1

Over onderzoek naar en behandeling van dyslexie en dyscalculie - juni 2017 Dyslexie bestaat wel! Wie een schaafwond heeft aan zijn knie kan dat laten zien. Iedereen weet dat het een schaafwond is. Dat kan niet met dyslexie: aan de buitenkant is niets te zien en er is veel discussie over wat dyslexie is. Een ding is zeker: dyslexie bestaat. Nog een ding is zeker: dyslexie is niet het gevolg van slecht onderwijs of van kinderen die niet goed kunnen of willen leren. Maar wat is het dan wel? Verbinding Dyslexie is het gevolg van iets wat in de hersenen niet gebeurt. Wie geen dyslexie heeft, kan een stuk zonder veel moeite lezen. Zelf schrijven en goed spellen, is voor de meeste mensen ook geen probleem. Dat komt omdat er in de hersenen een verbinding wordt gemaakt tussen klanken en letters. Alles wat je ziet aan letters wordt omgezet in klanken waardoor je kunt lezen. Andersom worden klanken (wat je hoort) omgezet in letters. Bij de meeste mensen gaat dat vliegensvlug. Paadje Bij mensen die dyslexie hebben, gebeurt dat niet vanzelfsprekend. Enkele klanken als een /a/ of een /k/ lukken misschien nog wel, maar als er een serie achter elkaar wordt gezet (een woord dus) dan lukt het niet meer. Dat heeft niets met goed of slecht lesgeven te maken. Het heeft alles te maken met een ‘paadje’ dat in de hersenen niet goed is aangelegd. Door een goed paadje neer te leggen en te trainen, lukt het steeds sneller en beter om de klanken en de letters bij elkaar te brengen. Dat is wat bij het RID gebeurt. Door veel te oefenen en de begeleiding van de psychologen of orthopedagogen van het RID is het mogelijk om van die kleine zandpaadjes brede zandweggetjes te maken en misschien wel een keer een snelweg. Alles wat bij het RID wordt geleerd moet dan wel vaak worden geoefend. Bij dyslexie geldt: oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Andere problemen Dyslexie is iets anders dan andere lees- en spellingproblemen. Die kunnen ontstaan doordat er te weinig aandacht is voor lezen of spellen, of dat het lezen en spellen niet goed is aangeleerd. Het klopt dat die te verhelpen zijn door meer aandacht en beter onderwijs. In januari ontstond er veel onrust over de vraag of dyslexie wel of niet bestond. Hoogleraar Anna Bosman vond dat dyslexie waarschijnlijk niet zou bestaan als het onderwijs beter zou zijn. Vooral het RID heeft samen met het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD) heel duidelijk gemaakt dat dyslexie wél bestaat.

2 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication