10

10 voetganger in de stad wordt nog vaak over het hoofd gezien. Met de verwachte toename van het aantal inwoners zal de mobiliteitsvraag verder toenemen, waardoor de huidige en geplande netwerken als we doorgaan op dezelfde voet naar verwachting al snel weer tegen de grenzen van hun capaciteit aan zullen lopen. Om Purmerend de komende jaren bereikbaar te houden moet geïnvesteerd worden in meer duurzame en toekomstgerichte oplossingen. Daarbij kan gebruik gemaakt worden van de mobiliteitstransitie die nu overal plaatsvindt. De gezonde stad is in opkomst, meer mensen lopen en fietsen, het gebruik van het OV groeit en er zijn steeds meer deelauto’s. Het gebruik van mobiliteit wordt belangrijker dan het bezit. Hier liggen voor Purmerend grote kansen om meer toekomstbestendig, leefbaarder en duurzamer te maken. het centrum, maar ook voor het gebruik van het station en bestemmingen verder weg. Inzetten op langzaam verkeer is mogelijk in Purmerend en biedt grote voordelen voor de gezondheid van de inwoners, zowel in het centrumgebied als in Purmerend als geheel. 0 2 Afstanden die Provincie en MRA hanteert Felyx Biro Car2go Nextbike, arriva Purmerend is een compacte woonstad, wat inhoudt dat veel afstanden goed beloop- of fietsbaar zijn. Zo is vanaf het treinstation Purmerend Centrum het grootste deel van Purmerend binnen 10 minuten fietsen te bereiken. Door een fijnmazig netwerk te ontwikkelen van aantrekkelijke langzaam verkeersroutes en het centrum uit te breiden naar Stationsgebied en Waterlandlaan, krijgen inwoners van Purmerend en de regio de mogelijkheid om binnen de stad meer gebruik te maken van de fiets en benenwagen in plaats van de auto. Dit geldt niet alleen voor het verkeer van en naar station als toegangspoort van de stad Als aanvulling op de Langzaam Verkeer (hierna LV) netwerken is het OV van belang. De huidige bereikbaarheid van Purmerend leunt nog sterk op de auto, ondanks goede busverbindingen met Amsterdam Centraal en de Hoornse Lijn die Purmerend verbindt met Hoorn, Zaandam, Amsterdam Sloterdijk en Schiphol. Het OV, en dan met name de trein, blijkt op dit moment voor velen nog een weinig aantrekkelijk alternatief, waardoor de druk op wegen en parkeervoorzieningen onverminderd hoog blijft. Verbetering van het OV in brede zin, dus inclusief bus, is daarom een van de belangrijkste opgaven. Het verschuiven van het station naar het viaduct ter hoogte van P3 verbetert de het toegankelijkheid vanaf de Waterlandlaan en binnenstad en biedt de mogelijkheid om de netwerken van trein, bus, fiets, voetganger en (deel-)auto te koppelen zonder hiervoor door woonwijken te moeten rijden. Met een goed georganiseerde overstapmachine aan de Waterlandlaan ontstaat ook de mogelijkheid om nieuwe mobiliteitsdiensten aan te bieden, zoals Mobility as a Service (MaaS)1 i . Het station als centrale plek in de stad waar zoveel mogelijk verschillende vormen van mobiliteit bij elkaar komen VenhoevenCS architecture+urbanism | Visie Stationsgebied en Waterlandlaan Purmerend 0 0 8 m 0 1 0 m m i n 0 1 0 m i n

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication