79

79 samenvatting invloeden Afgelopen twintig jaar zagen we een sterke groei van o.a. bevolking, woningvoorraad, toerisme en vliegverkeer. Deze groei gaat ook het komende decennium door. aanbod Het autobezit verschilt per gebied en per leeftijdsklasse. Het is het laagst onder Amsterdammers en jongeren. Ook het brom- en snorfietsbezit verschilt per gebied. De snorscooter is al jarenlang in opkomst terwijl het brommerbezit daalt. gebruik De meeste verplaatsingen zien we binnen deelregio’s, deze gaan voor 60% per fiets of te voet. De modal split verschilt per gebied, leeftijdsklasse en verplaatsingsmotief. Het aantal in- en uitstappers op stations in de regio groeit, en ook het aantal reizigerskilometers in de OV-concessies. effecten Het aantal ernstig verkeersgewonden is van 2007 - 2011 toegenomen. Van 2011 - 2014 is sprake van een lichte daling. De meeste ernstig verkeersgewonden vielen in 2014 onder fietsers (56%) en gemotoriseerde tweewielers (25%). beleving De concessie Waterland was in 2017 met 8,0 de hoogst gewaardeerde vastelandsconcessie van Nederland. Ook in de concessies Zaanstreek, Amsterdam en Amstelland-Meerlanden zien we een stijgende of stabiele waardering. waterland 60% 2007 - 2011 van de verplaatsingen per fiets of te voet Ernstig verkeersgewonden 2011 - 2014 Meeste ernstig verkeersgewonden Fietsers 56% 25% zaanstreek amstellandmeerlanden 8,0 7,9 7,6 amsterdam 7,8 7,5 7,4 -5% bromfietsen Meer reizigerskilometers Meer in- en uitstappers +66% snorfietsen Bevolking Woningvoorraad Toerisme Vliegverkeer Gemotoriseerde tweewielers 4 | regionale thermometer mobiliteit regionale thermometer mobiliteit 2017 oktober 2019 | Visie Stationsgebied en Waterlandlaan Purmerend

80 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication