0

Samen sterk Ondernemers special \ 155-help een bedrijf \ ISD Kompas \ Tips en weetjes \ Interviews \ Land van Kalk

\ Contactgegevens Adres Raadhuisplein 1 6367 ED Voerendaal Postbus 23000 6367 ZG Voerendaal Telefoon: 045 - 575 33 99 Fax: 045 - 575 11 95 E-mail: info@voerendaal.nl Website: www.voerendaal.nl www.twitter.com/voerendaal www.facebook.com/ gem.voerendaal Openingstijden Ma. t/m vr. 08.30 - 12.30 uur en di. 16.00 - 19.00 uur. Wilt u een afspraak maken? Dan kunt u, naast bovenstaande tijdstippen, ook op di. tussen 13.30 - 16.00 uur, wo. en do. tussen 13.30 - 17.00 uur terecht. \ Samen sterk ondernemers special Voor u ligt een Magazine Special over Samen sterk in Voerendaal, met de focus op ondernemers. De informatie die u in dit magazine leest gaat over ondernemen tijdens corona, ervaringen, tips, weetjes, regelingen en vooral denken in mogelijkheden. Wij wensen u veel leesplezier. College van Burgemeester en Wethouders Wilt u reageren op de inhoud van dit magazine? Neem dan contact op de gemeente Voerendaal 045 - 575 3399 of via email info@voerendaal.nl. Tussen 12.30 en 13.30 uur is het Klantcontactcentrum gesloten. Telefonisch is het Klantcontactcentrum elke werkdag bereikbaar van 8.30 - 12.30 uur en van 13.30 - 17.00 uur (behalve vrijdagmiddag). Kompas U kunt telefonisch contact opnemen met de gemeente Beekdaelen 14045. Spreekuur College Burgemeester Houben, wethouders Braun, Coenen, Verbraak en Thomas op afspraak.

3 \ Voorwoord \ Kijk mee naar het hart onder de riem van wethouder Peter Thomas ~

4 \ IMK & 155-Help-een-bedrijf \ Acute hulp voor ondernemers, ook tijdens de corona crisis ~ Ondernemers staan erom bekend over een behoorlijk doorzettingsvermogen te beschikken. In goede tijden is dat vaak iets eenvoudiger dan wanneer de omzet achterblijft of een pandemie voor onverwachte wendingen zorgt. Voordat het te laat is ook nog eens actief op zoek te gaan naar hulp is een behoorlijke stap. Maar wel een essentiële en oplossingen zijn soms dichterbij dan u denkt. Het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf staat ondernemers op cruciale momenten bij, als IMK, maar ook met stichting 155-Help-een-bedrijf. Het IMK is kort na de Tweede Wereldoorlog als Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf door de overheid opgericht om ondernemers in Nederland financieel te ondersteunen voor herstel en groei van hun bedrijven. Ook na de privatisering zit deze maatschappelijke missie nog steeds in het bloed. Het MKB is de ruggengraat van de Nederlandse economie en het is de ambitie van het IMK om ondernemers te helpen groeien en bloeien. In de praktijk blijkt echter dat veel ondernemers-in-zwaar-weer te laat hulp zoeken. Het IMK heeft daarop een aantal jaar geleden het initiatief genomen voor stichting ‘155-Help-een-Bedrijf’ om zodoende laagdrempelig en tijdig in gesprek te komen met ondernemers die in zwaar weer verkeren, of daarin terecht dreigen te komen of met andere ondernemersvragen kampen. Samen met de adviseurs van het IMK wordt het probleem in kaart gebracht en wordt richting gegeven aan mogelijke oplossingen. Hoe eerder u hulp krijgt, des te groter de kans dat het succes u weer toelacht. Stichting 155 ondersteunt jaarlijks duizenden ondernemers die hulp kunnen gebruiken. Ze kunnen samen met u direct aan de slag om uw situatie te verbeteren. Door de aangegane samenwerking van de gemeente Voerendaal en het IMK is deze hulp voor u als ondernemer kosteloos. Hulp aan ondernemers is beschikbaar via het online hulploket www.155.nl/mkbhulplijn. Vanuit de IMK-vestiging in Sittard werken daarnaast voor Limburg diverse medewerkers van IMK ook onder de vlag van 155. Als ondernemer uit Voerendaal krijgt u hierbij in de meeste gevallen te maken met Senior Ondernemersadviseur Manon Berger. Getogen in Ubachsberg zijn haar lijntjes binnen de gemeente kort en heeft ze daarmee meteen voeling met de regio. Manon Berger: “Bedrijven gaan weer meer open, maar de zorgen zijn nog lang niet voorbij. Mijn ervaring is dat successen makkelijk gedeeld worden, maar als het moeilijk gaat - een leverancier of de huur niet meer betaald kan worden - het stil wordt aan de overkant. Mijn ‘keukentafel’ gesprekken op locatie zetten zich afgelopen jaar online voort, met soms een digitale rondleiding met mij op de iPad. Mijn belangrijkste vraag is steevast: Hoe is het met jou? Ik laat de mensen uitpraten, zichzelf zijn en hun zorgen delen. Geen nummer gevoel, maar kijken naar de mens erachter. Er staat veel op het spel, met een ‘misschien’ kan men weinig en onzekerheid vreet energie!”

5 “Ik probeer samen met de ondernemer naar ja en nee’s te zoeken. Want hoe moeilijk hulp zoeken ook is, de ondernemers tonen zich enorm creatief in het alternatieven zoeken en willen hoe dan ook aan de bal blijven. Het aantal 155 meldingen steeg het afgelopen jaar gigantisch en de verhalen raakten me. Cashflow problemen, kredieten overbruggen, komt de klant wel/niet terug, pensioenen opgegeten, stilvallen na een normaal ritme van 60-80 uur werken per week en onverkoopbare voorraden. Het kwam allemaal voorbij. En dat alles samen met de impact op de thuissituatie. Mijn vak is prognoses maken en samen met de ondernemer doe ik aannames. Praten we, denk ik mee, geef ik voorbeelden, rekenen we opties door en krijgen we nieuwe ideeën. Dit samen met mijn nieuwe werkelijkheid, het op de voet volgen van alle beschikbare corona-gerelateerde (overheids-)regelingen.” Voor nu en in de toekomst Maar ook online er is veel! Een enorme kennisbank, diverse korte scans zoals een Geldnoodscan, een Financieringswijzer en een Hoe gezond is mijn onderneming test, etc. Alles laagdrempelig en als u dat wilt anoniem. Voor nu en in de toekomst, doe er uw voordeel mee. Van het planten van het zaadje bij een startend bedrijf, een bedrijf in volle bloei tot een ‘zachte landing’ bij beëindiging van een bedrijf, in welke vorm dan ook. In corona tijden of erna. Stichting 155 is er voor ondernemers van ZZP’er tot MKB met 50 man personeel. Schroom niet om hulp te vragen, veel ondernemers zijn u al voorgegaan! www.imk.nl www.155.nl Manon Berger Senior Ondernemersadviseur IMK / stichting 155-Help-een-bedrijf

6 \ Het Huis van Zelfvertrouwen \ Van live naar óók online, een betere mix ~ Een luisterend oor bieden en iemand steunen als hij of zij in een lastige situatie of periode zit. Samen kijken wat er mogelijk is om een volgende stap te zetten of gewoon samen stilstaan. Jorie van den Heuvel luistert, als coach, extern vertrouwenspersoon en luisterspecialist. Corona maatregelen maart 2020… en toen? “Mijn boek ‘100 koppen koffie’ waarin ik 100 persoonlijke verhalen van mensen optekende waarmee ik een koffiegesprek had, was aanleiding me verder te ontwikkelen tot luisterspecialist. Ik wilde door het hele land lezingen gaan geven over de kracht van luisteren en investeerde er veel in om mijn verhaal op het podium opvallend neer te zetten. Die lezing gaf ik welgeteld één keer, voor een ondernemersvereniging in Enschede en toen viel het stil.” “Online verdergaan was de enige oplossing. Voor mij een heel dubbel gevoel, omdat ik van mening ben dat we juist minder tijd met die schermpjes kunnen doorbrengen, elkaar live in de ogen moeten kijken en meer naar elkaar luisteren.” Wat kon wel nog of wat ben je anders gaan doen? “Mijn coaching online voortzetten was niet zomaar het scherm aanzetten en dan in gesprek gaan. Hoe zorgde ik ervoor dat mijn cliënten zich op hun gemak voelen, zonder de eerste momenten van de deur openmaken, jas ophangen en de vraag of iemand koffie wil.” “Ik verslond alles wat ik online kon vinden - weer dat online - en heb mijn eigen online coachtechniek gevormd. Rustige achtergrond, in de camera van de computer kijken en niet naar de ogen van de persoon op mijn scherm en zorgen dat het geluid goed werkt. De gedragsregels online zijn anders en ik moet het zonder de daadwerkelijke energie van iemand in dezelfde ruimte doen. Gelukkig werkte ik via Coaching.nl al met een systeem waarin videobellen standaard ook een mogelijkheid is. Niet wetende dat dat zo belangrijk zou worden. De coaching viel maar even stil en kwam daarna gelukkig weer online op gang en zelfs met mensen in het hele land. Afstand telt niet meer. Mijn werk als vertrouwenspersoon viel een half jaar lang nagenoeg stil; er kwamen nauwelijks meldingen binnen. Lag dat misschien aan het thuiswerken? Ik dacht dat ik tijd over zou gaan hebben, maar niks was minder waar. Mijn lezing omzetten naar online, mijn boodschap overbrengen vroeg om hele andere technieken en vaardigheden. Hoe bouw je een website, hoe adverteer je op social media, hoe maak ik een ebook en hoe geef ik een webinar en online trainingen? Een vierkante wereld, die ik toch zo graag wat ronder zou willen maken.”

Heb je gebruik gemaakt van de overheidsregelingen? “Ik heb mede omdat mijn man ook ondernemer is, gebruik gemaakt van de eerste TOZO-regeling. Nog nooit eerder had ik zo een ‘steun’ nodig en het voelde vreemd. Al die maatregelen, regelingen en de gevolgen, doen rare dingen in je hoofd.” Wat deed het met je als mens? “Als stress- en burnout-coach weet ik uit de praktijk wat angst met mensen kan doen. Het ‘angstgevoel’ veroorzaakt door corona staat de hele tijd aan, mensen krijgen een korter lontje en zijn sneller gestrest. Ikzelf ervaarde een soort onderhuids gevoel van niet vrij zijn en ook dat doet wat met een mens. De eerste corona-persconferentie keek ik met tranen in mijn ogen en besloot al snel het nieuws niet te vaak te volgen. De onrust van de politiek heeft zijn weerslag op de maatschappij. Het greep me soms bij de strot, zowel privé als zakelijk.” Hoe zie je de (nabije) toekomst tegemoet? “Het ‘blended coaching’, de combinatie van live en online, is veel meer dan 50/50 geworden en is mijn bedrijf ten goede gekomen. Ik ben er een betere coach door geworden en ik vergrootte het aantal contactmomenten tijdens het coaching traject. Ik ben trots op alles wat ik geleerd heb en neem mijn ervaringen mee.” Waarmee zou je nu nog geholpen of gesteund zijn? “Het zou fijn zijn als de gemeente en de overheid algemeen een nog grotere impuls zou geven aan ‘koop lokaal’. Promoot de vele ondernemers die er in onze gemeente zijn en breng ze in beeld. En vervolgens inwoners en collegaondernemers, maak gebruik van elkaar.” Wat is jouw tip voor andere ondernemers? “Voor mij zit mezelf persoonlijk ontwikkelen er van nature in. Ik zou ondernemers uit willen dagen verder te kijken. Met een training, coaching, cursus of opleiding doe je dat. Verstevig je talent en ontwikkel jezelf. Vanuit de overheid zijn er allerlei subsidieregelingen voor mensen die door willen leren of een steuntje in de rug kunnen gebruiken in hun loopbaan. Gebruik ook die regelingen, voor jezelf of voor je personeel. Luister eens rond wie er behoefte aan heeft!” www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ leven-lang-ontwikkelen/nederlandleert-door www.limburgleert.nl vindjeupdate.hoewerktnederland.nl

\ Grandcafé Klumme \ Op adem komen, werd zes maanden dicht ~ Bij Grandcafé Klumme is het altijd gezellig. Het team, onder leiding van Niels Kleinman, heet u graag welkom voor een kopje koffie met vlaai, een heerlijke lunch of een diner. Een biertje, een glaasje wijn of een cocktail op het terras. Van een locatie voor een feestelijk jubileum tot een (groeps)diner of koffietafel, het kan allemaal. Totdat de corona maatregelen zorgden voor maar liefst twee sluitingen. Corona maatregelen maart 2020… en toen? “Via de persconferentie op zondag 15 maart 2020 om 16.30 uur hoorden we dat we diezelfde avond om 18.00 uur dicht moesten. Met een volle zaak en mensen die nog hadden gereserveerd, schrokken we enorm. Eerder gonsde het wel over de maatregelen, maar niemand wist iets. Burgemeester Wil Houben belde die avond nog, om ons succes en sterkte te wensen. We zouden dichtgaan voor een maand, dat werden uiteindelijk twaalf weken.” Wat kon wel nog of wat ben je anders gaan doen? “De eerste twee weken hebben we to go gedaan, maar al snel besloten we dit niet door te zetten. Als eerste, omdat we geen 1,5 meter konden hanteren in onze keuken en als tweede omdat we het erg dubbel vonden. Het zorgpersoneel draaide overuren en wij lokten mensen naar ons toe. De verhalen kwamen steeds dichterbij en we kozen ervoor niet bij te willen dragen aan het oplopende aantal besmettingen. Na het nodige poets- en opknapwerk werd het in de weken daarna en tijdens de tweede lockdown stil. Oorverdovend stil. Daarom bedachten we enkele lichtpuntjes om toch iets om handen te hebben en onze gasten weer te kunnen ‘zien’.” “We organiseerden drie online pubquizen met de tweede keer de mogelijkheid een heerlijke afhaalbox te bestellen. Een goed gevulde box met hapjes, drankjes en fun. Tijdens de quiz vragen over muziek, Klimmen, horeca, eten en drinken. In opdracht van verschillende verenigingen mochten we zorgdragen voor een aantal online bier- en cocktailproeverijen en bracht ik als Kerstman Niels pakketten rond van Voerendaal tot Geleen, Vijlen tot Landgraaf. Voor het Toon Hermans Huis Parkstad organiseerden we een ‘Soup to go on’ actie voor het goede doel. Alles voor een sprankje positiviteit. Tijdens de zomer mochten we weer open en onze gasten kwamen terug. Al was het een heel gepuzzel om de maatregelen zo goed mogelijk te hanteren.”

9 “Registeren, reserveren, afstand houden, routing, gezondheidscheck, desinfectie en placeren. Het hoorde er allemaal bij. Hoe precies, moesten we zelf verzinnen. Toen de tweede lockdown voor twee weken inging dachten we even op adem te kunnen komen van deze absurde tijd. Maar die adem werd zes maanden.” Heb je gebruik gemaakt van de overheidsregelingen? “Ik heb gebruik gemaakt van de NOW-regeling voor de personeelskosten. Tegen het advies van mijn accountant in besloot ik mijn team bij elkaar te willen houden en ze 100% door te betalen. Geen ontslagen, maar een team dat er staat als ik weer open kan. Verder de TVL-regeling voor de vaste lasten. De Tozo had ik geen recht op, omdat mijn vrouw Sandra een baan heeft. Al voeg ik daar meteen aan toe dat de regelingen er zijn, maar voor mij als ondernemer zelf is er niks. Toen niet en nu niet.” “Met 70% steun in de kosten blijven er nog steeds 30% kosten over die ik met 0% omzet vanuit privé moest ophoesten. Maand na maand.” Wat deed het met je als mens? “Het frustreerde op allerlei vlakken. Ik kon alleen nog maar naar persconferenties kijken, maar zelf niet eraan bijdragen dat we weer open konden. Alleen maar wachten, met steeds die onzekerheid. Ook op Netflix raak je uitgekeken en ik besloot te gaan wandelen met collega horecaondernemers. Het gevoel dat je er niet alleen voor staat, deed me goed.” Hoe zie je de (nabije) toekomst tegemoet? “Qua cijfers en plannen zijn we terug bij af sinds dat we in 2016 zijn begonnen. Alles moet wachten en alleen noodzakelijke reparaties kunnen uitgevoerd worden. Al ben ik heel blij dat we weer open zijn en ik kan niet wachten op de volgende versoepelingen.” “Na alle ellende ben ik blij mijn personeel weer te zien stralen en mijn gasten weer te zien lachen en genieten. Het komt goed en samen gaan we ervoor zorgen dat we het redden!” Waarmee zou je nu nog geholpen of gesteund zijn? “Tot twee keer toe werd ik heel positief verrast door de gemeente Voerendaal. Een keer met de tegemoetkoming verenigingen, een bedrag ter compensatie voor het niet over de vloer krijgen van verenigingen. En een tweede keer met de horecacadeaubonnen voor alle ondernemers. Maar voor nu ben ik meest geholpen met gasten die naar ons toe komen en het op ons terras - en het straks ook binnen - weer vol zit.” Wat is jouw tip voor andere ondernemers? “Zoek elkaar op! Praat met elkaar en deel je zorgen.”

10 \ Tips & weetjes \ Doe er uw voordeel mee \ 155-Help-een-bedrijf Bijna iedere ondernemer herkent het wel eens... een tijd waarin het met het bedrijf niet gaat zoals het zou moeten. Zeker nu in deze coronaperiode, kan sprake zijn van een uitdagende situatie. Met het initiatief ‘155-Help-een-bedrijf’ kunt u als ondernemer kosteloos terecht bij het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf voor bedrijfsadvies (IMK) en ondersteuning door een ervaren ondernemersadviseur. U kunt op werkdagen bellen met 088 99 90 155 of naar www.155.nl gaan. Daar kunt u uw hulpvraag ook online stellen. Ook kunt u op deze website gratis de online doelgroepscan doen om in een paar minuten te weten of u naar verwachting tot de doelgroep behoort om voor een sociale ondernemersregeling in aanmerking te komen (bijvoorbeeld de Bbz-regeling, Besluit bijstandverlening zelfstandigen of het IOAZ de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen). Wanneer u twijfelt of 155 op u van toepassing is, ga dan naar: https://www.155.nl/#checklist Dan weet u direct of u de hulp van 155 goed kunt gebruiken. Gewoon doen, gemeente Voerendaal is bij dit initiatief aangesloten! Ondernemers waarvan de continuïteit van hun onderneming in het geding is, kunnen voor meer informatie tijdens kantooruren direct contact opnemen met telefoonnummer: 088 99 90 155 of 7x24 via: http://www.155.nl/155-noodloket/ Lees meer in het interview op pagina 4. \ Kamer van Koophandel Bij de Kamer van Koophandel kunt u terecht met vragen en voor hulp. De KvK heeft een coronaloket in het leven geroepen. Hier vind u onder meer een regelingencheck, veel gestelde vragen en ondernemersinitiatieven. Ga naar www.kvk.nl/corona Bij behoefte aan persoonlijk contact kunt u op werkdagen telefonisch contact opnemen via 0800 - 21 17. \ Horecabon In december 2020 hebben alle Voerendaalse ondernemers een attentie ontvangen in de vorm van een lokale horecabon ter waarde van 7 15. Hiermee wilden wij onze waardering naar alle ondernemers uitspreken en onderkennen dat velen een moeilijke periode doormaken. De horecabon is nu geldig tot 1 juli 2021. Gezien de aanhoudende maatregelen rondom Covid 19, verlengen wij deze geldigheidsduur tot 1 december 2021. Op deze manier hopen wij dat door vele ondernemers alsnog genoten kan worden van een hapje of drankje op het terras of binnen zodra dit weer kan.

11 Sinds enkele jaren bestaat binnen gemeente Voerendaal een bedrijvenwijzer. Dit is een online platform waar u als ondernemer uw bedrijf kunt registreren zodat inwoners en andere ondernemers u snel en makkelijk weten te vinden. Hiermee willen wij de lokale economie stimuleren en bewustzijn creëren van het belang van lokale producten, kennis en kunde. Staat uw onderneming nog niet geregistreerd in de bedrijvenwijzer? Ga dan naar de website www.bedrijvenwijzervoerendaal.nl. Via de button ‘registreer nu’ kunt u zich gratis inschrijven. \ ESZL Ondernemerssessies op maat Wilt u niets liever dan de deuren van uw winkel weer fulltime openen voor publiek? Zit u met onverkochte voorraden? Loopt u tegen betalingsproblemen aan of zoekt u naar een oplossing voor bijvoorbeeld uw winkelhuur? Bent u dus op zoek naar houvast, perspectief en een helpende hand? Neem dan deel aan een van de ondernemerssessies die de 16 gemeenten samen met ESZL (Economische Samenwerking Zuid-Limburg) organiseren. Dat kan samen met andere Retail ondernemers of tijdens een individueel gesprek. Experts en gemeentelijke specialisten staan klaar om u zo goed mogelijk te helpen. Bent u erbij? Kijk voor meer informatie en aanmelden op: www.eszl.nl/ondernemers \ Helpende hand en luisterend oor Het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf voor bedrijfsadvies (IMK) heeft sinds de uitbraak van de coronacrisis duizenden telefoontjes gehad van ongeruste en soms ook wanhopige ondernemers die niet meer weten waar ze het zoeken moeten. Vaak zoeken we naar oplossingen, maar we merkten dat een luisterend oor van een coach of ervaringsdeskundige soms net zo veel waard is – en misschien wel meer. Het openen van de MKB Noodlijn is het resultaat van die ervaring. “Een ondernemer heeft graag de regie, maar in deze tijd kan dat niet. Dan helpt het als iemand gewoon luistert”, vertelt IMK-directeur Michiel Hordijk, die samen met Ondernemend Nederland (ONL) het initiatief nam voor de MKB Noodlijn (088 9990000). De telefoon staat er sinds de opening roodgloeiend. Het is een landelijk nummer, buiten de regio.

12 \ Excellent Evenementenservice \ Vertrouwen op gouden handjes en verder als Bouwservice Peskens ~ Excellent evenementenservice, een bedrijf met jarenlange ervaring in de evenementen-branche en gespecialiseerd in het horecagedeelte. Gebruik makend van de beste materialen die er op tapgebied te krijgen waren, zorgden vader Theo en zoon Tim Peskens ervoor dat hun klanten altijd dat perfecte glas bier konden tappen. Inmiddels hebben ze een nieuw bedrijf. Fotografie: Roger Coenders Corona maatregelen maart 2020… en toen? “Het komt wel goed dacht Tim, dat weet ik nog niet zo zeker dacht Theo. Als de horeca en de evenementen stilvallen, vallen daar achteraan hun leveranciers ook stil. Excellent Evenementenservice werkte met name voor zakelijke klanten, brouwerijen en hoofdzakelijk Gulpener. Het leveren van alles rond het bargedeelte voor grote feesten. Glaswerk, de bar bouwen en leveren, banken, biertafels, koelwagens, noem maar op. De maanden waarin we onze omzet moesten binnenhalen waren mei t/m september. Met ons nieuwe pand pas net drie jaar klaar en al die investeringen achter de rug, een grijs beeld. De komende twee jaar zou het zeker niks meer worden en na de eerste verlenging deelde ook Tim die mening. We waren gewend om te potten om de winter door te komen, maar dit potje zouden we niet meer kunnen aanvullen.” Wat kon wel nog of wat ben je anders gaan doen? “Voordat we weer terug zouden zijn op het eerdere niveau, zouden we het over 2023 hebben en daar wilden we niet op wachten. Wat we niet meer konden wisten we, over wat we wel konden zijn we gaan nadenken. Wat hebben we in huis dat geld op kan leveren? En dat ‘huis’, ons pand, werd stap 1. Niet middels een te koop bord, maar door een nieuwe indeling. Google draaide overuren om alle materialen voor de verbouwing goedkoop in te kopen. We deelden de m2 “Daarnaast keken we naar onze eigen kwaliteiten. Beiden zijn we in het bezit van twee rechterhandjes. Tim is van origine timmerman en Theo weet zijn weg met het lasapparaat. Samen besloten we te vertrouwen op die gouden handjes en verder te gaan als Bouwservice Peskens. Onze tweede bedrijfstak - naast Excellent Evenementenservice - Danspalen.com bleef overigens wel overeind en bloeide zelfs op met een steeds groeiende vraag naar buitenpalen.” op en zorgden voor de mogelijkheid tot bedrijfsmatige loods verhuur en losse pallet plaats verhuur. Vervolgens zijn we op zoek gaan naar een partij die al onze overbodige materialen in een keer wilde opkopen. En die vonden we.” Heb je gebruik gemaakt van de overheidsregelingen? “Voor de eerste TOGS van 4000,- euro vielen we met onze SBI-code in eerste instantie buiten de boot. Later is dat rechtgezet. Voor de eerste twee TVL-regelingen kwamen we wel in aanmerking en daar hebben we ook gebruik van gemaakt.”

“We schroefden onze kosten zo ver mogelijk terug en keerden onszelf niks meer uit. Aangezien we daardoor allebei geen loon meer hadden, werd ons inkomen door Kompas tot bijstandsniveau aangevuld middels de Tozo. De derde TVL in oktober hebben we niet meer aangevraagd. Ook dat is ondernemerschap.” Wat deed het met je als mens? “Tim was rustig onder de veranderingen, maar bij Theo knaagde het ’s nachts. Karakters en levensfases speelden hierin mee. Samen vonden we onze krachten terug. Onze combinatie van werkzaamheden, visies en leeftijd hebben ons gered.” Hoe zie je de (nabije) toekomst tegemoet? Wat is jouw tip voor andere ondernemers? “Optimistisch. We rollen van de ene klus in de andere. Onder andere timmerwerken in en om het huis, tegelen, badkamerrenovaties, plafonds, overkappingen, hekwerken, slopen, tafelonderstellen en informatiezuilen. Niks is ons te gek. We zijn er voor de wat kleinere klussen, waar de aannemers in deze bizarre tijd geen tijd voor hebben.” Waarmee zou je nu nog geholpen of gesteund zijn? “Onze accountant, de bank, verzekeraars en de gemeente hebben ons goed bijgestaan. Al hebben we er zelf ook voor gezorgd dat steeds alle partijen betrokken waren. Maar een beetje extra reclame is natuurlijk altijd fijn. We zijn weer terug bij af, maar we hebben werk en we ‘bouwen’ weer op!” “Heb een open vizier voor de toekomst. Blijf niet kijken naar wat er niet meer kan, maar kijk naar wat er wel kan. Praat erover, met familie, met vrienden en met andere ondernemers. Zet je oogkleppen af of in ieder geval wat verder open en geloof dat het goedkomt. Heel eerlijk gezegd, we hebben er geen spijt van.”

14 \ Sportinstituut Rosalie \ Mede dankzij de gedane investeringen in 2019 kunnen we het navertellen ~ Sportinstituut Rosalie is sinds 1995 een begrip in Voerendaal. Je kunt er terecht voor diverse groepslessen, individueel sporten, fitness, afslanken, personal training en een hoop gezelligheid. Rosalie van Roekel en David Rodrigues nemen je mee in de gevolgen van de corona maatregelen voor hun sportschool. Corona maatregelen maart 2020… en toen? “We wisten eigenlijk niet goed wat we ervan moesten denken of hoelang het zou gaan duren. De aanvankelijke eerste twee weken sluiten, werden uiteindelijk maanden. In eerste instantie vonden we het financieel nog niet zo spannend. De overheid kwam meteen met regelingen en de TOGS van 4000,- euro stond na de aanvraag heel snel op onze rekening. We stopten de contributie van onze leden per direct en David bedacht dat als het langer zou gaan duren hij zijn eerdere werk in het transport weer op zou pakken. Ondanks dat we de contributie introkken, boekten toch een heel aantal leden het bedrag wel over. Om ons te helpen, om te zorgen dat hun sportschool er ook na corona nog zou zijn. Een fantastisch gebaar. De tweede lockdown kozen we ervoor de contributie door te laten lopen en alleen naar wens stop te zetten, uiteraard geen enkel probleem.” Wat kon wel nog of wat ben ~ je anders gaan doen? “Tijdens de eerste lockdown konden we weinig, op poetsen en onderhoud na. We hebben een groot gedeelte van onze zaak opnieuw geschilderd in onze zwart/oranje huisstijl. Vanaf 1 juli mochten we weer langzaam open en zijn we gestart met buitensporten op de parkeerplaats voor ons pand. Spinning- en JUMP!-lessen op reservering. We vernieuwden het luchtverversingssysteem en daardoor konden we in de zomer ook weer binnen sporten op 1,5 meter afstand. Zowel fitness als groepslessen waren toen weer mogelijk, altijd met een beperkt maximumaantal personen. Tijdens de tweede lockdown wilden we meer. In samenwerking met Workout Geleen boden we onze leden gratis online workouts aan, met een bekend gezicht voor de les. In onze eigen zaal en met de telefoon gefilmd gaf Rosalie les. Ons hondje Floor werd een vast gezicht in de filmpjes. Bij het uitklikken van de spinningschoenen werd ze wakker en begon mee te rekken en te strekken. Dit tot groot vermaak van onze leden. Maar ook dit vonden we nog niet genoeg.” “Als een ware familie Flodder gingen we in onze camper met onze materialen on tour, tot Urmond aan toe. Bij ons werden de materialen toch niet gebruikt en de leden konden zich via social media inschrijven als ze iets wilden lenen. Een groot succes en een moment waarop we elkaar weer even konden zien. Dumbbells, spinningfietsen, jump trampolines, elastieken, matjes, ballen en stangen. Allemaal kwamen ze terecht in de huizen van onze trouwe leden. Later startte David met buiten sporten in kleine groepjes bij de sporttoestellen bij de vijver van Voerendaal. Ook hebben we op een zonnige dag een wandeling uitgezet waaraan op inschrijving deelgenomen kon worden met na afloop een kopje koffie en een stukje vlaai. Naast al deze activiteiten hebben we enorm ons best gedaan te blijven communiceren met onze klanten. Met telefoontjes, social media, onze site en vooral via onze app en email. Over de mogelijkheden, het belang van bewegen en dat we ze zo misten.”

15 Heb je gebruik gemaakt van de overheidsregelingen? “De TOGS is uiteindelijk de enige regeling die we hebben gekregen en mochten houden. De aangevraagde bedragen van de NOW-regeling moesten we later net zo hard weer terugbetalen. Dit omdat David tijdelijk in loondienst was gegaan als chauffeur en omdat we tijdens de tweede lockdown de contributie toch gedeeltelijk binnenkregen. Daarnaast zijn we blijven investeren voor onze leden en hebben onder andere onze oude cardiotoestellen vervangen door splinternieuwe.” Wat deed het met je als mens? “Na vele jaren van altijd rennen voor je zaak kwam er ineens rust. Na de eerste schrik kwam een soort van acceptatie. We zijn veel gaan wandelen en bleven natuurlijk zelf actief sporten. Al duurt die rust ons nu te lang. Maar wat zeker iets met ons gedaan heeft, zijn de vele positieve reacties van onze klanten. Dat kunnen we niet vaak genoeg benadrukken.” “Het doet echt wat met je als je ziet dat een aantal mensen bereid is om de contributie door te betalen terwijl we gesloten zijn. En niet alleen financieel, ook steun in de vorm van kaartjes, appjes, mailtjes en andere positieve opstekers doen je als mens en ondernemer erg goed in moeilijke tijden!” Hoe zie je de (nabije) toekomst tegemoet? “We realiseerden ons al heel snel dat de investeringen die we eind 2019 gedaan hadden in de vorm van de ruimere openingstijden en het daarbij behorende toegangs- en reserveringssysteem ons hebben gered. Mede om die reden kunnen we het navertellen. 2020 had ons jaar moeten worden, maar het liep allemaal anders. Nu zetten we vol goede moed onze schouders eronder om het teruggelopen ledenaantal weer op het oude niveau te krijgen.” Waarmee zou je nu nog geholpen of gesteund zijn? “Dat onze leden die hun abonnement stop of stil hebben gezet toch besluiten weer bij ons terug te komen. En daarnaast dat de gemeente nu en in de toekomst de ondernemers van de gemeente steunt en ruimte geeft om te ondernemen. Ook als de regels steeds veranderen.” Wat is jouw tip voor andere ondernemers? “Als een ding duidelijk is geworden in deze gekke tijd is het dat het belangrijk is om aan je gezondheid te werken. Zorgen dat je afweersysteem op orde is, minder buikvet, actief en in balans zijn. Belangrijk voor iedereen, maar ook zeker voor ondernemers! Durf te veranderen zowel zakelijk als privé en geef prioriteit aan jezelf en je levensstijl. Onze deuren staan wagenwijd voor je open!”

\ Ondernemers verenigd \ Ondernemersvereniging Lindelaufer Gewande, Sociëteit Voerendaal en Winkeliersvereniging Furenthela ~ Ook voor de drie ondernemersverenigingen die de gemeente Voerendaal rijk is sloegen de coronamaatregelen toe. Ze probeerden hun ondernemers een hart onder de riem te steken, ieder op hun eigen manier. Ondernemersvereniging Lindelaufer Gewande De Ondernemersvereniging Lindelaufer Gewande (OLG) behartigt de belangen van de bedrijven op het bedrijventerrein Lindelaufer Gewande. Het bestuur dat normaal twee activiteiten per jaar organiseert voor de leden, besloot een pakket met een fles wijn van Overst Voerendaal en heerlijke chocolade van Linders Bonbons, persoonlijk rond te brengen. Via Bedrijventerreinen Management Parkstad Limburg (BTM), waar OLG bij aangesloten is, ontvingen de leden per nieuwsbrief meer informatie over de landelijke regelingen. Voor 2021 heeft de vereniging besloten de leden korting te geven op de contributie om de ondernemers tegemoet te komen. Zodra het weer kan, worden de bijeenkomsten met een hapje en een drankje, bij een bij voorkeur Voerendaalse horeca ondernemer, weer georganiseerd. www.olgvoerendaal.nl Sociëteit Voerendaal De Sociëteit Voerendaal is een ondernemersnetwerk voor alle Voerendaalse bedrijven. Het bestuur, die normaliter zes bijeenkomsten per jaar organiseert, besloot per april 2020 de bijeenkomsten ‘anders’ in te vullen, maar wel tijdens elke vastgelegde datum van zich te laten horen. Zo bouwden ze in april het meters grote Kunradersteen ‘hart onder de riem’ voor alle Voerendaalse ondernemers (foto omslag), gingen ze in mei virtueel met de vraag ‘hoe gaat het met je?’. Kregen alle deelnemers van Sinterklaas een SinterSoos cadeaubon, te besteden bij mede Soos-leden. Stond de nieuwjaarsbijeenkomst in het teken van ‘apenstreken’ middels een lezing (foto boven) en daagden ze de deelnemers uit voor een Soos op Date met een bloemetje. www.societeitvoerendaal.nl Winkeliersvereniging Furenthela Winkeliersvereniging Furenthela is een vereniging voor de winkeliers in het centrum van Voerendaal. Ze werken samen en organiseren een aantal keer per jaar activiteiten om bezoekers naar het centrum te trekken, waaronder een Paas speurtocht, glühwein met Kerstmis en een bezoek van Sinterklaas. Kort samengevat besloot de vereniging in 2020 niks te doen. Dit mede door het grote contrast onder haar leden, waarbij de ene zaak verplicht zijn deuren moest sluiten, terwijl de ander hoogtijden beleefde. Daarnaast besloot het bestuur in overleg met haar leden dat de voorkeur uitging naar weer live vergaderen in plaats van digitale Zoom overleggen. Ze konden hun jaarlijkse activiteiten immers toch niet organiseren in verband met de geldende corona maatregelen. De contributie voor 2021 heeft het bestuur laten vallen en met het overgehouden geld van 2020 willen ze later dit jaar, zodra het weer kan, extra uitpakken.

17 \ Coöperatie Land van Kalk \ Ondernemers welkom om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van het Land van Kalk ~ Land van Kalk is het plateau van Kunradersteen dat loopt van Aken via Bocholtz, Simpelveld tot Voerendaal en het buitengebied van Heerlen. De Kunradersteen is een rijke voedingsbodem voor bijvoorbeeld fruitbomen en wijngaarden. Het is een duurzaam en natuurlijk bouwproduct dat al door de Romeinen werd toegepast en nu nog overal in het gebied terug te vinden is. Daarnaast is het gebied een habitat voor bijzondere planten en dieren. De coöperatie De coöperatie Land van Kalk is een initiatief van diverse (toeristische) ondernemers en wordt ondersteund door de gemeenten Voerendaal, Simpelveld en Heerlen, IBA Parkstad, Stadsregio Parkstad en een aantal enthousiaste inwoners/vrijwilligers. De leden en partners van de coöperatie willen allemaal een bijdrage leveren aan de toeristischrecreatieve ontwikkeling van het Land van Kalk, met respect voor landschap en natuur. Samen worden er activiteiten georganiseerd om het gebied meer zichtbaar te maken voor inwoners en toeristen. Zo kunnen meer mensen genieten van dit prachtige gebied, dat voor velen nog onbekend terrein is. Binnen de coöperatie worden er ledenbijeenkomsten georganiseerd waar plannen en inspiratie gedeeld worden en gelegenheid is om bij te praten. Alle leden worden vermeld op de website van het Land van Kalk, meegenomen in promotie op social media en in campagnes (onder andere samen met Visit Zuid-Limburg) en krijgen een plekje in de minigids die verspreid wordt in heel Zuid-Limburg onder de eigen leden en bij verblijfsaccommodaties. Roger Flucken Fietsspecialist: “Ik ben al sinds het begin lid van de coöperatie omdat ik het leuk en belangrijk vind om mijn collega ondernemers uit het gebied te kennen. Ook ben ik actief betrokken bij het Safari-project, een mooi voorbeeld van de kracht van de coöperatie.” Lid worden of kennismaken? Wilt u meer weten over het lidmaatschap of eens kennismaken? Neem dan contact op met Dionne Neven via dionne@landvankalk.com of 06 - 44 61 28 60. Kijk ook eens op www.landvankalk.com of volg actuele ontwikkelingen op Facebook & Instagram.

18 \ Kompas helpt ondernemers in zwaar weer ~ \ Regelingen die u als ondernemer helpen en ondersteunen ~ ISD Kompas is een intergemeentelijke sociale dienst. Dit betekent dat zij de sociale dienst is van de drie deelnemende gemeenten: Voerendaal, Simpelveld en Beekdaelen (Nuth en Schinnen). Voor deze gemeenten voert Kompas de participatiewet uit. Dit betekent onder andere dat zij de inwoners ondersteunt als die (tijdelijk) weinig of geen inkomen hebben. Afgelopen jaar kwamen daar veel meldingen van ondernemers bij, die het financieel zwaar kregen door de corona maatregelen. Sinds vorig jaar maart hebben alleen al gedurende de eerste periode ongeveer 800 ondernemers een aanvraag ingediend voor de zogenaamde Tozo, de tijdelijke overbruggingsregeling voor zelfstandige ondernemers. Op dit moment zijn er nog zo’n 150 ondernemers die een uitkering krijgen. De focus van de ondernemers die belden lag uiteraard op het voortzetten van hun bedrijf en de daarbij behorende werkzaamheden, maar door de gedwongen sluitingen was dat tijdelijk vaak niet mogelijk. In het begin werden aanvragen voor de Tozo door het Zelfstandigen Loket in Maastricht naar Kompas doorgeleid. Op 1 januari 2021 kwam er een tweede landelijke regeling bij - de zogenaamde TONK (Tijdelijke Ondersteuning noodzakelijke Kosten) – waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Intussen komen de aanvragen voor zowel Tozo als TONK direct bij de casemanagers van Kompas binnen. Met empathie en begrip voor de situatie staan de medewerkers de ondernemers te woord. En gelukkig konden (en kunnen) zij een groot deel van de ondernemers met deze tijdelijke regelingen helpen. Heeft u ook hulp nodig? Neem dan contact op met Kompas. Op www.isd-kompas.nl vindt u altijd de laatste stand van zaken over de Tozo en TONK en kunt u meteen een regeling aanvragen. De medewerkers van Kompas helpen u graag verder. Ook al hopen zij samen met u dat dit niet meer lang nodig zal zijn. Met het dalen van de besmettingscijfers, het opengaan van de winkels en het versoepelen van de maatregelen zouden de Tozo en TONK regelingen per 1 juli 2021 aflopen. Al is er nu al sprake van een nieuwe verlenging van de Tozo en voortzetting van de TONK. Tozo levensonderhoud en bedrijfskrediet De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers bestaat vanaf 1 maart 2020 en is intussen al meerdere keren verlengd. Tozo bestaat uit een maandelijkse uitkering voor levensonderhoud en een mogelijkheid om bedrijfskapitaal te lenen tot een maximaal bedrag. Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK) Als u een laag inkomen heeft en daardoor moeite met het betalen van noodzakelijke kosten dan heeft u mogelijk recht op de Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK). De hoogte van de TONK-uitkering hangt af van uw situatie. Er wordt gekeken naar de hoogte van uw noodzakelijke kosten, uw inkomen en welk deel van de noodzakelijke kosten u nog zelf kunt betalen. Uitkering voor ondernemers (Bbz) De uitkering Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) is een uitkering voor zelfstandigen en ondernemers die niet zelf in hun levensonderhoud kunnen voorzien, een startkapitaal nodig hebben of een aanvulling op het bedrijfskapitaal van hun bedrijf nodig hebben. De Bbz bestond al voor de Tozo en TONK en dient als vangnet voor ondernemers die financiële steun zoeken. Zowel het startkapitaal als het bedrijfskapitaal zijn in de vorm van een lening en er wordt in beide gevallen gekeken naar de levensvatbaarheid van de onderneming. De Bbz-uitkering is daarmee voor iedere ondernemer anders.

Anytime Fitness Willems Projectmanagement De Borenburg Eerlijk & Lekker Bloemenfeest Slagerij-Catering van der Poel B&B De auw sjoël Herberg de Bernardushoeve Next Cuisine #voerendaalsamensterk \ Colofon, mei 2021 Dit magazine is een uitgave van de gemeente Voerendaal. Aan de inhoud van dit blad kunnen geen rechten worden ontleend. Realisatie Gemeente Voerendaal Query Design Eindredactie Gemeente Voerendaal Ontwerp Query Design F1 Travel Limburg Met dank aan: Niels Kleinman Jorie van den Heuvel Theo & Tim Peskens Rosalie van Roekel David Rodrigues Manon Berger Patrick Groven Ambtenaren gemeente Voerendaal Samen Sterk Journaals Evisual Zorgboerderij Ransdalerveld Fruitige Lekkernijen Drive-in

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
Home


You need flash player to view this online publication