50

50 MASTERPLAN MAASDAL NOORD-LIMBURG vaak voorwerpen – sieraden, munten, gebruiksartikelen, botten, soms zelfs menselijke lijken – achtergelaten als off erandes. Ook langs de Maas zijn zulke rituele deposities aangetroff en. Vooral oversteekpunten en samenvloeiingen van beken leken favoriet voor die off ergaven. Met name in de gemeenten Mook en Middelaar, Gennep en Bergen zijn archeologische vondsten met sacraal karakter gedaan. Niet toevallig zijn rond de Maas ook legio tekens van christelijk geloof te vinden, in het bijzonder kerken, kapellen en kruisen. Nog altijd wordt de Maas stichtelijk begeleid door een zoom van kerken, kapellen en veldkruizen, in Arcen, Wellerlooi, Well, Kamp, Heukelom, Aff erden, Gennep en Middelaar. Meerdere van deze heiligdommen vormen gekerstende heidense plekken van adoratie, oeroude cultusplekken langs de rivier waar oorspronkelijk de rivier en de vruchtbaarheid die hij bracht, kunnen zijn verheerlijkt. Landschap van riviernering Door de eeuwen heen ontstond rond de Maas allerlei nering die nauw verweven was met de rivier. Visserij, handel en transport maakten daar al vroeg deel van uit. Bijzondere aandacht verdient in dit verband het voorkomen van een groot aantal veerovergangen. Sommige ervan zijn duizenden jaren oud en vormden ooit doorwaadbare plekken – voorden – in de rivier. Bij de veerovergangen bestonden vaak ook aanleg- en losplaatsen voor schepen. Zoals bij de veren van Well, Boxmeer, Oeff elt en Gennep. De veerovergangen zijn symbolisch voor de betekenis – economisch, sociaal, godsdienstig en militair-strategisch Sint Antoniuskapel, Heukelom – van de verbindingen tussen de Brabantse zijde van de Maas – Zuid-Nederland - en de Rijnlandse zijde. Ondanks de komst van bruggen bestaan langs de Maas nog relatief veel veerverbindingen; deze benadrukken de intensiteit van de contacten over de aloude rivier.

51 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication