68

68 MASTERPLAN MAASDAL NOORD-LIMBURG in versterking van de economie en de werkgelegenheid. Het besef dat toerisme sterk kan bijdragen aan de vitaliteit van het landelijk gebied is algemeen en overal om ons heen zijn ‘buren’ dan ook actief met ontwikkelprogramma’s. De concurrentie tussen en met regio’s, zowel binnen Nederland als daarbuiten, is hevig. Voor een succesvolle ontwikkeling en doorgaande groei van het bruto regionaal product in deze sector is het daarom belangrijk om goed na te denken over de wijze waarop de regio zich wil profi leren en positioneren. Bepalend voor een krachtig imago is de kernidentiteit van de regio. Dat is een identiteit die geënt is op unieke en authentieke kernkwaliteiten waar je trots op bent en waarmee je je nadrukkelijk kunt onderscheiden van de concurrentie. Onderscheidend vermogen is een basaal criterium bij de representatie van het gebied en het uniek daaraan gerelateerde pakket van producten. Uiteraard wordt ook gekeken naar de kwaliteit van het toeristisch-recreatief product en – essentieel – naar de vraag van de klant. Markt en trends De klantvraag is snel en substantieel aan het veranderen. Gasten worden steeds kritischer, meer kwaliteitsbewust en via internet kunnen ze het hele aanbod eenvoudig vergelijken. ‘De gast is koning’: gastvrijheid is een kernbegrip geworden. Wat verder opvalt, is dat het menselijk gedrag individualiseert. Mensen zijn ook actiever, mobieler, meer avontuurlijk en belevingsgericht ingesteld waarbij ze zelf de regie nemen. De toerist wil op ontdekking en daarbij verrast worden. Hij wil het landschap exploreren en heeft dan interesse in ‘pure’ natuur, in pittoreske dorpen en in historisch erfgoed mét de bijbehorende verhalen. Omgevingskwaliteit en landschappelijke veelzijdigheid zijn doorslaggevend voor de populariteit van een streek. Kernbegrippen zijn hier authenticiteit, kleinschaligheid en belevenswaardigheid. Het is voor de toeristische regio Maasduinen dan ook zaak om ‘haar tuin aan te harken’ en haar pronkstukken beter te etaleren. Daartoe moet de regio haar kernkwaliteiten en ‘hotspots’ identifi ceren en gerichte plannen maken om zaken te versterken en te expliciteren. Recreatieondernemers beseff en dit maar al te goed; ze zien de uitzonderlijke potentie van een hoogwaardig vrijetijdslandschap. Maar toch houden ze tot dusver hun aandacht vooral gefocust op het eigen bedrijf en drukken nog te weinig hun stempel op de inrichting van een voor de toerist aantrekkelijk kwaliteitslandschap, dat met recht vrijetijdslandschap kan worden genoemd. De klantvraag verandert niet alleen, hij is ook aan diff erentiatie onderhevig. Zo neemt de groep ‘extended families’ toe: gezinnen ‘plus’, met kinderen en kleinkinderen, opa en oma. Ook gaat men vaker vanuit allerlei sociale motieven in grotere groepen op pad: medewerkers van bedrijven (teambuilding), verenigingen, bevriende gezinnen. De vergrijzing levert een groeiende groep actieve senioren op die fi etsend en wandelend het landelijk gebied verkennen en de (culinaire) gastvrijheid proeven. De vraag wordt daarnaast breder onder invloed van de kapitaalkrachtige groep van tweepersoonshuishoudens die vragen om specials en meer luxe arrangementen, die ze zelfstandig kunnen samenstellen. Verder is er behoefte aan allerlei faciliteiten op het gebied van ‘heerlijk genieten, ontspannen en relaxen’ (wellness en beauty). Ook de betekenis van kamperen wordt breder: natuurkamperen, kamperen bij de boer, ‘glamour camping’. Speciale aandacht vraagt de stijgende behoefte aan vakantieadressen en accommodaties die ingesteld zijn op het verblijf van zorgbehoevenden en hun families. Groter verband Uiteraard openbaart de Maasvallei zich tweezijdig van de rivier, hetgeen impliceert dat voor de ontwikkeling van de vallei hecht wordt samengewerkt met Brabant. De inspirerende basis voor die samenwerking is gelegd in de in 2009 verschenen nota Noordelijke Maasvallei, grensoverschrijdend perspectief. Dat ‘grensoverschrijdende perspectief’ is in het bijzonder van belang voor toerisme en recreatie. Gezamenlijke promotie is essentieel voor de profi lering van de Maasvallei als aantrekkelijke vakantiebestemming. Een ander voorbeeld van vruchtbaar samen optrekken is het gezamenlijk realiseren van watertransportverbindingen over de Maas.

69 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication