4

Onderzoek: heeft langer behandelen zin? Is het mogelijk om voor iedereen hetzelfde aantal behandelingen te hanteren? Of moet er gekeken worden naar het kind en is het zaak om de vorderingen te volgen? Het is een eeuwige discussie omdat het over twee dingen gaat: kwaliteit én de kosten van de dyslexiebehandeling. In een nieuw onderzoek van het RID is gekeken in hoeverre de behandelduur invloed heeft op de effecten van de behandeling. Het onderzoek wordt aan het eind van de zomer gepubliceerd in het Tijdschrift voor Orthopedagogiek. Zit er wel een verband tussen behandelduur en de behandeleffectiviteit? Dat is de vraag waarop het onderzoek is gebaseerd. Er is bij een grote groep kinderen gekeken naar allerlei vaardigheden en hoe de ontwikkeling daarop is: lezen, spellen en de cognitieve vaardigheden die hierbij horen. De resultaten van kinderen met een gemiddelde én een bovengemiddelde behandelduur zijn vergeleken. Uit de resultaten blijkt dat het lezen en spellen een gestage groei laten zien tijdens het hele behandeltraject. Juist in de laatste fase van de behandeling wordt nog een behoorlijke inhaalslag gemaakt ten opzichte van groepsgenoten. Bovendien maken kinderen hun eigen groeicurve door en zijn er grote individuele verschillen in de optimale behandelduur. Dit toont aan dat het van groot belang is om de behandelduur af te stemmen op wat het kind nodig heeft. De conclusies van het onderzoek en het artikel zijn vooral van groot belang in discussies met gemeenten. Gemeenten willen graag, om de kosten beheersbaar te houden, vaste afspraken over prijzen maken. En dat betekent dus ook een vaste behandelduur. Alleen: dat pakt dus voor de kinderen niet goed uit. Dit onderzoek toont duidelijk het belang aan van het aanpassen van de behandelduur op elk afzonderlijk kind. Het RID brengt dit bij gemeenten onder de aandacht. Als het artikel is verschenen, laat het RID dat via social media weten.

5 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication