13

13 overige aspecten van duurzaamheid Purmerend is ambitieus en gaat voorop in de energie transitie. Met het aardgasvrij maken van woningen is Purmerend een van de koplopers in Nederland. De wijk Overwhere-Zuid is een van de nationale proeftuin projecten waar innovaties ontwikkeld worden voor aardgasvrije woningen. In Purmerend is tot nu toe al 75% van alle woningen aardgasvrij en de ambitie is dat dit 100% is in 2030. Ook op het gebied van de economie staat de stad voor een uitdaging om te verduurzamen. Door te anticiperen en in te spelen op ontwikkelingen rond duurzaamheid en circulariteit, kan de stad ook op de lange termijn voorzien in voldoende banen. Het ontwikkelen van een circulaire economie biedt daarbij bijzondere kansen, net als de ontwikkeling van bijvoorbeeld stadslandbouw en indoor voedselproductie op basis van ledtechnologie. Daarnaast zijn er kansen voor de maakindustrie die denkt aan reshoring van productie om dichter bij de consument te kunnen zitten. Rond stationsgebied en Waterlandlaan zijn er vooral kansen voor de zakelijke dienstverlening, ICT en duurzaam toerisme. Met een goede combinatie van een goed gedifferentieerd woningaanbod en de juiste economische ontwikkeling kan Purmerend minder afhankelijk worden van grote vervoersstromen, maar de resterende vervoersvraag moet nog wel zo duurzaam mogelijk aangeboden worden. Daarvoor is knooppuntontwikkeling rond het station van groot belang. te realiseren verbetert de doorstroming en kunnen woningaanbod en woningbehoefte beter in balans gebracht worden. Deze aanpak leidt ook tot meer potentiële reizigers voor het openbaar vervoer waarmee de benodigde wens tot een aantrekkelijker openbaar vervoersysteem beter haalbaar wordt. Het stationsgebied is binnen de MRA aangewezen als een van de sleutelgebieden om aan de woningvraag te voldoen. Daarnaast biedt het gebied ook volop mogelijkheden om de werkgelegenheid, de voorzieningen en de aantrekkingskracht van de stad te versterken. Het gebied heeft in combinatie met de zone rondom de Waterlandlaan veel potentie door de centrale ligging in de stad, de ruimte die er nog is en door bestemmingen als Schiphol en Amsterdam Sloterdijk die via het treinstation goed bereikbaar zijn. Het gebied kan zich ontwikkelen tot een hoogwaardig en multifunctioneel woon-werkgebied met stedelijke voorzieningen als uitbreiding en versterking van het huidige centrum. Om deze ontwikkeling mogelijk te maken moet nog wel veel gebeuren. Het Stationsgebied heeft nu nog beperkt goede voorzieningen en ondanks de centrale ligging is het niet herkenbaar als hart van de stad. Bij verdere groei van de bevolking is de huidige kwaliteit van de treinverbinding en koppeling met de bus ontoereikend om de stad op een duurzame manier met de MRA te verbinden. De Waterlandlaan is nu nog vooral een verkeersader, een rommelige laan met een onduidelijk karakter zonder verblijfskwaliteit. Kwalitatief goede openbare ruimte ontbreekt, er is weinig verblijfskwaliteit en hij wordt gedomineerd door parkeren, auto’s en geluidschermen. Winkels ontbreken of zijn onzichtbaar vanaf de Waterlandlaan, net als het huidige station dat alleen via een aantal omwegen bereikbaar is. stationsgebied en Waterlandlaan Het Stationsgebied en Waterlandlaan hebben veel potentie om zich te ontwikkelen tot hoogstedelijk gebied met een hogere dichtheid en een intensieve menging van functies. Het antwoord op de vraag naar woningen voor jongeren, eenpersoonshuishoudens en ouderen kan hier goed op aansluiten. Door in het stationsgebied en langs de Waterlandlaan een aantrekkelijke combinatie van kleine en middelgrote appartementen met veel stedelijke voorzieningen en werkgelegenheid Met het realiseren van verdichting, nieuwe functies en voorzieningen in het gebied kan er veel verbeteren als gelijktijdig de openbare ruimte aantrekkelijk wordt gemaakt. De Waterlandlaan heeft hier, als ruggengraat, een belangrijke rol in. Er moet ruimte geboden worden aan evenementen, winkels em horeca aan de Waterlandlaan, plinten moeten geactiveerd worden en er moet geïnvesteerd worden in stedelijke voorzieningen. Belangrijk uitganspunt is dat het daarbij complementair blijft aan de binnenstad; beide gebieden moeten elkaar versterken. Het verschuiven van het treinstation zodat het vanaf de Waterlandlaan en binnenstad beter bereikbaar wordt en de realisatie van een centraal knooppunt zullen hier grote verbetering brengen. oktober 2019 | Visie Stationsgebied en Waterlandlaan Purmerend

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication