9

Nieuwbouw Prisma College / Arnhem “Qua circulariteit is dit een voorbeeld” rol gespeeld. Met hen hadden we een goede klik, een voorwaarde voor een goede samenwerking. In eerste instantie was het de bedoeling om het project in twee percelen op te delen, maar later is toch gekozen voor een gezamenlijke aanpak waarbij De Groot Installaties het werktuigbouwkundige en elektrotechnische voor haar rekening neemt. In de voorbereidende fase hebben we veel met de betrokken partijen gepuzzeld over de haalbaarheid van bepaalde keuzes, oftewel de realiseerbaarheid van architectonische vondsten. Dat is een natuurlijk gebeuren tussen een aannemer en een architect, maar geschiedt veelal na het definitief ontwerp wanneer het bestek wordt geanalyseerd. Nu bogen we ons in een vroegtijdiger stadium over deze materie. Dat was ook voor ons een leerproces. Ik zie er met tevredenheid op terug. De realisatie daarna is namelijk erg soepel te noemen. Het Prisma College wordt een Frisse School B en zal BENG (Bijna Energie Neutraal Gebouw, red.) worden gerealiseerd. Als je de school, kort door de bocht, zou moeten omschrijven dan poppen de termen “transparant” en “duurzaam” als eerste op. Ook qua circulariteit is het een voorbeeldproject. Vrijwel alle onderdelen in het door ons gehanteerde bouwsysteem kunnen worden hergebruikt, uitgezonderd de heipalen. De grootste uitdagingen lagen onder meer in de doorlopende dakconstructie van vijf meter. Ook het atrium vergde extra aandacht en voor een de twee gymzalen is gekozen om deze als een kelderbak in de grond te positioneren.” Vergunningverlening stroef Verloopt de bouw soepel; het voortraject kende een forse vertraging. Bertil van Wingerden: “De stikstof werd hier een groot item. En dat kwam als een grote verrassing. De vergunningsaanvraag bouwen werd ineens anders beoordeeld door een aangepaste eis van de aeriusberekening. We grenzen hier aan een Natura 2000 gebied, zodat ook de Provincie Gelderland een partij werd. Dan kom je in een bureaucratisch krachtenveld terecht. Elektrisch hijsen, toepassen van vrachtverkeer door wagens die niet ouder mogen zijn dan vijf jaar, CO2 arm bouwen, en dan noem ik nog maar een beperkt aantal aspecten. Het leek er zelfs op dat het project Bouwen in Gelderland 09

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication