18

18 Het stationsgebied, oV-knoop, hart/ entree van de stad Door het vergroten van het centrum komt het station echt in het midden van de stad te liggen en wordt het station de belangrijkste entree van de stad. Het station wordt daarom ontwikkeld tot een multimodale vervoersknoop waar alles bij elkaar komt, een knooppunt voor alle vervoerssoorten, zodat maximaal kan worden ingezet op de kansen van de mobiliteitstransitie. Misschien kan hier in de toekomst zelfs een doorgetrokken Noord-Zuidlijn halteren. Door het station om te klappen en te oriënteren op de Waterlandlaan en de binnenstad sluit het knooppunt beter aan bij de bestaande netwerken en kan het beter benut worden. In een straal van 800 meter rondom het station wordt een aantal maatregelen genomen om de toekomstige bereikbaarheid van het station optimaal te benutten. Zo wordt de beschikbare ruimte voor bebouwing zo goed mogelijk gebruikt, wordt ingezet op nieuwe mobiliteit en kan hoogbouw toegepast worden om het aantal inwoners en werkplekken in de nabijheid van het station te maximaliseren. Hiermee wordt de aanwezigheid van het station beter zichtbaar op de Waterlandlaan en er ontstaat meer vervoersvraag voor de trein, waarmee de frequentie op de Hoornse Lijn verbeterd kan worden. Functies worden gemengd, en stedelijke voorzieningen worden gerealiseerd in de plinten om van het station tegelijk een aantrekkelijk gebied te maken. De openbare ruimte wordt sterk verbeterd met aantrekkelijke langzaam verkeersroutes en veel groen. Door al deze maatregelen wordt het aantrekkelijk om van het station gebruik te maken en een van de vele vervoersopties te kiezen. Samen met de maatregelen uit het Verkeerplan, zoals parkeerregulering, verlagen we hiermee de druk van het autoverkeer en parkeren op de Waterlandlaan en omgeving. VenhoevenCS architecture+urbanism | Visie Stationsgebied en Waterlandlaan Purmerend

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication