38

38 9. in het gebied worden de langzaam verkeersnetwerken en de openbare ruimte sterk verbeterd en groener gemaakt Om de inwoners van het gebied de mogelijkheid te bieden om zich binnen de stad zoveel per fiets of als voetganger te verplaatsen, wordt dit zo laagdrempelig en aantrekkelijk mogelijk gemaakt. Daarvoor worden zo veel mogelijk verschillende functies en voorzieningen op loopafstand gecombineerd. Daarnaast worden de netwerken logischer ingericht, zodat ze beter op elkaar aansluiten. Tenslotte zorgen we voor een sterke verbetering van de verblijfskwaliteit van de openbare ruimte. Dit alles draagt bij aan het beter verbinden van het gebied met het historische binnenstad van Purmerend. Het gebied wordt zo ingericht dat gezond gedrag gestimuleerd wordt, met aantrekkelijke openbare ruimtes en meer ruimte voor ontmoeten, niksdoen, verblijven, recreëren, sporten, lopen en fietsen. Omdat alles wat nodig is voor het dagelijks leven op loopafstand ligt en het station met goede verbindingen makkelijk bereikbaar is neemt het autogebruik binnen de stad af, met positieve gevolgen voor leefkwaliteit en openbare ruimte. Acties: • Tegelijk met de intensivering van de stad maken we veel meer ruimte voor water en groen, voor waterberging en ter voorkoming van sterke temperatuurstijging in de stad. • Nieuw ontwikkelingen bieden kansen om de duurzaamheidsambities van de stad verder te ontwikkelen. Passeig De St Joan Boulevard, Barcelona Sluisbuurt Amsterdam, bewerkt Berges du Rhone, Lyon VenhoevenCS architecture+urbanism | Visie Stationsgebied en Waterlandlaan Purmerend

39 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication