7

MASTERPLAN MAASDAL NOORD-LIMBURG 7 Daarmee is rekening gehouden bij de dimensionering van het pakket aan verruimingsmaatregelen. Deze opstelling is een voorbeeld voor de wijze waarop de regio de economische kracht van de agrarische sector en de potentie voor verder hoogwaardige agrarische ontwikkeling voor de toekomst veilig wil stellen. Dit in nauwe samenwerking met de sector zelf. Toerisme en recreatie geënt op water en erfgoed Een andere belangrijke gebruikersgroep is die van de toeristisch-recreatieve ondernemers. Met het oog op de toekomstbestendigheid van de sector is water een belangrijke economische drager. Veel ontwikkelingskansen zijn dan ook watergerelateerd. De Maas is in dit Masterplan de ‘verbindende’ factor. De voorgestelde mogelijkheden van reizen en transport over water zijn divers. Ze zijn niet alleen van puur recreatief belang, ze verzorgen ook voor een aantrekkelijke ontsluiting van het Maasdal voor langzaamverkeer. De belangrijkste toeristisch-recreatieve verbinding over land is de doorgaande ‘Maasdalroute’ voor wandelaars en fi etsers. Ze is de hartlijn waaraan bestaande en nieuwe toeristische infrastructuur worden opgehangen. Waar het gaat om cultuurtoerisme, krijgen de historische rivierdorpen een essentieel aandeel in de totale gebiedsontwikkeling. Deze vaak nog gave erfgoedensembles van de historische kernen zijn een zorgvuldige rehabilitatie meer dan waard. Om initiatieven eff ectief te sturen zijn TOP’s (Toeristische Ontwikkelingsplannen) met speciale aandacht voor erfgoed en beeldkwaliteit echter onontbeerlijk. Kernbegrippen zijn hier authenticiteit, kleinschaligheid, belevenswaardigheid en gastvrijheid. Subliem wonen Nieuwe woonvormen in het Maasdal zijn in principe bestemd voor collectief en meervoudig gebruik. Ze bieden de mogelijkheid van zowel tijdelijke als permanente bewoning. Wonen op het water of op de steilrand langs het Maasdal is door de bijzondere landschappelijke condities en de panoramische uitzichten altijd een vorm van subliem wonen. Ontwikkelingen waarbij wonen zich richt op multifunctionaliteit en nieuwe doelgroepen met specifi eke wensen – zoals de ‘erholung’ zoekende stedeling, de vitale senioren en de families-metzorgbehoevende(n) – hebben de voorkeur. 13 deelplannen Het Masterplan Maasdal mondt uit in een constellatie van een 13-tal deelplannen voor de oostzijde van de Maas, die als ‘preliminaire schets’ voor ruimtelijke ontwikkeling zijn op te vatten. Daarnaast zijn er – hoewel ze strikt genomen buiten de reikwijdte van dit Masterplan Maasdal vallen – ook voor de westzijde van de Maas vijf typen hoogwatermaatregelen voorgesteld en kwantitatief meegenomen bij de hydraulische berekeningen. Dit om een meer uitgebalanceerd beeld te schetsen van de haalbaarheid van de hoogwatertaakstelling. Die ‘Brabantse’ maatregelen zijn hier vanzelfsprekend niet verder uitgewerkt. Elk deelplan bevat een aantal concrete actievoorstellen. Deze actievoorstellen, ondergebracht in een bijbehorende actiematrix, zijn achtereenvolgens geïdentifi ceerd en geprioriteerd voor de korte (quickwins), middellange (planologische beleid) en lange – mogelijk zelfs zeer lange – termijn. Daarmee vatten ze het betreff ende deelplan kernachtig en overzichtelijk samen. Alle actiematrices van het totaal aan deelplannen vormen samen het kaderprogramma.

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication