Voorlopig zie ik samen met Erik klanten die al eerder zijn geweest maar die ik ken van mijn tijd achter de balie. Het is leuk ze terug te zien. Je kent hun geschiedenis, weet de bijzonderheden en kunt daarom ook wat meer persoonlijke vragen stellen, bijvoorbeeld over de verjaardag waar ze vorige keer met hun nieuwe hoortoestellen naar toe zouden gaan.” Het ervaren van een hoortoestel na instelling of bijstelling in de eigen omgeving is belangrijk. Dat kan afwijken van de aanpaskamer. Het is dan ook belangrijk dat de klant aan de bel trekt als iets niet aan de verwachting voldoet, ook al is het drie keer achter elkaar. Als de audicien niet precies hoort van de klant wat de voor- en nadelen zijn, dan kan hij niet verder optimaliseren. Een instelling ‘volgens de regels’ is niet per se de meest ideale. Dat leer je vooral in de praktijk. Door het te doen, door in het diepe gegooid te worden, door te werken met klanten die tevreden zullen zijn met jouw aanpassing. Anouk is ervan overtuigd dat haar toekomst ligt bij het audiciensvak. Door technologische vooruitgang zal ze zich moeten blijven ontwikkelen en steeds breder moeten denken. Veel hoortoestellen zijn bedienbaar met een mobiele telefoon en apps dus ook daarover zal een audicien uitleg moeten geven. In juni hoopt ze haar audiciensdiploma te behalen. Maar ook als gediplomeerd audicien is het fijn om te weten dat ze Erik in de buurt heeft als vraagbaak en mentor. Anouk: “Het vak dat eerst ‘leuk’ leek wordt steeds interessanter.” All Ears Special 21
22 Online Touch Home