5

Interview Je kon met één afstandsbediening meerdere hoortoestellen beïnvloeden, dus de een zette het hoortoestel van de ander harder. Dat was niet de bedoeling! Later kwam er een fabrikant met een gecodeerde afstandsbediening die slechts met één hoortoestel werkte.’ Verandering op de werkvloer Christiaan: ‘Zo’n afstandsbediening was toen een enorme eerste stap die later grote veranderingen teweeg bracht. De afstandsbediening van toen, is nu een app op je smartphone. Ontwikkelingen zijn tegenwoordig veel meer geënt op wat de computercapaciteit is van zo’n apparaat, de ontwikkelingen zijn technisch gezien van een veel hoger niveau.’ Erik: ‘Draadloos een signaal overbrengen van het ene naar het andere apparaat, dat was voor ons ondenkbaar. Maar nu kun je draadloos Spotify ontvangen op je beide hoortoestellen. Dat is natuurlijk waanzinnig. De houding van mensen is ook veranderd. Vroeger was er veel schaamte voor het hoortoestel, maar dat wordt langzaam minder. We lopen tegenwoordig allemaal met allerlei dingen in ons oor, zoals bluetooth.’ Christiaan: ‘We leven in een tijd waarin er meer van je wordt verwacht. Iedereen is veel drukker en wil altijd bereikbaar zijn. En vroeger had je je eigen werkkamertje, maar tegenwoordig zit je in een grote kantoortuin met dertig andere collega’s die allemaal door elkaar heen praten of bellen. Het zijn bovendien allemaal flexplekken, dus mensen hebben veel minder grip op waar ze een meeting hebben of onder welke omstandigheden. De werksituatie is veel minder voorspelbaar en dus lopen ze ook eerder tegen hun gehoorproblemen aan.’ Erik: ‘Je komt als slechthorende gewoon niet meer mee zonder hoortoestel.’ Phonak hoofdkantoor in het Zwitserse Stäfa, nabij Zürich Erik: ‘De markt blijft veranderen en ook de druk van zorgverzekeraars neemt toe. Wij hebben op een gegeven moment besloten om te stoppen met contracten met zorgverzekeraars. Dat lijkt heel stoer, maar was een enorme beslissing. Maar het betekent dat je dus ook naar je klanten toe moet kunnen uitleggen dat ze beter particulier een hoortoestel kunnen aanschaffen omdat ze dan een beter product krijgen. We hebben tot nu toe geen spijt, we kunnen gelukkig ook nog wel vergoeding voor klanten regelen als ze een hoortoestel via de zorgverzekering willen aanschaffen. We specialiseren ons in bijzondere producten zoals het Lyric hoortoestel. Die markt is er nu.’ Christiaan: ‘Ja, zeker. Mensen komen van ver juist omdat ze weten wat wij te bieden hebben. All Ears Special 5 Efficiëntere toekomst? Wat zien de heren gebeuren in de toekomst? Christiaan: ‘Ik denk dat we uiteindelijk meer afstand gaan nemen van de smartphone. Het zou mooi zijn als alle techniek die we nu hebben, geïntegreerd kan worden in een hoortoestelformaat als Lyric. Dat je er veel meer bereik mee hebt, dat het op een grotere schaal gemaakt kan worden en dat het voor meer mensen betaalbaar wordt.’ Erik: ‘Christiaan en ik vullen elkaar echt aan. Hij denkt meer in cijfers en is praktischer. Ginette en ik zijn soms wat emotioneler in beslissingen nemen. ‘Ja, jullie zijn de zaak helemaal van onderaan begonnen en door schade en schande wijs geworden, dat is wel mooi. Dit had soms misschien wel efficiënter gekund. Daar hoop ik meer over te leren met de studie Bedrijfskunde, waar ik aan begonnen ben.’ Ginette, vult tenslotte aan: ‘Erik is inmiddels al zestig, we hebben voorlopig nog geen plannen om te stoppen, maar het is wel een fijne gedachte dat Christiaan zich in de toekomst ook steeds meer kan ontwikkelen en bemoeien met de zakelijke kanten.’

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication