10

Ik zal dat als bouwbegeleider niet meemaken.” Teus Verhoef: “De begroting op basis van het Definitief Ontwerp en het beschikbare budget liepen niet enorm uiteen. We hebben wel het één en ander geoptimaliseerd, met name in de gevel en hier en daar in de afwerking qua materiaalkeuze, maar het heeft beslist niet gezorgd voor significante aanpassingen aan het ontwerp. Het ontwerp is esthetisch fier overeind gebleven.” Jeroen Kastelein: “De architect was hier kortgeleden nog en was zeer enthousiast over het eindresultaat. Dat doet je altijd goed om dat zo te horen.” Nut en noodzaak Het oude schoolgebouw was niet alleen bouwkundig “op”, er waren nog meer redenen om te vernieuwen. Lyckle Kingma: ”We merken al een paar jaar dat onze concurrentiepositie ten opzichte van andere middelbare scholen onder druk stond. Als je ziet hoeveel kinderen ‘s morgens op station Passewaaij op de trein stappen richting Geldermalsen of Culemborg dan weet je dat er wat moet gebeuren. tevreden zijn wanneer het aantal leerlingen zich de komende jaren zou stabiliseren. Daarvoor is het dan wel nodig dat Tielse tieners terugkeren naar de schoolomgeving hier in de stad, oftewel bij ons!” Moderne leeromgeving Teus Verhoef en Jeroen Kastelein tonen zich enthousiast over de technische mogelijkheden en de uitvoering daarvan. “Het Lingecollege wordt BENG gecertificeerd. Een Bijna Energie Neutraal Gebouw. De nieuwbouw is voorzien van warmtepompen, zonnepanelen en is volledig gasloos. Qua isolatie, ventilatie en klimaatbeheersing voldoet het gebouw aan de Heiligestraat aan alle recente normeringen. Bijkomend duurzaam onderdeel is het hergebruik van het betonnen casco. Dit uit zich enkel in de iets lagere plafondhoogtes dan de plafondhoogtes die we bij nieuwbouw zouden toepassen. Vermeldenswaard is ook dat het binnenklimaat per ruimte regelbaar is.” Lyckle Kingma: “Het open karakter en het werken met leerpleinen is helemaal van deze tijd. Leerlingen Teus Verhoef en Jeroen Kastelein: “Als je het ons vraagt zouden we graag ook de laatste fase van de nieuwbouwplannen ter hand nemen over een paar jaar.” Gekscherend: “Of je blaast het station op of je gaat de leeromgeving verbeteren.” We hebben (gelukkig) gekozen voor de laatste optie. Als je de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) analyseert, dan zouden we erg 10 Bouwen in Gelderland kunnen door de gekozen opzet gemakkelijk met elkaar en met docenten samenwerken. Modern en flexibel onderwijs op maat.” Gevraagd naar het eindresultaat, windt Lyckle Kingma er geen

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication