Een interview met Ben de Ridder WAT MAAKT WERKEN BIJ ROYAL LEMKES LEUK? “De manier waarop we als collega’s met elkaar omgaan. Als de één het zwaar heeft, springt de ander bij. Mensen doen een hoop voor elkaar.” WAT HEEFT HET PROGRAMMA PERSOONLIJK LEIDERSCHAP JOU GEBRACHT? “Vooral op persoonlijk vlak heb ik er enorm veel aan gehad. Ik heb een roerige tijd achter de rug, waarin ik ben gescheiden. Dit programma gaf me de ruimte om eens goed na te denken: waar sta ik voor en wat vind ik belangrijk? Ik gunde mezelf daar nooit de tijd voor. Ik ben letterlijk als een ander persoon uit deze periode gekomen. Omdat ik nu duidelijk weet wat ik wil, ben ik een stuk rustiger. Dat helpt me in mijn werk. Ik kan geduldiger zijn met collega’s die anders zijn dan ik.” WAAROP BEN JE HET MEEST TROTS ALS JE TERUGKIJKT OP 2018? “Voorgaande jaren was het moeilijk om genoeg mensen voor de vloer te vinden, waardoor de werkdruk hoog was en we lange dagen maakten. Omdat de beloning voor uitzendkrachten is verhoogd, lopen er nu veel meer gemotiveerde mensen rond, wat het werk een stuk leuker maakt.” HOE GROEI JIJ ‘SAMEN’? “Als teamleider vind ik het belangrijk dat iedereen zich gewaardeerd voelt. Ook verwacht ik dat elke medewerker meedenkt over hoe we het elke dag beter kunnen doen. Daarom probeer ik medewerkers vaker een-op-een te spreken, hen een probleem voor te leggen en te luisteren naar hun oplossingen. Ik ben benieuwd wat voor briljante ideeën dat voortbrengt.” 23