84

84 MASTERPLAN MAASDAL NOORD-LIMBURG 5.5 TOERISME & RECREATIE Vrijetijdseconomie en professionaliteit Toerisme & recreatie is voor de regio van toenemend economisch belang. Het is een markt die nog steeds groeit. De sector krijgt dan ook de planologische ruimte om zich te ontwikkelen tot een volwaardige vrijetijdseconomie. In het algemeen wil de overheid daarin sturen, inspireren en enthousiasmeren maar – zoals gangbaar binnen de economie – ligt de dynamiek primair bij de ondernemers. Het perspectief voor de conjunctuurgevoelige leisure-sector wordt gefundeerd op die brancheondernemers, die creatief en vernieuwend willen inspelen op marktkansen. De nieuwsbrief van het OSO, Overlegorgaan van Samenwerkingsverbanden in de Openluchtrecreatie, bepleit dat met name de recreatieschappen ondernemender moeten worden (OSO-info 16, november 2011). Omdat de Rijksoverheid zich steeds verder terugtrekt uit openluchtrecreatie, zal de sector voor een rendabele exploitatie samenwerking moeten zoeken met marktpartijen en waar mogelijk zien te participeren in gebiedsgerichte projecten van provincie en gemeenten. Interessant hierbij is dat het Rijk zich nog wel bemoeit met structurele ontwikkelingen op het gebied van natuur en biodiversiteit: ‘En daar ligt een mooi raakvlak met openluchtrecreatie.’ Er wordt gepleit voor een proactieve verbinding tussen economie en natuur. In het algemeen wordt gesteld dat de recreatieschappen moeten investeren in groene ruimte en biodiversiteit en daarmee in de eigen business. Daarbij wordt samen opgetrokken met STIRR, de Stichting Innovatie Recreatie en Ruimte. De STIRR is een initiatief van een aantal vooruitstrevende recreatieondernemers en fungeert als aanjager van initiatieven op het snijvlak van recreatie en ruimte. De ambitie is recreatie en toerisme tot een gewaardeerde partner te maken bij gebiedsontwikkeling met als imago: krachtig, eigentijds en belangrijk voor de samenleving. Dat doet zij door innovaties in de praktijk te ondersteunen en stimuleren met onder meer zogenaamde ‘Green Deals’. Er is dus een ingrijpende sectorbrede kwaliteitslag nodig. Daartoe is – meer dan ooit – behoefte aan effi ciënte samenwerking en professionalisering binnen de regionale toeristische sector. Onderlinge samenwerkingsverbanden binnen de sector dienen te worden aangehaald. Het is van het groot belang eensgezind de ambities bij te stellen. Het is zaak om toekomstgericht en kordaat in te zetten op duurzaamheid, een eenduidige regio-identiteit en onderscheidend vermogen. Brancheorganisaties zullen projectorganisaties moeten worden; waarbij wordt gereorganiseerd op concrete haalbare doelen, daadkracht en doortastendheid. Planologische onderbouwing vrijetijdslandschap Het is de bedoeling dat de samenwerkende gemeenten nadrukkelijker inspireren en stimuleren, maar vooral faciliteren. De gemeenten doen dat vanuit een regionaal perspectief. Ze zullen werken aan een laagdrempeliger planologie en verkorte procedures. Kwaliteitsslag begint op internet De markt groeit, maar de eff ectieve vraag is fundamenteel aan het veranderen. Toeristen zijn zelfbewust, kritisch en zeer kwaliteitsbewust. Ze zijn ervaren in het reizen en nemen zelf de regie bij de selectie van reisdoel en arrangement. Mensen bepalen hun keuze via internet; daar kunnen ze ook het hele aanbod eenvoudig vergelijken. Als ze naar de regio komen, hebben ze vooraf al welbewust gekozen voor landelijkheid en de onderscheidende kernkwaliteiten van landschap en toeristisch-recreatieve attractiewaarde. Toeristen willen behandeld worden als welkome gasten; gastvrijheid dient hoog in het vaandel te staan. Potentiële nieuwe gasten beslissen over hun bestemming op basis van reviews op internet. Het is dus zaak het toeristisch-recreatieve aanbod van de regio op internet uitgebreid te presenteren. Daarnaast moet ook de ‘Gastvrijheidsacademie’ die Noord-Limburg wil oprichten, snel operationeel worden. Sector verrijken met diversiteit en kwaliteit De zelfbewuste toerist zal als consument uiteindelijk bepalen welke toeristisch recreatieve producten kansrijk zijn en aldus voor een belangrijk deel de richting bepalen waarin de sector zich ontwikkelt. Zoals het zich nu laat aanzien, is er een toenemende sympathie voor bijzondere, creatieve, duurzame toeristisch-recreatieve voorzieningen (winkels, horeca, logementen en andere verblijfaccommodaties met een unieke belevingswaarde). Onderscheidende initiatieven – ongeacht hun schaal of omvang – zouden altijd gestimuleerd en

85 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication