60

60 b.3 gemeente WORKSHOP GEMEENTE REGIONAAL Bereikbaarheid • De trein biedt Purmerenders vooral een goede verbinding met Sloterdijk/Schiphol & Hoorn, andere bestemmingen zijn minder goed verbonden. • Het bestaande ov-netwerk heeft veel potentie. • Corridor-studie focust vooral op het autoverkeer, andere modaliteiten blijven achter. ? Autostad ? • Er zijn te veel verschillende ov-systemen, ov-bedrijven, en ov-kaarten. • Regionale busverbindingen concurreren met het spoornetwerk. • Het grote percentage autogebruik veroorzaakt drukte op de wegen & parkeerproblemen in de stad. • NS wordt als niet betrouwbaar ervaren door veel vertragingen en overstappen Sloterdijk N-Z lijn • Er zijn mogelijkheden voor nieuwe mobilteitssystemen zoals een lightrail verbinding naar Edam/Volendam/ Waterland, deelauto’s, of MAAS. Schiphol • MBO-gerelateerde banen/opleidingen gebruiken voornamelijk de auto. Ruimtelijke kwaliteit • Er zou meer samenwerking met omliggende gemeenten moeten zijn met betrekking tot de invulling van de natuurgebieden. • Purmerend is onbekend bij buitenstaanders. • Purmerend is omgeven door een rijk landschap met cultuur, natuur, en erfgoed. • Purmerend is een functionele stad zonder een duidelijke identiteit. Economie & maatschappelijk • Purmerend is de ideale uitvalbasis voor toerisme en zou een recreationele kern kunnen zijn binnen de regio. • Purmerend is de ideale werklocatie met goede bereikbaarheid binnen de regio. • Purmerend is het hart van Zaanstreek-Waterland. • De stad is wellicht te veel gefocust op Amsterdam, en niet genoeg op de rest van Noord-Holland. VenhoevenCS architecture+urbanism | Visie Stationsgebied en Waterlandlaan Purmerend MKB MKB Maatschappelijke corridor Economische corridor Industrie

61 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication