1

Medisch directeur Lya Levert-Brand: “Ook bij de tweede coronagolf staan wij klaar voor Zoetermeer” Het LangeLand Ziekenhuis heeft de eerste corona golf goed doorstaan. Eind mei ging de laatste patiënt van de beademing af en onze medewerkers zijn er gezond doorgekomen. Inmiddels zijn de voorbereidingen voor de tweede golf in volle gang. Medisch directeur Lya LevertBrand: “Als het nodig is dan zijn we er voor elkaar en doen we het samen.” Het LangeLand heeft hectische dagen beleefd tijdens de coronacrisis. Elke dag bracht belangrijke nieuwe informatie en inzichten waarmee iets gedaan moest worden. “Mijn achtergrond als chirurg werkte voordelig”, blikt Lya terug. “Als je een operatie ingaat, weet je nooit precies wat je aantreft, hoe goed je het ook voorbereidt. Je gaat het doen en je doet het zo goed mogelijk. Met die instelling zijn we deze crisis ingegaan.” Reguliere zorg moet doorgaan Tijdens de zomermaanden is de relatieve rust teruggekeerd. De reguliere zorg is opgepakt en achterstanden zijn ingehaald. Bijna alle patiënten kunnen weer terecht voor een onderzoek of behandeling. Maar we zijn nog niet terug bij ‘normaal’, benadrukt Levert: “Er blijven maatregelen nodig om te zorgen dat iedereen veilig naar het ziekenhuis kan. We screenen bij binnenkomst op de poliklinieken, hebben aparte looppaden, bloedprikken gaat op afspraak en foto’s maken ook. Zo proberen we zo min mogelijk mensen in het ziekenhuis te hebben om de kans op besmetting te verkleinen. Daarom leveren we ook veel zorg via (video)bellen en de ‘Beter Dichtbij’ app.” Een belangrijk doel bij de tweede golf, is deze gang van zaken vasthouden: “We willen de patiëntenstromen gescheiden houden. Vorige keer werden we overvallen. Alles moest wijken om de coronagevallen aan te kunnen. Deze keer willen we de reguliere zorg zoveel mogelijk door laten gaan, door slim toe te passen wat we hebben geleerd.” Stappenplan ligt klaar Met het oplopend aantal besmettingen, houdt de directie van het LangeLand de vinger ferm aan de pols. Lya Levert: “Er komen nu weer wat meer overlegsituaties, maar het is anders dan de eerste keer; minder reactief. Het stappenplan ligt bovenop in de kast. Bij de eerste signalen pakken we dat erbij en gaan aan de slag. Iedereen heeft één doel: patiënten zo goed mogelijk helpen.” Medisch directeur Lya Levert-Brand Hoe die plannen zich naar de praktijk vertalen? Lya geeft enkele voorbeelden: “We hebben een afdeling verbouwd om coronapatiënten op te nemen. Dat werkte goed, maar er waren verbeterpunten. Die nemen we mee. Daarnaast hebben we meer ervaring opgedaan met digitale zorg, via videobellen en de ‘Beter dichtbij’ app. We weten nu beter hoe en wanneer we daarop overschakelen. Daardoor hoeft de reguliere zorg geen grote achterstand op te lopen.” Personeel Mooi dat de plannen klaar liggen, maar is het personeel er ook klaar voor? Lya is daar realistisch in: “We hebben geprobeerd om onze medewerkers de nodige rust te geven, maar iedereen is op een andere manier belast door corona. De één heeft het vooral druk gehad door extra werk, de ander had thuis zieken. De één heeft ook gewoon meer rust nodig dan de ander.” “Tijdens de crisis hebben we al onze medewerkers gevraagd een stapje extra te zetten. Iedereen moest dingen doen die niet binnen het gebruikelijke takenpakket vallen. Van schoonmaak en parkeerbeheer tot zorgpersoneel en ICT. Nu nog steeds moet iedereen blijven omgaan met extra maatregelen. Ook dát kost energie. Je kan dus nooit met zekerheid zeggen of iedereen er klaar voor is. Maar als het nodig is, dan zijn we er voor elkaar en doen we het samen.” Lya Levert-Brand: “Deze keer willen we de reguliere zorg zoveel mogelijk door laten gaan, door slim toe te passen wat we hebben geleerd.” Het onwerkelijke is eraf “Wat ik zou zeggen tegen de inwoners van Zoetermeer?” Lya denkt even na: “Het is terecht dat u spanning voelt, de landelijke maatregelen zijn er niet voor niets. Gelukkig is het LangeLand Ziekenhuis goed voorbereid op de tweede golf. Het onwerkelijke is eraf: we kennen het virus beter, we weten wat er kan en hoe we dat organiseren. Zorg dus goed voor elkaar, doe uw best om elkaar niet te besmetten. Ook tijdens de tweede golf staan we voor u klaar.” Verhalen over corona De coronatijd heeft ons allemaal geraakt; ieder op een andere manier. Daarom hebben we verhalen geschreven over onze medewerkers en patiënten. Hoe zij met corona omgingen, hoe het hun werk en leven heeft beïnvloed en hoe de zorg zich heeft aangepast. Lees de verhalen op onze website: www.langeland.nl/verhalen.

2 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication