16

16 2. stationsgebied en Waterlandlaan, uitbreiding centrum Purmerend Het station van Purmerend bevindt zich op loopafstand van de historische binnenstad. Toch zou je dit niet zeggen als je de trein uitstapt en op zoek bent naar het centrum. Het station, gebouwd in 1883 op de lijn Zaandam – Hoorn, ligt precies op de grens van de wijk Gors en het centrum van Purmerend. Destijds is het station aangelegd op enige afstand van de historische binnenstad midden in de Zuiderpolder. In de loop van de jaren is door meerdere naoorlogse stadsuitbreidingen het station meer centraal in de stad komen te liggen. De twee zijden van het stations zijn tegenwoordig via een voetgangers- en fietstunnel met elkaar verbonden. De westzijde van het station, met op 10 minuten loopafstand de binnenstad, heeft een fraaie groene uitstraling. De oostzijde daarentegen is rommelig, wordt gedomineerd door parkeerplaatsen voor fiets en auto, heeft weinig groen, veel verharding en weinig ruimte voor de voetganger. Rondom het station wonen voornamelijk een- en tweepersoonshuishoudens. In de nabijheid van het station bevindt zich de Waterlandlaan, deze doorgaande weg is de belangrijkste oost-west verbinding in Purmerend. De Waterlandlaan is te typeren als een rommelig gebied rondom een drukke verkeersader door de stad. Het zuidelijke deel is ronduit onaantrekkelijk voor langzaam verkeer. Met geluidschermen aan weerszijden lijkt dit deel een aanzet te vormen voor de ontwikkeling van een stadssnelweg. Aan de rest van de Waterlandlaan is een groot aantal voorzieningen gevestigd zoals de bibliotheek, de brandweer, het Waterlands Archief, meerdere zorginstellingen waarvan sommige met een regionale functie, adviesbureaus en diverse retailers. Echter winkels liggen verscholen achter de bebouwing aan een parkeerterrein en omdat de Waterlandlaan relatief weinig zijstraten heeft moeten voetgangers uit omringende wijken vaak flink omlopen om bestemmingen op de Waterlandlaan te bereiken. In de nabijheid van het station zijn de Rabobank en KPN gevestigd en aan de Gorslaan is de hoofdvestiging van Bose met daar tegenover het ziekenhuis. Alles bij elkaar genomen is hier veel verbetering mogelijk. Het stationsgebied en de Waterlandlaan zijn ideaal voor een breed scala aan stedelijke functies waarbij vooral de Waterlandlaan zich kan ontwikkelen tot aantrekkelijke stadsboulevard. Met deze ontwikkeling blazen we het gedachtegoed uit de jaren ’70 een nieuw leven in. In het Structuurplan Purmerend 1972 werd de zone langs de Waterlandlaan en Purmersteenweg aangemerkt als uitbreiding van het centrum. Hier kwamen belangrijke stedelijke voorzieningen die een stad die zo explosief zou groeien nodig had. Het werd de verbinding tussen de historische binnenstad en de uitbreidingswijken aan de oostzijde als de Purmer Noord en Purmer Zuid. De stedelijke voorzieningen zijn er gekomen zoals het stadhuis, poppodium, bibliotheek en ziekenhuis. Echter de allure van een stadsboulevard en centrummilieu is nooit goed uit de verf gekomen. Nu zien we kansen om dit alsnog te realiseren. Door intensiveren en menging van functies in plaats van uitbreiden, door het ontwikkelen van een mobiliteitsknooppunt en door de tijdsgeest waarin we leven met oog voor kwaliteit, leefbaarheid en duurzaamheid. VenhoevenCS architecture+urbanism | Visie Stationsgebied en Waterlandlaan Purmerend

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication