen realiseren is aankoop van landbouwgronden onvermijdelijk. Zo zouden in het Masterplangebied naar schatting zo’n 300 hectare aan de landbouw onttrokken worden, ten gunste van waterplassen en/of natuurontwikkeling. Door het principe van ‘meebewegen met het landschap’ houden veel van de in de maatregelen betrokken gronden hun agrarische bestemming, en wel overwegend in de functie van weide- en/of hooiland. Hierbij gaat om circa 200 hectare. De kosten voor grondverwerving zijn slechts voor een deel maatschappelijke kosten. Deels gaat het om een herverdeling van de welvaart, waarbij huidige grondbezitters in fi nanciële zin volledig worden gecompenseerd. Het (netto) welvaartseff ect is eigenlijk alleen het verlies aan productiviteit van de aangekochte grond in de huidige bestemming. Dit verlies neemt in de tijd af als de opbrengsten bij een aanwending voor agrarisch gebruik om wat voor reden dan ook autonoom al afneemt. Recreatieve beleving In het kader van de gebiedsontwikkeling in het Maasdal wordt onder andere nieuwe (hoogwaardige) EHS riviernatuur aangelegd. De natuurgebieden bieden ruimte voor recreatief medegebruik. Hierdoor worden de mogelijkheden voor wandelen, fi etsen en struinen voor de bevolking woonachtig in de omgeving van het gebied sterk verbeterd. Temeer daar ook de toegankelijkheid van het gebied verbetert. Dit levert extra baten op in termen van een toename van de belevingswaarde van het gebied voor recreanten. Om dit type eff ecten goed te kunnen inschatten is het overigens gebruikelijk om net als bij de andere eff ecten een vergelijking te maken met een (denkbeeldige) situatie waarin de maatregelen uit de gebiedsvisie niet worden uitgevoerd. Denkbaar is dat in dat geval ook investeringen worden gepleegd om het gebied aantrekkelijker te maken, maar ook dat de omgevingskwaliteit en daarmee de recreatieve beleving verder verslechtert. Woongenot Voor de inwoners van het gebied treedt door de voorgenomen investeringen in omgevingskwaliteit een verfraaiing van het

210 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication