58

58 b.2 regio PARTIJEN REGIO REGIONAAL Workshop NS/Prorail, MRA, VRA Amsterdam-Hoorncorridor Het gebied tussen Amsterdam en Hoorn wordt gezien als een sterke regio waar aantrekkelijk gewoond en gewerkt wordt. Samen met het rijk wordt gekeken naar de mogelijkheden om de bereikbaarheid te verbeteren; een goede bereikbaarheid is een belangrijke voorwaarde om de economische concurrentiepositie en de leefbaarheid van het gebied te verbeteren. In de MIRT-verkenning corridorstudie Amsterdam-Hoorn is hier al aandacht aan gegeven. Tegenspits Voor de rendabiliteit van het spoorvervoer, en om Purmerend eventueel tot intercity-stop te kunnen maken, is het onder andere belangrijk om een tegenspits te creëren. Dit wil zeggen dat niet alleen Purmerenders vertrekken vanuit de stad, maar dat er ook bezoekers aankomen. Dit kan door de stad aantrekkelijker te maken door meer werkgelegenheid, maatschappelijke voorzieningen, en recreatieve attracties aan te bieden. Pieken spreiden Stimuleren van het spreiden van pieken, niet iedereen tijdens ochtend-/avondspits laten reizen Verplaatsen station Hoewel er beperkt geld beschikbaar is om station Purmerend te herontwikkelen, geeft Prorail aan dat bij verplaatsing van het station mogelijk wel subsidie beschikbaar is. Financiëring ontwikkeling spoor vanuit de markt Bij financiëring vanuit private ontwikkelpartijen is het wellicht mogelijk om het spoor te ontwikkelen; station Weidevenne is hier een voorbeeld van. - uitdaging toevoegen woningbouw en voorzieningen samen met frequentie verhoging op elkaar afstemmen (wat eerst) - Laat woningen bijdragen aan de infra (minder parkeren nodig = minder bouwkosten) Station Inzet vooral op meer frequentie sprinters ipv IC heeft meer toekomstwaarde. Denk aan korte stop (metro achtig) netwerk in de mra - Station is ook een transitpunt. Waar mensen elkaar ontmoeten, overstappen etc - Quick win is veiligheid en beleving stationsgebieden verbeteren (sociale veiligheid) - ruimte voor commerciele voorzieningen gewenst Verwijderen/samenvoegen stations Met het verwijderen van een (of zelfs twee) van de drie stations is het mogelijk dat meer geld vrij komt voor de ontwikkeling van het spoor/station. Bereikbaarheid met de fiets of te voet Vanuit de regio wordt de wens uitgesproken (regionale) fiets- en voetgangersverbindingen te verbeteren. De stad Houten wordt als voorbeeld gegeven. VenhoevenCS architecture+urbanism | Visie Stationsgebied en Waterlandlaan Purmerend

59 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication