All Ears Editie 2021 Hoormagazine Interviews Koos Bernard, KNO-arts Team Goes Team Zierikzee Leerling audicien Lyric ”Onzichtbaar en natuurlijk” Phonak Paradise Niets klinkt als het geluid van Paradise Roger Hoor beter voorbij de 1.5 meter
Niets klinkt als het geluid van Paradise 2
Colofon Beste relatie, Met trots presenteren wij u ons Hoormagazine om in deze periode toch ook weer iets positiefs te brengen. In maart vorig jaar sloeg Corona toe en had een enorme impact op heel de wereld. Voor ons is het niet anders. Het vraagt om veel aanpassingen in het dagelijkse reilen en zeilen van het bedrijf en haar werknemers. Maar met strakke agendaplanningen en vele strikte protocollen lukt het om gestructureerd door te kunnen werken en onze blik op de toekomst gericht te houden, want er komt ook weer een periode na Corona. We zijn er dan ook trots op dat onze twee audiciens in opleiding, Mirjam Griffioen en Anouk Geijsen over een half jaar als gediplomeerde audiciens afzwaaien van de opleiding. Zij werken er hard aan om zoveel mogelijk Beste familie Van Wijngaarden, 2 jaar geleden mocht ik in jullie magazine een stukje schrijven en ik moet zeggen, jullie hebben jezelf weer overtroffen. Wat een pracht van een magazine is dit geworden. Dit laat wederom de passie zien die jullie in jullie werk leggen. Dat maakt het voor mij een waar genoegen om met jullie te kunnen en mogen samenwerken. De passie voor het horen, is ook zeker van toepassing bij Phonak. Iedere klant is anders, ieder gehoorverlies is anders, de wensen zijn anders; dat maakt ons en jullie vak zo mooi. Zeker met de techniek die wij, na jarenlange onderzoeken, jullie kunnen aanbieden, zodat jullie de beste oplossing voor de klant kunnen bezorgen. Dat geeft mij iedere dag weer energie en het is super omdat samen met jullie te mogen doen. Succes met jullie werk en dat jullie maar veel klanten van mooie hooroplossingen mogen voorzien. kennis te vergaren in onze praktijk zodat zij op de hoogte zijn van alle noviteiten die op dit moment versneld op de markt komen. Te denken valt aan Phonak Paradise, een nieuwe generatie hoortoestellen die op afstand instelbaar zijn en waarmee koppelingen gerealiseerd kunnen worden met mobiele telefoons, televisie, I-pads, laptops zodat van huis uit werken wordt vereenvoudigd. Maar ook draadloze zendmicrofoons waarmee grotere afstanden kunnen worden overbrugd om zodoende gesprekken en vergaderingen makkelijker te maken. Zelfs de kleinste in ons assortiment, Phonak Lyric, is in een nieuw technisch jasje gestoken waardoor hij nog kleiner geworden is en beschikt over een betere geluidsweergave. In deze uitgave leest u over de ervaringen van Lyric drager Koos Bernard en hoe hij de aanpassing van dit bijzondere product heeft ervaren. Wij denken dat we U in deze roerige tijden op de hoogte moeten houden van de vele noviteiten die op dit moment op de Nederlandse markt worden gebracht. Ook komen twee van onze teams aan het woord om nader kennis te maken. Wanneer uw interesse is gewekt, bel ons gerust eens op voor een geheel vrijblijvend gesprek zodat u weer op de hoogte bent van de mogelijkheden. Wij wensen u namens ons team veel leesplezier. Ginette en Erik van Wijngaarden. Marvin Hoogerwerf Sales Director - Phonak Nederland All Ears Special 3
Interview Van links naar rechts: Mirjam Griffioen, Kees de Munck en Lies Spaink Even voorstellen... All Ears Goes Onze klanten weten het: ieder filiaal van All Ears heeft een eigen, vaste bezetting. Dat is belangrijk, zegt Kees de Munck die inmiddels al 23 jaar als audicien in de vestiging in Goes te vinden is. “Doordat je de klant beter kent weet je ook wat de klant wenst en verwacht.” Ook een vertrouwd gezicht is Lies Spaink die in Goes al 13 jaar met Kees samenwerkt en niet alleen de winkel en administratie regelt, maar ook specialist is in gehoorbescherming. Ze maakt bijvoorbeeld zwem- en slaapdoppen en ze levert voor particulieren en bedrijven maatwerk gehoorbescherming voor op de werkvloer. Het team is recent aangevuld met Mirjam Griffioen. Zij wordt als audicienin-opleiding door Kees begeleid, nadat ze eerder 2,5 jaar als administratief- en verkoopmedewerkster heeft meegewerkt. 4 All Ears Special
All Ears biedt het team beleid, visie, doelstelling en structuur, maar geeft ook ruimte om op je eigen manier invulling te geven aan de uitvoering zodat we kunnen doen wat nodig is, vertelt Kees. “Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en iedere audicien heeft zijn eigen stijl, zijn eigen manier van werken.” Lies: “We worden goed geïnformeerd over het reilen en zeilen van het hele bedrijf. Het is fijn om betrokken te zijn en deel uit te maken van een groter geheel. Ik heb het hier erg naar mijn zin. Naast administratief – en verkoopmedewerkster ben ik door mijn vorige werk in een laboratorium voor oorstukjes ook hierin gespecialiseerd. Ik kan dus ook Mirjam met deze materie begeleiden, ondanks dat Kees haar opleider is. En Kees doet ook weer administratieve zaken, dus we doen het samen!” Mirjam werkt 4 dagen met Kees mee en onder zijn toeziend oog leert ze het vak. Ze gaat samen met collega Anouk Geijsen (vestiging Middelburg) 1 dag per week naar school in Dordrecht. Ze zijn allebei bezig in hun laatste jaar van de opleiding tot audicien en de klanten zullen door de dames dus ook al als hoorzorg professional in de aanpaskamer begeleid worden. Mirjam: “Ik voel me erg vertrouwd met Kees en Lies en hoop dan ook vurig dat ik na het behalen van mijn diploma mag blijven in het team Goes als mijn vaste stek.” All Ears is een vertrouwd adres voor een grote verscheidenheid aan klanten. Het zijn zeker niet alleen ouderen. Kees: “We zien kinderen, jongeren, jongvolwassenen met gehoorproblemen - al dan niet aangeboren, na ziekte of een operatie, eenzijdige gehoorverliezen, verschillen in luchten beengeleiding, middenoorproblemen.” Als hoorzorgprofessional heb je te maken met alle voorkomende soorten van gehoorverlies met veel uiteenlopende oorzaken. Lies: “Warmte en aandacht. Als je oprecht belangstelling voor iemand hebt dan merken mensen dat en zijn ze erg open.” De kracht van het team is dat ze met elkaar alles op kunnen vangen. Iedereen heeft een eigen taak maar ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid. We hebben hetzelfde doel: een goed product en kwaliteit op alle gebied van hoorzorg. Als team voelen we elkaar goed aan en vullen we elkaar aan waar nodig. Zeker nu we te maken hebben met Covid-19 is vertrouwen belangrijk. Binnen All Ears zijn alle noodzakelijke maatregelen genomen en die worden strikt nageleefd. Klanten kunnen veilig geholpen worden en het is geweldig dat klanten op de hoogte gebracht kunnen worden van alle nieuwe technieken die communicatie een stuk aangenamer maken, zeker in de 1,5 meter maatschappij. Nieuwe hooroplossingen met draadloze communicatie met smartphones, tablets, laptops etc. Zelfs instellen van hoortoestellen op afstand kan nu vanuit All Ears terwijl de klant zich elders bevindt. Oplossingen die als geroepen komen ten tijde van deze pandemie! “Doordat je de klant beter kent weet je ook wat de klant wenst en verwacht.” All Ears Special 5
Paradise Phonak Paradise, herontdek het wonder van geluid Bij het creëren van Phonak haar nieuwste hooroplossing, hebben zij zich gericht tot de natuur voor inspiratie. De natuur is de bron van zoveel geluiden die ons kunnen kalmeren, ontspannen en troosten. Horen beschouwen we als iets dat we van nature doen. Het vermogen om te horen is zo’n wezenlijk onderdeel van ons bestaan en fundamenteel voor ons algehele welzijn. Er is geen betere manier om geluid te herontdekken dan met een door de natuur zelf geïnspireerd hoortoestel. Immers, niets klinkt als het geluid van Paradise. Phonak Audéo Paradise is het resultaat van tientallen jaren technologische expertise, innovatie en onwrikbare passie. Het belichaamt haar gedrevenheid en vastberadenheid om een hoortoestel te ontwikkelen dat, volgens Phonak, de beste oplossing voor dragers van hoortoestellen is. Om dit te bereiken, heeft Phonak haar voorganger, het meest succesvolle hoortoestel ooit, nog beter gemaakt: Phonak Paradise. Paradise bestaat uit volledig nieuwe hardware en brengt hoorprestaties naar een hoger niveau met verschillende nieuwe functies. Het resultaat? Een hoortoestel dat een ongeëvenaarde hoorervaring biedt: • Helder natuurlijk geluid • Briljant spraakverstaan • Gepersonaliseerde ruisonderdrukking • Slimme apps • Verbindt met alle smartphones, TV en meer • Nieuwe Tap Control voor eenvoudige toegang tot Bluetooth® functionaliteiten Het Bluetooth®-woordmerk en de logo’s zijn geregistreerde handelsmerken die eigendom zijn van Bluetooth SIG, Inc. en elk gebruik van dergelijke merken door Sonova AG gebeurt onder licentie. 6 All Ears Special
Is de golfslag op het strand van Zoutelande een wonder van geluid?
Paradise De meest ontspannen hoorbeleving. Een nieuw hoortoestel, of beter gezegd, een nieuw platform. Dat betekent dat de Phonak Audéo Paradise een ongekend helder en natuurlijk geluid biedt en de beste verstaanbaarheid in alle luistersituaties. De connectiviteit met moderne elektronica is nog verder vergroot. De Phonak Audéo P, zoals hij officieel heet, kan met twee apparaten tegelijk verbonden zijn (bijv. mobiel en computer of vaste telefoon met Bluetooth) en kan in totaal 8 apparaten koppelen (onthouden). Hierdoor wordt het gebruik van diverse apparaten zoveel makkelijker. Verbeterde verstaanbaarheid De Phonak Audéo Paradise heeft nieuwe techniek aan boord om zachte stemmen in rustige situaties beter verstaanbaar te maken. Vaak blijkt dat dit een probleem is in luistersituaties thuis waar de partner bijvoorbeeld wat zachter praat of verder weg zit. Phonak heeft met Paradise hier een antwoord op gevonden, zonder omgevingsgeluiden harder te maken. Handsfree bellen Telefoneren met de Phonak Paradise kan volledig handsfree, of u nou een Android of een iOS telefoon heeft. U hoort het gesprek goed verstaanbaar op beide oren en spreekt gewoon terug via de microfoons van het hoortoestel. U neemt het gesprek zelfs gewoon aan op het hoortoestel, de telefoon blijft gewoon in de jas. Beide handen vrij dus. Paradise is Made For All en werkt dus samen met alle mobieltjes. Nieuw is dat nu twee Bluetooth-apparaten tegelijk verbonden kunnen zijn zodat u zonder extra handeling snel wisselt tussen uw smartphone en tablet. 8 All Ears Special
Muziek & TV luisteren op uw hoortoestellen De Phonak Audéo Paradise ondersteunt rechtstreekse streaming van bv. muziek, luisterboeken en podcasts van uw Bluetooth geluidsspeler naar uw toestellen met een ongekende geluidskwaliteit. Het geluid van uw TV streamt u rechtstreeks naar uw toestellen met behulp van de TV Connector. Makkelijke bediening van de Phonak Paradise: Tap control Uiteraard beschikt de Audéo Paradise weer over de handige kantelschakelaar op het toestel. Stelt u zich nu eens voor dat u telefoongesprekken kunt aannemen, muziek kunt streamen of pauzeren en spraakbediening kunt activeren door slechts op uw oor te tikken. De bewegingssensor in de Paradise toestellen maakt dit mogelijk. De myPhonak app verder uitgebreid Krijg meer controle over het geluid in specifieke luisteromstandigheden. U regelt zelf in real time de instelling van de ruisonderdrukking waardoor u onmiddellijk het resultaat kunt horen. Ideaal in bijvoorbeeld een druk restaurant. Daarnaast blijft de bediening van zaken als volume, balans en klankkleur natuurlijk mogelijk in de app. Op afstand instelbaar, wel zo veilig De gloednieuwe Paradise is in combinatie met de myPhonak app op afstand instelbaar. Uw audicien kan uw hoortoestellen bijstellen terwijl u rustig thuis op de bank zit. Alles om het u gemakkelijk te maken en wel zo veilig natuurlijk. All Ears Special 9
Paradise Audéo Paradise is verkrijgbaar in 4 modellen en 7 kleuren, zodat u hem kunt aanpassen aan uw wensen Modellen met traditionele batterij Oplaadbare modellen Audéo P-RT Audéo P-13T Audéo P-312 Audéo P-R Kleuren P1 HO Sand Beige Beige P4 Chestnut P5 Champagne P6 Silver Gray P7 Graphite Gray P8 Velvet Black 10 All Ears Special
Remote Support stelt uw audicien in staat uw hoortoestellen op afstand (via het internet) aan te passen in real time. Dit is handig in situaties wanneer u geen tijd heeft voor een bezoek aan de winkel of als u gewoon wilt dat uw audicien uw hoortoestellen optimaliseert in echte situaties en niet alleen in de winkel. All Ears Special 11
myPhonak App Digitale oplossingen op maat Het is niet zomaar een app: het is de slimme manier om uw Phonak Paradise hoortoestellen te bedienen, toegang te krijgen tot handige functies en uw instellingen te personaliseren. Download de myPhonak app (Google Play of App Store) en haal het meeste uit uw hoortoestellen. Hier is een glimp van wat mogelijk is ... Afstandsbediening biedt u de mogelijkheid uw hoortoestellen in realtime te bedienen. Stel u het gemak voor van het kunnen aanpassen van het niveau van de dynamische ruisonderdrukking om makkelijker een gesprek met een vriend in een luidruchtig restaurant te voeren. U kunt Tap Control ook naar uw voorkeur configureren. Remote Support stelt uw audicien in staat uw hoortoestellen op afstand (via het internet) bij te stellen in real time. Dit is handig in situaties wanneer u geen tijd heeft voor een bezoek aan de winkel of als u gewoon wilt dat uw audicien uw hoortoestellen optimaliseert in echte situaties en niet alleen in de winkel. 12 All Ears Special
Paradise De beste connectiviteit met Phonak Paradise Verbind met miljarden apparaten Phonak Paradise is het summum van hoortechniek door de uitmuntende geluidsprestaties, groot gebruiksgemak en unieke samenwerking met smartphone, tablet en TV. • Verbind direct met miljarden apparaten (iOS & Android etc) dankzij de universele Bluetooth connectiviteit voor mobiel bellen (Made For All), nog altijd uniek in de branche. • Ook uniek is dat nu twee Bluetooth-apparaten tegelijkertijd verbonden kunnen zijn. Zoals een smartphone en tablet, of twee mobiele telefoons, of een mobiele telefoon en de navigatie in de auto etc. u wisselt snel tussen deze apparaten zonder extra handelingen zoals u dat vroeger ook moeiteloos kon. • Bel handsfree via de hoortoestellen zelf: accepteer het inkomende gesprek op het hoortoestel zelf en de hoortoestelmicrofoons vangen ook uw stem op. • Caller ID: Hoor wie er belt door de gesproken aankondiging in de Paradise hoortoestellen zodat u een inkomend gesprek kan weigeren indien gewenst. • Geniet moeiteloos van de TV met de direct streaming naar beide oren met de TV-Connector. Door de bedrijfseigen AirStream techniek is geen Bluetooth verbinding nodig zodat er meer apparaten kunnen samenwerken met Phonak Paradise. • Door de universele connectiviteit heeft iedere cliënt toegang tot remote support. Bijstellen op afstand is zeer eenvoudig via de myPhonak app. • En last but not least, met RogerDirect hoeft u niet langer een schoentje of halslus te gebruiken om de Roger microfoon draadloos met het hoortoestel te verbinden. Lees hier meer over op pagina 17. All Ears Special 13
Interview Erwin en Madelon van der Land Even voorstellen... All Ears Zierikzee Stap je de vestiging van All Ears in Zierikzee binnen, dan word je vriendelijk ontvangen door Madelon van der Land, die samen met echtgenoot Erwin de winkel bemant. Madelon als administratief- en verkoopmedewerker, Erwin als audicien. Dat ze daarmee 24/7 samen zijn werkt voor hen prima en daar heeft de klant profijt van! 14 All Ears Special
Madelon: “We hebben ieder een eigen taak en lopen elkaar niet in de weg maar vullen elkaar wel goed aan. Het is druk, maar in het voorbijgaan hebben we aan een half woord genoeg om even wat door te geven of iets onder de aandacht te brengen. Thuis bespreken we ook onder het eten nog wel eens wat, maar dan sluiten we het af.” Als mede-oprichter is Erwin al vanaf het begin betrokken bij All Ears. Samen met Erik van Wijngaarden begon hij in 1992 de winkel in Goes en nu, in Zierikzee, voelt het toch als ‘een eigen toko’ waarin hij heel vrij beslissingen kan nemen en zijn werk kan doen. Met Erik deelt hij de ‘warme blik’ over hoe goede hoorzorg moet zijn en het belang daarin van breed opgeleide en vakkundige audiciens die écht het verschil maken. Madelon werkt ook al 12,5 jaar bij All Ears. Ze was de reddende engel toen er vervanging werd gezocht voor een langdurig zieke medewerker en is nooit meer weggegaan. Veel klanten geven aan het prettig te vinden in de winkel steeds dezelfde gezichten te zien. Door de jaren heen is met een aantal een band ontstaan en dat wordt aan beide kanten gewaardeerd. Madelon herkent de stem van klanten aan de telefoon al voordat ze hun naam hebben gezegd en ook Erwin is op de hoogte van alle persoonlijke verhalen. Dat is niet vreemd als je bedenkt dat sommige klanten inmiddels al ruim 20 jaar voor hun hoortoestellen bij All Ears komen. Het is ook prettig als de audicien de omstandigheden van de klant kent, zo begrijpt hij ook direct wáár en waarom er actie moet worden ondernomen. Erwin: “Mijn oudste klant is 105 jaar oud en komt voor zijn afspraak om 9 uur ‘s morgens met zijn rollator aangelopen. De jongste was zes weken oud en lag in de Maxi Cosy...” Als je werkt met zoveel verschillende leeftijden met zoveel verschillende achtergronden en zoveel verschillende gehoorproblemen, dan zijn brede vakkennis, ervaring, mensenkennis en invoelend vermogen essentieel. Het werken met jonge kinderen vraagt van de audicien extra deskundigheid. Erwin: “Het is een andere tak van sport.” Maar of het gaat om het aanmeten van hoortoestellen of zwemdopjes, ze gaan altijd blij de deur uit.” Dat merkt ook Madelon als er weer een nieuwe afspraak wordt gemaakt: ‘Die meneer van de vorige keer, is die er wel? Want die gaat zo leuk met de kinderen om.’ Erwin: “Tijd en aandacht. Dat is de basis om voor iedereen de juiste oplossing te vinden. Daar staan we voor bij All Ears en de mensen merken dat. Het audiciensvak is een boeiend vak waarin je met mensen werkt en met techniek die steeds verder gaat. Als audicien moet je op de hoogte blijven van al die ontwikkelingen die nieuwe handvatten bieden om met je klant steeds een stap vooruit te kunnen maken.” Ook Madelon is heel tevreden met haar werk en de plezierige klantcontacten. “Zo als team functioneren is voor alle partijen heel prettig en dat houden we graag zo.” “We hebben ieder een eigen taak en lopen elkaar niet in de weg“ All Ears Special 15
Wij willen het leven van de slechthorende veranderen zodat deze weer kan zeggen: Life is on 16
Roger Hoor beter voorbij de 1.5 meter! Maak kennis met de Roger richtmicrofoons voor het beste spraakverstaan, de oplossing bij afstand houden, mondkapjes en spatschermen. De Roger Select microfoon Afstand houden is erg belangrijk tijdens de pandemie. Helaas is afstand nou net één van de factoren die het verstaan van spraak flink bemoeilijkt voor hoortoesteldragers. Omgevingslawaai is de tweede en tevens meest bekende factor, u zult dit vast herkennen. En daar komen nu mondkapjes bij. Hoortoestellen worden steeds beter, maar werken alleen optimaal in een straal van 1 tot 1.5 meter rondom de slechthorende, de zogenaamde ‘Soundbubble’. Staat (of zit) een spreker verder dan die 1.5 meter, dan is spraak snel te zacht. Zeker als er ook nog sprake is van bijkomend omgevingslawaai of mondkapjes. Merkt u ook dat het ‘afstand houden’ het lastiger maakt een gesprek te voeren? Dan is de Roger Select de moeite waard eens te proberen. Deze losse richtmicrofoon kan draadloos verbonden worden met uw hoortoestellen en is een kampioen in het wegfilteren van omgevingslawaai en overbruggen van afstand. U legt de microfoon voor u op tafel of u hangt deze bij uw partner/kennis om de hals als deze een mondkapje draagt. Het kan een uitkomst zijn bij een verjaardag, restaurantbezoek, op de fiets of in de auto. Ook voor de werkende slechthorende biedt Roger veel steun tijdens (online) vergaderingen, zodat u aan het eind van de dag nog energie over heeft voor de leuke dingen in het leven die u juist niet zou willen missen. Uw audicien vertelt u graag over de uitstekende vergoedingsmogelijkheden van solo-apparatuur bij uw zorgverzekeraar. All Ears Special 17
Volg online vergaderingen moeiteloos door de Roger Select met uw PC te verbinden. Loop door uw woonkamer of kantoor terwijl u de vergadering volgt en terugspreekt.
Interview Anouk Geijsen, leerling audicien aan het woord Anouk Geijsen is leerling-audicien aan het Da Vinci College in Dordrecht. Daar gaat ze één dag per week naar toe om lessen te volgen. Daarnaast is ze 4 dagen per week in de winkel van All Ears in Middelburg om onder begeleiding van Erik van Wijngaarden de fijne kneepjes van het vak te leren en ervaring op te doen. Ruim 30 jaar bestierde ze samen met haar moeder een boekhandel in Vlissingen. Toen haar moeder stopte was het tijd voor verandering en vond Anouk een baan als algemeen medewerker bij All Ears. Als een “vliegende keep” bemande ze de balie bij de vestigingen in Middelburg, Terneuzen en Goes. Zo maakte ze kennis met het audiciensvak, iets waar ze daarvoor nooit over had nagedacht. Wat ze om zich heen zag gebeuren sprak haar zó aan dat ze besloot de stap te wagen. Ze vroeg of ze een opleiding mocht gaan volgen tot audicien om zo in een andere functie door te gaan binnen All Ears, en dat kon. Als leerling begon ze ambulant; haar tijd werd verdeeld over de drie vestigingen van All Ears waar Anouk onder begeleiding hoortoestellen schoonmaakte, kleine reparaties uitvoerde en soms mee mocht kijken in een oor. Inmiddels heeft ze een vaste plek naast Erik van Wijngaarden in Middelburg en mag onder zijn toeziend oog -en oor- ook hoortoestellen bijstellen en hoortesten afnemen. Achteraf wordt alles besproken en beoordeeld. Anouk: “Het vak dat eerst ‘leuk’ leek wordt steeds interessanter. Het was reuze spannend toen ik mijn eerste eigen afspraak kreeg. En nu, met een vollere agenda, denk ik aan het eind van de dag: ‘dit was echt leuk!’. Door de positieve geluiden van de klant merk je dat je op het goede spoor zit. Dan weet je waar je het voor doet. 20 All Ears Special
Voorlopig zie ik samen met Erik klanten die al eerder zijn geweest maar die ik ken van mijn tijd achter de balie. Het is leuk ze terug te zien. Je kent hun geschiedenis, weet de bijzonderheden en kunt daarom ook wat meer persoonlijke vragen stellen, bijvoorbeeld over de verjaardag waar ze vorige keer met hun nieuwe hoortoestellen naar toe zouden gaan.” Het ervaren van een hoortoestel na instelling of bijstelling in de eigen omgeving is belangrijk. Dat kan afwijken van de aanpaskamer. Het is dan ook belangrijk dat de klant aan de bel trekt als iets niet aan de verwachting voldoet, ook al is het drie keer achter elkaar. Als de audicien niet precies hoort van de klant wat de voor- en nadelen zijn, dan kan hij niet verder optimaliseren. Een instelling ‘volgens de regels’ is niet per se de meest ideale. Dat leer je vooral in de praktijk. Door het te doen, door in het diepe gegooid te worden, door te werken met klanten die tevreden zullen zijn met jouw aanpassing. Anouk is ervan overtuigd dat haar toekomst ligt bij het audiciensvak. Door technologische vooruitgang zal ze zich moeten blijven ontwikkelen en steeds breder moeten denken. Veel hoortoestellen zijn bedienbaar met een mobiele telefoon en apps dus ook daarover zal een audicien uitleg moeten geven. In juni hoopt ze haar audiciensdiploma te behalen. Maar ook als gediplomeerd audicien is het fijn om te weten dat ze Erik in de buurt heeft als vraagbaak en mentor. Anouk: “Het vak dat eerst ‘leuk’ leek wordt steeds interessanter.” All Ears Special 21
Lyric 100% onzichtbaar 22 All Ears Special In Zeeland exclusief verkrijgbaar bij All Ears!
Phonak Lyric Lyric is de onzichtbare en exclusieve Zwitserse hooroplossing die u uw gehoorverlies laat vergeten. In 1999 verscheen Lyric voor het eerst op de tekentafel, nadat een KNO arts met zijn team op zoek ging naar een permanente oplossing voor het dragen van een hoortoestel in het oor. Het duurde nog zeven jaar voordat de eerste Lyric op de markt kwam. Aangezien de afmeting nog aan de forse kant was, kon maar zo’n 50% van de gehoorgangen worden aangemeten. In 2010 heeft Phonak het bedrijf van de KNO arts overgenomen en is onze research & development team er mee aan de slag gegaan en werd in 2012 de Lyric 2 geïntroduceerd. Een stuk kleiner en voor zo’n 70% van de gehoorgangen geschikt. In 2018 behaalde Phonak een mijlpaal doordat er meer dan 1.000.000 Lyric toestellen waren aangepast. Bij zo’n aantal mag je gerust stellen dat het geen eendagsvlieg is geweest. Inmiddels zijn we aan de vierde generatie Lyric toe, waarin we weer een aantal bijzondere aanpassingen hebben kunnen realiseren. Verderop in het magazine leest u daar meer over. Om Lyric te kunnen plaatsen moeten audiciens een opleiding volgen die door Phonak wordt gegeven. Naast technische kennis wordt er ook veel aandacht besteed aan de anatomische en pathologische kenmerken van het oor. Het gebruik van de microscoop en de vaardigheden met de instrumenten zijn een belangrijk onderdeel van de training. In 2014 zijn we in Nederland gestart met de verkoop van Lyric, nadat de eerste acht audiciens werden getraind door Amerikaanse specialisten. Onder hen ook de familie van Wijngaarden (Erik en Christiaan), die in Middelburg en Roosendaal de eerste Lyrics hebben geplaatst. Inmiddels zijn er in Nederland ruim 27.000 Lyrics aangepast en zijn er momenteel 33 Lyric praktijken verdeeld over geheel Nederland. All Ears Hoorzorg is voor Phonak een trouw- en professioneel familiebedrijf dat vanaf het allereerste begin in Nederland heeft bijgedragen om Lyric tot een succes te maken. Er lopen dan ook al 5 of 6 jaar klanten rond met een Lyric. Terecht dat All Ears zich tot de meest ervaren Lyric specialisten van Nederland mogen rekenen. TM 23
“Ik vond het belangrijk om niet te laten zien dat ik minder hoor. Dus als het dan toch moet, dan liefst zo onzichtbaar mogelijk met zo groot mogelijke kwaliteit van horen.” KNO-arts aan het woord Koos Bernard, drager Lyric Technologische ontwikkelingen in hoortoestellen volgen elkaar in razendsnel tempo op. Ze worden al jaren steeds kleiner maar hebben toch een steeds natuurlijker geluid en beter spraakverstaan. Het natuurlijk horen wordt het meest benaderd als de biologische vorm en werking van het oor intact blijft. Dat kan! Met een revolutionair hoortoestel dat diep in de gehoorgang wordt geplaatst, vlakbij het trommelvlies, en daar gedurende langere tijd - tot enkele maanden - permanent kan worden gedragen. Geen design, geen slecht zittende oorstukjes, geen gepiep. Alle natuurlijke voordelen van het gehoor worden benut: de oorschelp waardoor richting kan worden bepaald, de gehoorgang en de directe versterking op het trommelvlies. 24 All Ears Special De Lyric is een technologisch hoogstandje dat nog niet is geëvenaard. Dat vindt ook Koos Bernard, sinds 4 jaar gepensioneerd en tevreden gebruiker van de Lyric. Als KNO-arts zag hij jarenlang patiënten met uiteenlopende gehoorproblemen. Hij herinnert zich de tijd dat na KNO-onderzoek een recept met bindend advies voor hoortoestelmerk, -type én -instelling richting audicien ging. Door de jaren heen kwamen er echter zoveel nieuwe, kleinere en onderscheidende toestellen op de markt dat hij door de bomen het bos niet meer zag. Als hoorzorgprofessional maakte Erik van Wijngaarden een lijstje met de meest gangbare toestellen en niet veel later stond op het recept ‘gaarne hoortoestellen
Ervaringsverhaal aanmeten’. “Dat werkte in onze samenwerking heel plezierig!”, aldus Koos Bernard. Dat zijn eigen gehoor achteruitging merkte hij vooral in de het ziekenhuisrestaurant tijdens de lunch. In gesprekken ontging hem wel wat in het omgevingslawaai. Thuis werd geklaagd dat de TV zo hard stond. Lastig werd het voor hemzelf toen hij vaker moest vragen ‘wat zeg je?’, of er een beetje omheen draaide met een antwoord. Tijd om eens met Erik te gaan praten. De wens was vooral een niet opvallend hoortoestel, een klein achter-het-oor toestel met een klein parapluutje in de gehoorgang en een heel dun slangetje dat je bijna niet ziet. Maar het werden Lyrics, helemáál onzichtbaar. Direct na het plaatsen ging Koos Bernard door naar een bijeenkomst van oud-assistenten van de KNOafdeling van het Dijkzigt ziekenhuis in Rotterdam. Het was in een grote ruimte met veel lawaai, enthousiaste begroetingen en veel vragen. Hij had vooral opgezien tegen de gesprekken die hij met oude bekenden zou moeten voeren en was even niet voorbereid op de enorme herrie die letterlijk pijn deed aan zijn oren. ‘Een keiharde vuurdoop’, zegt hij nu. Maar de gesprekken verliepen heel plezierig en hij heeft er geen moment spijt van dat hij Lyrics droeg. Het omgevingsgeluid was heel confronterend maar de gesprekken over en weer met al die collega’s werden door zijn Lyrics een positieve ervaring. En dat is het nu nog steeds. Ook het gezin en de familie zijn blij met de resultaten. Als na langere tijd ineens meer omgevingsgeluid wordt opgevangen, moet ook het brein weer leren die geluidsindrukken te verwerken. Dat kost een paar dagen, dat is zo met alle hoortoestellen. Geklingel van een sleutelbos, het water dat spettert bij het handen wassen, het kletteren van bestek, geluiden waarvan je was vergeten dat ze er wél zijn. De Lyric heeft een beperkt aanpasbereik, dus er is geen gevaar voor gehoorschade door die hernieuwde geluidservaring. Met Lyric moet je even wennen aan een lichaamsvreemd ding in de gehoorgang. Diep in de gehoorgang zit geen onderhuids vetlaagje en juist in dit benige en meer gevoelige deel van het oor zit het hoortoestel. De eerste dag kreeg Koos Bernard hierdoor zo’n oorpijn dat hij het meegeleverde dreghaakje pakte om het eruit te peuteren. Handig, als je dan KNO-arts bent! Het was een pijnlijk proces en hij realiseerde zich dat hij met de beste bedoelingen ook patiënten wel eens pijn zal hebben gedaan als hij iets uit een geïrriteerd oor moest verwijderen. In overleg met Erik werd het toestel opnieuw geplaatst. Erik draagt zelf al jaren Lyrics en is er erg enthousiast over. 42% van de mensen die het proberen kan goed met deze toestellen uit de voeten, en Koos Bernard wilde zich daar wel aan wagen en doorzetten. En dat is gelukt. “Het is een voordeel dat je er alles mee kunt doen, er is geen belemmering met bewegen. Ik ben nogal eens aan het klussen of in de tuin bezig, en dan zet ik de toestellen uit. Ze sluiten de gehoorgang goed af dus dan gebruik ik ze als gehoorbescherming. Werkt prima!” Met alle kennis van KNO weet Koos Bernard dat méér horen niet hetzelfde is als béter verstaan. “Met Lyric ben ik daarin niet teleurgesteld. Geen enkel hoortoestel is ideaal – ideaal bestaat niet – maar ik kan hiermee goed uit de voeten.” Voor de bediening van het toestel heeft hij aan het meegeleverde bedieningsmagneetje een knalgeel koordje gemaakt tegen het zoekraken. “Maar”. Zegt hij erbij, “het toestel kan met ieder magneetje aan- of uitgeschakeld worden. Je hoeft er verder niks aan te regelen. Alles is ingesteld. Alleen soms wat harder of zachter zetten.” Met de grote hitte van vorige zomer was de levensduur van de batterij moeilijker te voorspellen. Dan is het een nadeel dat er geen batterij-indicatie is. Je merkt dat de batterij leeg is omdat je minder goed verstaat wat er gezegd wordt - en de omgeving merkt het daardoor ook. Dan moet je snel een afspraak maken bij de audicien om het toestel te laten vervangen. All Ears Special 25 All Ears Special All Ears Special 25
Lyric is het eerste en enige 100% onzichtbare hoortoestel ter wereld dat weken achtereen in het oor gedragen kan worden. Lyric laat u uw gehoorverlies vergeten. Wat is een Lyric-hoortoestel? Lyric is het enige volledig onzichtbare en permanent draagbare hoortoestel. Het wordt 24 uur per dag, 7 dagen per week continu gedragen gedurende enkele maanden. In tegenstelling tot veel andere hoortoestellen wordt Lyric volledig in de gehoorgang geplaatst en maakt het gebruik van de anatomie van het oor om de meest natuurlijke geluidskwaliteit te bieden. Waarin verschilt Lyric van andere hoortoestellen? Het is het eerste volledig onzichtbare hoortoestel dat maandenlang onafgebroken wordt gedragen, de klok rond. De nauwkeurige plaatsing van Lyric zorgt voor de meest natuurlijke klank en geniet de voorkeur van 86% van de gebruikers van traditionele hoortoestellen. 26 All Ears Special Wat zijn de voornaamste kenmerken van Lyric? VOLLEDIG ONZICHTBAAR • Lyric wordt diep in de gehoorgang geplaatst. Lyric is volledig onzichtbaar. • Alleen de Lyric-gebruiker weet hoe het komt dat hij beter hoort. MOEITELOOS HOREN DE KLOK ROND • Lyric kan bij allerlei alledaagse activiteiten worden gedragen, zoals telefoneren, slapen, sporten en zelfs douchen (zie voorwaarden hieronder). • Gedaan met batterijen vervangen, dagelijks onderhoud en elke dag het hoortoestel in- en uitdoen.
UNIEKE PLAATSING DIEP IN DE GEHOORGANG • Lyric wordt diep in de gehoorgang geplaatst en biedt een uitzonderlijke geluidskwaliteit, zowel in rustige als in lawaaierige omgevingen. • Lyric maakt optimaal gebruik van de anatomie van het oor en de gehoorgang en biedt daardoor de meest natuurlijke geluidswaarneming. Hoe werkt Lyric? Lyric wordt tijdens een bezoek aan het Lyric centrum door een gespecialiseerde Lyric-audicien comfortabel in de gehoorgang geplaatst. Er komt geen enkele chirurgische ingreep of verdoving aan te pas. Na plaatsing is Lyric volkomen onzichtbaar. Dit hoortoestel is ontworpen om enkele maanden onafgebroken te worden gedragen en benut de anatomie van het oor om een uitzonderlijke geluidskwaliteit te bieden. Lyric wordt geprogrammeerd volgens uw specifieke gehoorbehoeften en u kan ook zelf het volume naar wens regelen. Informeer bij uw All Ears filiaal voor een gratis proef! Ware grootte All Ears Special 27
Phonak Lyric™ verlicht tinnitus sneller dan standaard hoortoestellen.1 Naar schatting lijdt 10-15% van de bevolking aan tinnitus, maar in de meeste gevallen blijft deze onbehandeld.2 Dit komt door een gebrek aan informatie en vanwege het feit dat de meeste mensen niet weten wie hun klachten kan begrijpen of hen kan helpen. Hoewel sommige gevallen niet zo ernstig zijn, zijn er ook gevallen die specifieke behandeling vereisen om effecten op de lange termijn te voorkomen. Tinnitus kan niet worden genezen, maar kan gelukkig op diverse doeltreffende manieren worden begeleid en behandeld. Zodra u besluit om hulp in te schakelen, dient u eerst en vooral contact op te nemen met een tinnitusspecialist bij u in de buurt voor meer informatie. Tinnitus is iets dat 24 uur per dag aanwezig kan zijn en versterking is een van de oplossingen voor het verlichten van tinnitus. 1 Power D. (2018) Is Lyric an effective option for tinnitus? Investigating the benefits of a hearing aid that can be worn 24/7 (submitted for peer review publication. 2 Hoffman, H. and Reed, G. (2004) Epidemiology of tinnitus. In: Tinnitus: Theory and Management. Lewiston, NY: BC Decker Inc., 16–41. 28 All Ears Special 24/7 voordelen voor tinnitus
Voordeel vouchers Phonak Audéo Paradise Niets klinkt als het geluid van Paradise TM Wilt u ook de ongeëvenaarde hooroplossing ervaren van de Phonak Paradise? Maak dan nu een afspraak in een van onze filialen. U bent van harte welkom! Speciale introductie actie: Bij aankoop van 2 Paradise hoortoestellen een TV connector t.w.v. € 195,00 gratis.* *Deze aanbieding is geldig bij aankoop van 2 Paradise hoortoestellen (type 70 of 90) vòòr 1-6-2021 en geldt voor vaste klanten. Deze aanbieding geldt niet in combinatie met de Vaste Klanten Korting van € 50,00 per hoortoestel. Phonak Audéo™ Marvel 100% onzichtbaar horen Lyric is een uniek hoortoestel wat 24 uur per dag, 7 dagen per week gedurende enkele maanden onzichtbaar gedragen kan worden zonder dat het onderhoud behoeft. Wilt u gebruik maken van de mogelijkheid dit unieke toestel 30 dagen vrijblijvend te testen, maak dan een afspraak in een van onze Lyric vestigingen. Speciale Lyric actie: Bij het afsluiten van een Lyric jaar abonnement (12 maanden) vóór 1-6-2021 krijgt u van ons een extra maand gratis t.w.v. € 145,- per oor.* *Niet geldig voor lopende Lyric abonnementen. Vaste Klanten Korting Deze korting is geldig per hoortoestel bij aankoop vóór 1-6-2021 en ter inlevering van deze voucher.* *Deze korting is niet geldig in combinatie met andere acties/kortingen en geldt niet voor Lyric. € 50,All E
Met Lyric schaft u geen hoortoestel aan, maar neemt u een abonnement op altijd goed horen 30 All Ears Special
m Welzijn e Zet de eerste stap naar verbetering van uw gehele welzijn met goede hoortoestellen Als u goed hoort, bent u goed uitgerust om het leven dat u wilt te omarmen. Uit groeiend bewijs blijkt dat goed horen een positieve invloed kan hebben op uw sociaal-emotionele, mentale en fysieke welzijn.1 Sociaal-emotioneel welzijn Door goed te horen kunnen we sociaal actief zijn, contact maken met anderen en effectief communiceren - zonder belemmeringen. Mentaal welzijn De hersenen spelen een cruciale rol bij het luisteren en verstaan van spraak - het is belangrijk om ze te blijven stimuleren. Dat is waar hoortoestellen een rol spelen. Fysiek welzijn Goed horen geeft u een groter bewustzijn van de omgeving en bevordert gevoelens van veiligheid en vertrouwen. Dit bevordert een actief leven. Goed horen is je goed voelen 1 Vercammen, C., Ferguson, M., Kramer, S.E., Meis, M., Singh, G., Timmer, B., Gagné, J.-P., Goy., H., Hickson, L., Holube, I., Launer, S., Lemke, U., Naylor, G., Picou, E., Scherpiet, S., Weinstein, B., & Pelosi, A. (2020). Well-Hearing is Well-Being: A Phonak Position Statement. Hearing Review, 27, 18-22. All Ears Special 31 M e e i n s t F a a l y k l S e o n c o i i a t a o l - e
Zierikzee Oude Haven 54 Tel. 0111-411045 Middelburg Korte Delft 4 Tel. 0118-617360 Goes Schuttershof 30 Tel. 0113-251751 Oostburg Oprit 3 Tel. 0117-455104 Terneuzen Vlietstraat 13 Tel. 0115-620500 Kom langs voor vrijblijvend advies www.allearshoorzorg.nl info@allearshoorzorg.nl 32
1 Online Touch