5

5 Voorwoord wethouders Thijs Kroese & Eveline Tijmstra Purmerend heeft ambities! We groeien naar een complete en compacte stad als onderdeel van de Metropoolregio Amsterdam. De komende 20 jaar wacht ons een stevige transformatie. Purmerend is inmiddels als groeikern van Amsterdam gegroeid naar een middelgrote stad. Dat mensen graag in Purmerend wonen is duidelijk. De stad heeft alles te bieden wat van een middelgrote stad verwacht kan worden: een historisch centrum, een theater, een horecaplein, een ziekenhuis, scholen en veel sportvoorzieningen. Ook de ligging nabij Amsterdam en de idyllische buitengebieden met veenweidegebieden, Unesco-werelderfgoed De Beemster en droogmakerij De Purmer maken dat Purmerend aantrekkingskracht heeft. De vraag naar woningen is enorm, vooral onder jongeren en ouderen. Om aan die vraag te voldoen en om Purmerend aantrekkelijk en toegankelijk te houden, wordt flink geïnvesteerd in de stad. Veel ruimte om te bouwen is er niet. Daarom is herontwikkeling van de stad essentieel, en dan vooral in en rondom het centrum en het stationsgebied. Deze plekken zijn interessant voor jong en oud om te wonen. Centraal in de stad, dicht bij voorzieningen en goed bereikbaar met het openbaar vervoer. De stad heeft zich in het verleden als inktvlek verspreid. Die verspreiding kan niet meer en dat willen we ook niet. Verdichting van de bestaande stad en het toevoegen van andere woonmilieu’s maken de stad extra levendig en klaar voor de toekomst. Een cruciaal aspect van deze transitie is de verbinding en samenhang van de historische binnenstad met het stationsgebied. Hierdoor ontstaat een nieuw en groter centrumgebied dat het kloppend hart van de stad vormt. De historische binnenstad behoudt zijn waarde en karakter. Daaraan voegen we een hoogstedelijk gebied toe. Een gebied waar woningen, kantoren, winkels en voorzieningen samenkomen. Een gebied met een openbare ruimte die uitnodigt tot verblijf en ontmoeting. Een gebied waar fietsers en voetgangers een prominente plek krijgen. De Waterlandlaan en Purmersteenweg spelen hierbij een belangrijke rol. Het is de verbindingsroute tussen de binnenstad en het stationsgebied, die wordt getransformeerd naar een groene en duurzame stadsstraat. Niet alleen een weg die je van A naar B brengt, maar waar het ook fijn is om te zijn. Meer ruimte voor de fiets, voetganger en groen betekent minder ruimte voor de auto. In de mobiliteitsvisie hebben we een visie neergelegd hoe we om willen gaan met de enorme veranderingen in de mobiliteit die ons de komende decennia te wachten staat. In het verkeersplan is dit vertaald in een aantal concrete stappen die nu al worden uitgevoerd. Met de aanwezigheid van een NS station en goede busverbindingen met Amsterdam liggen er kansen om een volwaardig alternatief te kunnen bieden voor de auto. Deze is nu nog niet optimaal. We gaan onderzoeken of het huidige station Purmerend kunnen transformeren naar een volwaardig OV-knooppunt. Ook liggen er mogelijkheden om deze een nieuwe plek, centraal in het nieuwe centrumgebied te geven. Om de samenhang tussen projecten in het gebied te bewaken en om te inspireren is deze gebiedsvisie opgesteld. De visie is tot stand gekomen in samenwerking met professionele partijen, maar ook met bewoners en ondernemers uit het gebied. Zo vormt dit document de basis voor verdere uitwerkingen van concrete ontwikkelingen in het gebied. De visie is ook opgesteld in samenspraak met partijen als de provincie, MRA, VRA, NS en Pro Rail. Met die partijen voeren we straks op basis van deze visie het gesprek. Wij verheugen ons op de komende tijd, waarin we met alle betrokken partijen de eerste stappen zetten naar een transformatie van dit gebied. “De historie blijft behouden, terwijl we bouwen aan een toekomstbestendige stad.” oktober 2019 | Visie Stationsgebied en Waterlandlaan Purmerend

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication