23

u Waren de ontwikkelingsplannen van de opdrachtgever bij jullie bekend? Anèt Meijer: “Jazeker. Door onze bestaande relatie met de school wisten we wat de staat van onderhoud was. Recent hebben we nog een ontwerp voor het Mavo-plein gerealiseerd. In het verlengde daarvan hebben we tevens actief hulp geboden bij het formuleren van een verbeterings- en verduurzamingsplan.” u Wat betekent deze opdracht voor Bureau Bos? Anèt Meijer: “Het is fantastisch om middels dit werk aantoonbaar te maken dat het goed mogelijk is om binnen een bestaande structuur een grote kwaliteitsslag te maken.” u Kregen jullie volledig de vrije hand bij het realiseren van het ontwerp? Anèt Meijer: “Architectuur is bij ons in belangrijke mate een product van co-creatie. We hebben, samen met de vertegenwoordigers van alle afdelingen, inclusief de leerlingen, workshops gehouden om te ontdekken waar de werkelijke behoefte lag. Er is dus veel tijd gestoken in de onderlinge communicatie hetgeen resulteerde in een breed gedragen ontwerp.” u Wat waren de uitgangspunten? Anèt Meijer: “Een bestaand gebouw weer fris, aantrekkelijk, energiezuinig, onderhoudsvriendelijk met een prettig binnenklimaat en passend bij de nieuwe onderwijsconcepten realiseren.” u Hoe zou je de organisatie en leeromgeving willen omschrijven? Anèt Meijer: “Overal in de school heerst drukte. Het oorspronkelijke concept, waarbij lokalen aan de gang worden geregen als kralen aan een ketting, voldoet tegenwoordig niet meer. Leerlingen hebben behoefte aan studieruimtes Bouwen in Gelderland 23

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication