BASISHOUDING • Ziet de ander als minderwaardig • Overschat zichzelf • Doet altijd alles voor iedereen zonder te klagen • Miskent het vermogen van de ander om zelf na te denken of te handelen • Weet alles beter • Kleineert • Ziet de goede bedoeling van de ander niet VAN DRAMA NAAR SUCCES HOE REAGEERT • Ik doe het wel voor jou • Weet je wat jij moet doen… • Waarom ga / doe je niet... • Wacht, ik ga het voor je regelen HOE UIT SPEL TE KOMEN • Stel open vragen en vul niet in voor de ander • Ga na wat de ander echt wil • Vraag of de ander hulp wil • Reageer positief en stimuleer veratwoordelijkheid v/d ander • Geef je IK-boodschap* • Het is ook altijd hetzelfde • Er is ook niemand die hier wat doet • Ik kan het beter zelf doen, dan dat ik het aan jou overlaat • Tjonge jonge is het weer zover... • Ziet zichzelf als incompetent • Weet het eigenlijk niet zo goed • Heeft behoefte aan aandacht • Vindt zichzelf niet goed genoeg • Miskent de eigen invloed • Vind dat er geen keus is • Neemt geen verantwoordelijheid 11 • Ik snap het niet… • Ik kan er niets aan doen… • Ja, maar… • Nee hoor, er is niets… [zucht] • Het zal mijn schuld wel zijn • Het is mijn zaak niet • Het is ingewikkelder dan het lijkt • De waarheid zal wel in het midden liggen • Ik kan het verschil toch niet maken • Heb respect voor de ander • Spreek mensen aan op hun gedrag en niet op de persoon • Spreek ergernis altijd direct en rechtstreeks met de ander uit • Blijf feitelijk en stel je grenzen • Geef je IK-boodschap* • Geef je behoefte aan • Effectief is, je problemen op te lossen vanuit het idee dat je alleen kunt groeien door fouten te mogen en te durven maken • Leer te vragen i.p.v. te klagen • Je hebt keus: je bent onderdeel van het probleem óf van de oplossing • Geef je IK-boodschap* *IK- boodschap: beschrijf het gedrag van de ander, het gevolg voor jou en je gevoel OMSTANDER SLACHTOFFER AANKLAGER REDDER
16 Online Touch Home