zijn afkomstig rechtstreeks vanuit de particulier, maar in toenemende mate ook vanuit aannemers uit de regio. Het project in Elspeet kwam tot stand na een vroegtijdig contact met ASB Bouw. We zijn met elkaar om tafel gegaan met twee centrale vraagstukken: wat kunnen wij voor ASB Bouw betekenen en wat zijn de mogelijke voordelen voor beide partijen. Daar zijn we mee aan de slag gegaan en heeft geleid tot een mooi concept. De nieuwe bewoners kunnen kiezen uit drie pakketten; goud, zilver en brons. Een pakket bestaat uit onder andere een vloer, raamdecoratie en eventueel uitgebreid met een haard of kachel. Wij leveren de mensen desgewenst een totaalpakket inclusief montage. We hebben bij de samenstelling van de pakketten gebruik gemaakt van data die we verzameld hadden in de drive thru die we tijdens een lockdown, begin 2021, op de locatie hadden georganiseerd met ASB Bouw en de makelaar. Ik kan niet anders zeggen dat het een groot succes geworden is. De respons was zo’n zestig, zeventig procent. Ik denk dat de wijze waarop we dit concept hebben uitgerold steeds vaker zal worden toegepast. Aannemers willen ontzorgd worden en niet met teveel opleveringspunten geconfronteerd worden, bijvoorbeeld bij de vloerafwerking. Wij kunnen daarin in een belangrijke rol spelen. Eindgebruikers, de bewoners, willen vooral snel kunnen verhuizen omdat men anders onnodig geplaagd worden Bouwen in Gelderland 15 “De nieuwe bewoners kunnen kiezen uit drie pakketten. Een pakket bestaat uit onder andere een vloer, raamdecoratie en eventueel uitgebreid met een haard of kachel.” door dubbele woonlasten. Zo zitten er voor alle partijen winstpunten in. En voor de klanten geldt ook nog eens dat ze bij de calculatie van de nieuwe woonlasten een all-inn budget kunnen bepalen en dus niet met onverwachte kosten te maken krijgen. Je merkt dat de markt toe is aan een dergelijke aanpak. Het welslagen van een nauwe samenwerking met een aannemer valt of staat met een juiste en accurate communicatie. De planning moet perfect lopen en dat is hier in Elspeet het geval. We hebben alles zorgvuldig in kaart gebracht en er is frequent overleg tussen ons en uitvoerder Dennis van Ommen. We starten zo ongeveer medio juli met onze werkzaamheden.” Gerben Budding is gematigd optimistisch gestemd voor de komende jaren qua doorontwikkeling van zijn bedrijf. “Een bedrijf in onze branche is voor een niet onbelangrijk deel afhankelijk van het consumentenvertrouwen en het aantal woningmutaties, al dan niet gekoppeld aan nieuwbouwprojecten. In die laatste factor schuilt het gevaar niet. De vraag naar (nieuwe) woningen zal de komende jaren niet afnemen. Wat er gebeurt met het consumentenvertrouwen is niet te voorspellen. De afgelopen lockdowns hebben ons een zeer drukke agenda en fraaie jaaromzetten gebracht. De allergrootste hectiek is er inmiddels vanaf, maar we zitten uitstekend in het werk en vervelen ons beslist niet!”
16 Online Touch Home