4

Op dit moment leven we niet alleen in coronatijd, maar ook in de 40-dagentijd. Veertig dagen voorafgaand aan Pasen, precies uitgeteld vanaf „as‟-woensdag, waarbij de zondagen niet meetellen. Want de 40-dagentijd is bedoeld als een periode van inkeer, door gebed en vasten. Maar op de zondag, de dag van de opstanding van de Heer, hoef je niet te vasten. De zondag is bedoeld als feestdag: klein Pasen. In de Bijbel heeft het getal veertig, net als veel andere getallen, vooral een symbolische betekenis. Het gaat om een lange periode, vaak een periode van moeilijkheden (40 dagen regen, 40 jaar in de woestijn of onderdrukking door vijanden), maar ook als aanduiding van de regeerperiode van David en Salomo. Van Jezus wordt verteld dat Hij aansluitend aan zijn doop in de Jordaan door de Geest (!) naar de woestijn werd geleid. Na veertig dagen en veertig nachten gevast te hebben, had Hij grote honger. Kortom, Hij was zwak! En op dat moment kwam de duivel hem op de proef stellen door Jezus op een „smerige‟ manier brood voor te houden. Tot drie keer toe probeert de duivel om Jezus te verleiden tot het misbruik maken van zijn macht. Tot Jezus zegt: „Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: “Aanbid de Heer, uw God, vereer alleen hem”.‟ (Matteüs 4:1-11) Voor Jezus was de tijd in de woestijn de voorbereiding op zijn openbare optreden. Maar wat is de 40-dagentijd voorafgaand aan Pasen voor ons, of … wat zou die kunnen zijn? In de laatste decennia is ook in de protestantse traditie meer aandacht gekomen voor het vasten. De 40-dagentijd wordt dan een periode van versobering, bijvoorbeeld door minder te snoepen, geen alcohol, niet elke avond televisie te kijken, of door veertig dagen niets met Facebook te doen. Op zich niets mis mee, je kunt er bepaalde gewoonten mee doorbreken. En je kunt een ander laten zien hoe „sterk‟ je bent. Maar draagt het ook bij aan verdieping? Is het een periode waarin we „gedenken‟ hoe Jezus heeft geleefd en hoe Hij de uiterste consequentie van het onrecht van mensen heeft vérdragen en gedragen? En als we stilstaan bij het lijden van Jezus, is dat anders dan stilstaan bij het lijden van mensen om ons heen? 4

5 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication