15

1 2 3 10.10-10.30 12.10-12.40 14.20-14.30 11.00-11.20 13.00-13.30 15.10-15.20 09.50-10.10 12.10-12.40 10.30-10.50 12.50-13.20 * 3Ttsa, 3Htsa, 3Htsb, 3Vtsa en 3Vtsb volgen het onderbouwrooster. De overige klassen in leerjaar 3 volgen de lestijden van de bovenbouw. Toelatingsbeleid Voor toelating van brugklasleerlingen aan het begin van het schooljaar is er een centrale aanmelding. Voor aanmeldingen voor de overige leerjaren is er een teamgebonden toelatingscommissie. De procedure is te vinden op de website van de school. Bij aanmelding van een leerling met speciale leerbehoeftes wordt aan de hand van onderwijskundige vragen bekeken of de school in staat is om deze leerling voldoende perspectief te bieden. Centraal daarbij staat het belang van de leerling en de mogelijkheden van de school om het ontwikkelingsproces te ondersteunen. Heeft u hierover vragen, dan kunt u contact opnemen met zorgcoördinator Marian van ‘t Root. Burgerschap Het belangrijkste doel in het kader van de socialisatie is het ontwikkelen van burgerschap bij leerlingen. Onder burgerschap verstaan we: ‘De bereidheid en het vermogen van mensen om deel uit te maken van een gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren.’ (Onderwijsraad, 2003; 2012) Concreet betekent het dat de school wil bijdragen aan de ontwikkeling van de competenties van de leerlingen in de volgende situaties: democratisch handelen, maatschappelijk verantwoordelijk handelen, omgaan met conflicten en omgaan met verschillen. De school ziet het gezamenlijk ontwikkelen van goed burgerschap als een moderne invulling van haar identiteit. Op het Rodenborch-College worden verscheidene activiteiten ondernomen op dit terrein, die in veel opzichten goede resultaten opleveren. We werken samen met een consortium van OMO-scholen, de Universiteit van Amsterdam en de Academische Werkplaats Sociale kwaliteit onderwijs. Centraal staat de ontwikkeling van een systematische aanpak voor schoolontwikkeling gericht op bevordering van burgerschapscompetenties van leerlingen, gebaseerd op de schoolzelfevaluatie. Tegelijkertijd wordt er binnen onze school steeds meer aandacht besteed aan burgerschapsontwikkeling. Er zijn projecten bij maatschappijleer en geschiedenis, leerlingen nemen deel aan het Model European Parliament (MEP), het jongerenparlement van de gemeente ’s-Hertogenbosch en lopen een maatschappelijke stage. Er is onder meer aandacht voor verkeersopvoeding, gezondheid, relaties en seksualiteit en voeding. In de week tegen pesten en de respectweek worden er verschillende activiteiten georganiseerd. Verder proberen we leerlingen te betrekken bij de verschillende processen in de school. Zo heeft elk team zijn leerlingenpanel en is vorig jaar de leerlingenraad nieuw leven ingeblazen. Schoolgids Rodenborch-College 2019-2020 15

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication