59

MASTERPLAN MAASDAL NOORD-LIMBURG 59 4.3 VERKENNING GEBRUIK 4.3.1 Verbindingen en toegankelijkheid 4.3.1.1 Verkenning Noord-zuid In de huidige infrastructuur zorgt de N271 voor een goede ontsluiting in noordzuidelijke richting. In het Maasdal zelf is geen sprake van een continue noord-zuidverbinding. Dat heeft zijn oorzaak in het verleden toen landwegen in de uiterwaarden werden uitgelegd vanuit de nederzettingen op het hoge en droge achterland. Daarom zijn ze meestal niet doorgaand. barrières kunnen zorgen. Iets waarmee bij de inrichtingsvoorstellen terdege rekening moet worden gehouden. Een goede doorgaande ontsluiting van het uiterwaardengebied is immers essentieel voor toerisme en recreatie. Verder is het zo dat de rivier zelf zijn betekenis als verbindende waterweg op lokaal niveau nagenoeg geheel verloren heeft. Zowel noordzuid als oost-west. Oost-west Verbindingen in oostwestelijke richting zijn er onvoldoende: ‘In oostwestelijke richting is zowel voor het autoverkeer als het fi etsverkeer een stevigere aanhechting op de gemeenten aan de overzijde van de Maas noodzakelijk’, aldus de Regiovisie. Oost-westverbindingen zijn in wezen net zo belangrijk als noord-zuidverbindingen om te komen tot een samenhangend en grensoverschrijdend toeristisch-recreatief netwerk. Daarom is extra aandacht nodig voor goede dwarsverbindingen – veren en bruggen – met de Brabantse zijde en met het Limburgse en Duitse achterland. In deze context is vooral de N271 een lastige, vaak onveilige barrière voor het langzaam verkeer. Het Masterplan zal aangeven hoe deze blokkades en barrières weg te nemen dan wel te omzeilen. Daarbij komt dat in het Maasdal gedurende de laatste vijftig jaar door vergravingen (havens, plassen, landhoofden van bruggen) en nieuwe bebouwingen (industrieel overslagterrein) dwars op het lineaire uiterwaardensysteem blokkades en barrières zijn opgeworpen, die de continuïteit verstoren. Rivierverruimingsmaatregelen in de vorm van meestromende geulen zouden voor extra Verbindingen en toegankelijkheid in dienst van Toerisme & recreatie Bij de gebiedsontwikkeling van het Maasdal is het thema Verbindingen en toegankelijkheid nagenoeg uitsluitend van belang voor de ontwikkeling van de toeristisch-recreatieve sector. Vandaar dat de visie met betrekking tot dit thema integraal wordt behandeld in de visieparagraaf Toerisme & Recreatie (5.5). 4.3.1.2 Uitgangspunten voor ontwikkeling verbindingen en toegankelijkheid • Zorg voor een samenhangend en continu netwerk van wegen en paden, zowel parallel aan de rivier als haaks daarop. • Herstel de ‘verbindende’ rivier. Watertransportverbindingen zoals waterpendeldiensten met vaste vaartijden en veerdiensten voor woon-werkverkeer en scholieren, waarvan ook toeristen gebruik kunnen maken.

60 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication