Verkennen vanuit de lucht

Dergelijke vluchten werden altijd begeleid door, zoals op de afgebeelde foto, de Bundesgrenzschutz (BGS). Soms gebeurde dat met hun eigen Alouette II, maar meestal met een van de BGS-vliegers aan boord van de KLu-helikopter”. 27 augustus 1981: Vlucht langs de grens (Z.O. van Uelzen) onder begeleiding van een Alouette II van de Bundesgrenzschutz De Bundesgrenzschutz (BGS) werd in 1951 opgericht voordat de Bondsrepubliek Duitsland toestemming had om in 1955 een leger op te richten. De BGS werd opgezet als een paramilitaire organisatie die de bewaking van de grenzen als belangrijkste opdracht had. De BGS patrouilleerde op het land, het water en vanuit de lucht en voerde ook personen- en documentencontroles uit bij de grensovergangen. In juli 2005 is de naam BGS veranderd Bundespolizei. Veel officieren en onderofficieren van 103 Verkbat uit die tijd mochten gebruik maken van de heli om bijvoorbeeld een brugverkenning uit te voeren of om vanuit een helikopterview het al dan niet slagen van een tactische manoeuvre gade te slaan. Het verkennen uit de lucht vereiste wel gewenning. Zo moest, in tegenstelling tot het kaartlezen in het voertuig, de kaart regelmatig worden meegedraaid. Door de snelheid moest je je ook op andere punten oriënteren dan bij verkenningen over de grond. Het zicht van de bemanning vanuit de cockpit van de Alouette III tijdens een verkenningsvlucht De piloten waren echte waaghalzen en haalden alles uit de kast en hun kist. Soms scherend door ogenschijnlijke smalle brandgangen in boscomplexen, dan weer op dertig centimeter boven het water van het Elbe-Seitenkanaal, waarbij ook vaak de onderzijde (!) van de brug werd bekeken. Verkennen met de heli was niet altijd een pretje. Na zo’n 15 minuten begon de maag bij sommige “meevliegers” van ons bataljon al wat te protesteren. Het was dan ook niet verwonderlijk dat na zo’n toch wel spectaculaire vlucht sommigen letterlijk en figuurlijk kotsmisselijk en lijkbleek uit de heli stapten. Luchtverkenningen waren echt een aanvulling op de grondgebonden verkenningen. De helikopters en hun bemanningen waren dan ook een graag geziene gast bij ons bataljon. Verkenningseenheden konden (en kunnen ze nu nog steeds) in het front van de eigen troepen klok rond verkenningen uitvoeren, een onderkende vijand onder waarneming houden. Ook bij nacht, bij verminderd zicht en als de vijand zich verplaatste. Een verkenner bezig met een flankverkenning 11

13 Online Touch Verkennen vanuit de lucht Home


You need flash player to view this online publication