9

9 “Registeren, reserveren, afstand houden, routing, gezondheidscheck, desinfectie en placeren. Het hoorde er allemaal bij. Hoe precies, moesten we zelf verzinnen. Toen de tweede lockdown voor twee weken inging dachten we even op adem te kunnen komen van deze absurde tijd. Maar die adem werd zes maanden.” Heb je gebruik gemaakt van de overheidsregelingen? “Ik heb gebruik gemaakt van de NOW-regeling voor de personeelskosten. Tegen het advies van mijn accountant in besloot ik mijn team bij elkaar te willen houden en ze 100% door te betalen. Geen ontslagen, maar een team dat er staat als ik weer open kan. Verder de TVL-regeling voor de vaste lasten. De Tozo had ik geen recht op, omdat mijn vrouw Sandra een baan heeft. Al voeg ik daar meteen aan toe dat de regelingen er zijn, maar voor mij als ondernemer zelf is er niks. Toen niet en nu niet.” “Met 70% steun in de kosten blijven er nog steeds 30% kosten over die ik met 0% omzet vanuit privé moest ophoesten. Maand na maand.” Wat deed het met je als mens? “Het frustreerde op allerlei vlakken. Ik kon alleen nog maar naar persconferenties kijken, maar zelf niet eraan bijdragen dat we weer open konden. Alleen maar wachten, met steeds die onzekerheid. Ook op Netflix raak je uitgekeken en ik besloot te gaan wandelen met collega horecaondernemers. Het gevoel dat je er niet alleen voor staat, deed me goed.” Hoe zie je de (nabije) toekomst tegemoet? “Qua cijfers en plannen zijn we terug bij af sinds dat we in 2016 zijn begonnen. Alles moet wachten en alleen noodzakelijke reparaties kunnen uitgevoerd worden. Al ben ik heel blij dat we weer open zijn en ik kan niet wachten op de volgende versoepelingen.” “Na alle ellende ben ik blij mijn personeel weer te zien stralen en mijn gasten weer te zien lachen en genieten. Het komt goed en samen gaan we ervoor zorgen dat we het redden!” Waarmee zou je nu nog geholpen of gesteund zijn? “Tot twee keer toe werd ik heel positief verrast door de gemeente Voerendaal. Een keer met de tegemoetkoming verenigingen, een bedrag ter compensatie voor het niet over de vloer krijgen van verenigingen. En een tweede keer met de horecacadeaubonnen voor alle ondernemers. Maar voor nu ben ik meest geholpen met gasten die naar ons toe komen en het op ons terras - en het straks ook binnen - weer vol zit.” Wat is jouw tip voor andere ondernemers? “Zoek elkaar op! Praat met elkaar en deel je zorgen.”

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication