25

Renovatie Johannes Fontanus College / Barneveld waar in groepjes samengewerkt kan worden en aan individuele studieplekken buiten het lokaal. Extra ruimte ‘op de gang’ is dus gewenst.” u Op welke manier hebben jullie ingespeeld op deze behoeftes? Anèt Meijer:“Het benutten van gangruimte ten behoeve van studieruimtes hebben we gerealiseerd door het aanleggen van een hoofdroute, de ‘boulevard’. Dat hebben we gedaan buiten het bestaande bouwvolume. Het college kon op deze manier worden opgedeeld in kleinere leeromgevingen, die vandaaruit ontsloten worden. Hierdoor is rust gecreëerd omdat de gang nu geen doorgangsgebied meer is. Dat is de boulevard, met een heldere lijn door het hele gebouw. Alle leeromgevingen zijn vandaaruit toegankelijk en door de heldere ///////////////////////////////////////////////////////////////// Anèt Meijer: “We hebben veel tijd gestoken in de onderlinge communicatie wat resulteerde in een breed gedragen ontwerp.” structuur is het eenvoudig om de weg te vinden.” u De aula wordt een ‘ruimtelijke ervaring’. Hoezo? Anèt Meijer: “Het heeft er mee te maken dat deze gedeeltelijk dubbel hoog wordt en de eerste en tweede verdieping met elkaar verbindt. Vanaf de boulevard op de verdieping is het mogelijk de aula in te kijken. Een schuifwand geeft toegang tot de tribune die zorgt voor zitplaatsen zonder daar stoelen te hoeven neerzetten. Voor ouderavonden en kerkdiensten kunnen deze voorzien worden van kussens. Het podium blijft op dezelfde plek en een paneelwand op de begane grond maakt dat de aula afsluitbaar is, maar tevens geopend kan worden naar de boulevard. Het overige gedeelte van de aula zal vrij blijven om wel stoelen te kunnen plaatsen. De pauzeruimte waar dat niet noodzakelijk is, zal worden voorzien van vaste zitelementen voor de leerlingen.” u En over het sportgedeelte? Anèt Meijer: “De twee gymzalen worden geheel nieuw gebouwd en krijgen een grotere afmeting. Door de organisatie van de zalen ontstaat een voorruimte die gebruikt kan worden als studieplein of fitnessruimte.” u Krijgt de uitstraling van de school eveneens een opfrisbeurt? Anèt Meijer: “Absoluut! De gevels uit 1984 voldeden niet meer en krijgen extra warmteisolatie. Dat was tevens een kans om de uitstraling van het gebouw te vernieuwen. Bij de langsgevel aan de straatzijde wordt het concept van het warm-oranje metselwerk doorgezet om het gevelbeeld rustig en evenwichtig te houden. De kopse gevels naast de ingang krijgen een verticale indeling met glazen ‘vlaggen’, als begeleiding naar de hoofdingang. Aan de pleinzijde bij de boulevard komen horizontale lamellen. De gymzaal aan het plein krijgt een interessante gevel door de toepassing van een transparante plint; een lage strook glas waardoor het volume als het ware gaat zweven. Doordat het glas onder ooghoogte ligt, wordt wel beweging, maar geen personen waargenomen en is er contact tussen buiten en binnen, zonder hinderlijke inkijk.” u Aan welke norm voldoet de school straks qua klimaat? Anèt Meijer: “De bouwfysica wordt volledig vernieuwd. Denk daarbij aan een uitstekende ventilatie door middel van luchtbehandeling met warmteterugwinning en speciale aandacht voor de akoestiek.” u Tot slot: Hoe heb je de onderlinge samenwerking met de opdrachtgever ervaren? Anèt Meijer: “Het concept van co-creatie met de gebruikers en het intensieve contact om per fase de kosten in de hand te houden, zorgden voor een zeer constructieve samenwerking met de opdrachtgever. Nu de bouw in volle gang is kom ik op gezette tijden een kijkje nemen. Daarnaast is er constant overleg. Het is boeiend om de voortgang te aanschouwen om zo het ontwerp gerealiseerd te zien worden.” Bouwen in Gelderland 25 Bureau Bos

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication