0

JAARVERSLAG 2018 #samengroeien

Royal Lemkes heeft een groen hart. Wij geloven in planten. Planten bieden een beter leven, een vitale business en ze leveren een duurzame bijdrage aan een groenere wereld. Bij alles wat we ondernemen streven we naar duurzame groei: van onze mensen, van onze relaties, van onze gezamenlijke business en van de wereld om ons heen. Plantify® = Met planten een fijn leven, een vitale business en een mooie wereld creëren. 2

Inhoud 04 Waar wij in geloven onze visie onze missie 06 Voorwoord namens het directieteam 08 Onze hoogtepunten trotse momenten in 2018 12 Tuinbouw Ondernemersprijs innovatief en duurzaam ondernemerschap 14 Jaaroverzicht 2018 cijfers en feiten 18 Onze mensen onze medewerkers maken het verschil 28 Onze relaties samen creëren wij een sterke plantencategorie 42 Onze duurzame missie samen werken aan een groenere toekomst 50 Royal Lemkes Foundation delen is vermenigvuldigen 54 Onze cijfers duurzame groei 58 Green Sparkle rentmeesterschap 3

Waar wij in geloven R DAAR STAAN WIJ VOOR oyal Lemkes heeft een groen hart. Dit bestaat uit drie elementen: onze roots als kweker, onze kennis van planten en het duurzame hart van onze aandeelhouder, directie en medewerkers. ONZE VISIE Wij geloven in planten. Planten zorgen voor een gezonder en mooier leven en ze verbeteren de business van onze klanten. Bovendien spelen planten een belangrijke rol bij het vergroenen van de wereld. Iets wat hard nodig is, gezien de uitdagingen op milieugebied en de toenemende urbanisatie. ONZE MISSIE Wij streven naar duurzame groei. Ons streven is niet maximalisatie van winst, maar maximalisatie van impact. Natuurlijk hebben we een ‘minimum viable profit’ nodig, maar dat is een resultaat van en voorwaarde voor een gezond bedrijf. Ons streven is duurzame groei van onze medewerkers en relaties. En als dat lukt, dan groeit de business vanzelf. Ook streven we naar een groene keten en een leefbare planeet. Niet alleen voor onszelf, maar ook voor de generaties na ons. 4

We geloven niet alleen in planten, maar ook in: ‘Business as a force for good’. Bedrijven, zoals Royal Lemkes, spelen een belangrijke rol in het leefbaar maken en houden van onze wereld. Mensen. Zij maken het verschil. Daarom investeren we continu in onze medewerkers en onze relaties. Samen. Zowel met onze stakeholders, retailpartners en leveranciers als onze afdelingen en collega’s onderling. Samen komen we verder. De uniekheid van de plantencategorie. Het belang van een goede prijs-kwaliteitsverhouding is enorm. Dit vraagt om strategische partnerschappen en ketenoptimalisatie. Schaal. ‘Size matters’. Zowel wat betreft inkoop, supplychain als professionaliteit. Data. Onmisbaar in het maken van de juiste keuzes voor onze klanten. Elke dag beter. Daarom werken we met Lean Management en evalueren we continu om het morgen een beetje beter te doen. 5

Samenvatting 2018 D #SAMENGROEIEN uurzame groei, dat is onze missie. We zijn trots op de duurzame groei in 2018 van onze relaties, onze business en de wereld om ons heen, maar vooral op de groei die onze medewerkers hebben doorgemaakt. Binnen de Plantify Academy hebben veel van onze medewerkers een of meerdere opleidingen gevolgd. Ook met onze relaties is duurzame groei gerealiseerd. Al onze klanten hadden een positieve index en de klanttevredenheid is verder gestegen. Dat leidde bij elkaar tot een omzetgroei van 16 miljoen, ofwel 7 procent, waar we zeer tevreden mee zijn. Met twee klanten zijn we overgegaan naar een exclusief en transparant partnership, en aan het eind van het jaar mochten we bovendien een mooie retailer in Engeland als nieuwe klant verwelkomen. De reis naar een duurzame en winstgevende plantencategorie kunnen we enkel samen met onze partners maken. Met onze collega’s, klanten, maar zeker ook met onze leveranciers, transporteurs, uitzendorganisaties en maatschappelijke relaties. Samen zijn wij Royal Lemkes en maken wij onze missie waar. In 2018 hebben we weer mooie stappen kunnen zetten van ‘goed naar groots’. We hebben opnieuw geïnvesteerd in verdere verduurzaming en 6 professionalisering. Dit laat zich bijvoorbeeld zien in onze investeringen in robotisering om het niveau van de dienstverlening aan onze klanten ook op de lange termijn te borgen en wellicht zelfs te verbeteren. De kwaliteit van onze organisatie en processen is verder verbeterd. Dit is een gezonde basis voor de toekomst, waarin we steeds meer ‘het verschil willen maken’. Natuurlijk voor onze klanten, maar zeker ook voor onze andere relaties en voor mens, milieu en maatschappij. We kijken terug op een boeiend jaar waarin verder is gewerkt aan een mooie toekomst gebaseerd op toonaangevende klanten, een bruisende organisatie en een forse dosis vakmanschap. In 2019 verwachten we een gezonde omzetstijging en gaan we door met investeren in onze mensen, in duurzaamheid en in ICT. Maar met name in onze relaties. Royal Lemkes wil, kan en blijft inzetten op onze missie – duurzame groei – en neemt hier een leidende rol in. Want ons jaarthema is niet voor niets ‘Samen Groeien’. Het jaar 2018 begon met het winnen van de prestigieuze Tuinbouw Ondernemersprijs. Dit vervulde ons met trots, maar vooral met dankbaarheid. Net als vele andere momenten waarover u in dit jaarverslag kunt lezen. Dank voor uw relatie met Royal Lemkes. Namens het directieteam wensen wij u veel leesplezier!

Michiel van Veen Director Operations & Supply Chain Michiel de Haan Managing Director Cees van der Meij DGA/Shareholder 7

Onze hoogtepunten JANUARI Tuinbouw Ondernemersprijs Op 10 januari mochten wij de prestigieuze Tuinbouw Ondernemersprijs in ontvangst nemen. FEBRUARI Leveranciersdag Zeer geslaagde dag vol inspiratie en interactie met onze topleveranciers. Bekijk de aftermovie op onze website: https://www.royallemkes.nl/nl/ons-bedrijf/videos/ MAART Programma Persoonlijk Leiderschap Succesvolle afsluiting van het vierde Programma Persoonlijk Leiderschap. APRIL 25-jarige samenwerking met ALDI We zijn trots op onze samenwerking met ALDI. 8

n MEI EenVandaag De filmploeg van EenVandaag (NPO 1) brengt onze visie op de Brexit in beeld. JUNI Jaarlijkse zomer-BBQ Als afsluiting van ons hoogseizoen organiseren wij jaarlijks onze zomer-BBQ. ocal trade officials van de Nederlandse ambassade We inspireerden de handelsagenten an de Nederlandse ambassade met ons verhaal over de duurzame missie van Royal Lemkes. JULI Introductiebijeenkomst In 2018 hebben we drie introductiebijeenkomsten georganiseerd. We verwelkomden deze mooie groep enthousiaste nieuwe collega’s tijdens zo’n speciaal georganiseerde dag. 9

AUGUSTUS Transporteursbijeenkomst Geslaagde bijeenkomst voor onze transporteurs met als doel om te werken aan onze duurzame relatie en een groenere toekomst. Bekijk de aftermovie op onze website: https://www.royallemkes.nl/nl/ ons-bedrijf/videos/ Interne inspiratiesessie Drie keer per jaar organiseren wij inspiratiesessies. Hierbij nodigen wij externe sprekers uit die ons inspireren. Dit keer gaven we onder meer het woord aan Bloemenbureau Holland en online platform & influencer Roomed. SEPTEMBER uurzame Donderdag We organiseren dit event om onze medewerkers en relaties bewust te maken van de impact die wij hebben op de wereld. Drie bevlogen sprekers – Reinier van den Berg (meteoroloog), Harmen Spek (Plastic Soup Foundation) en Ruud Koornstra (de eerste Nationale Energiecommissaris) – inspireerden met hun verhalen en hebben alle aanwezigen aan het denken gezet. OKTOBER Vitaliteitsscan 70 procent van de medewerkers nam deel aan de vitaliteitsscan om inzicht te krijgen in hun persoonlijke gezondheid. 10

NOVEMBER Hillenraad SUB40 De Hillenraad verkoos Royal Lemkes ot een van de meest aantrekkelijke werkgevers in de tuinbouwsector voor jonge talenten. 10-jarige samenwerking IKEA We hebben 10 jaar geleden de IKEA-winkels voor de eerste keer beleverd. Inmiddels leveren wij onze planten aan alle IKEA-winkels in 31 landen in Europa. DECEMBER Royal Lemkes Foundation Tijdens het kerstontbijt reikten we de cheques uit aan door onze medewerkers geselecteerde goede doelen. Nieuwe logistieke collega’s In december hebben we 24 nieuwe operationele collega’s mogen verwelkomen. Zij zijn per 1 januari 2019 officieel in dienst getreden. 11

Tuinbouw Onderne O INNOVATIEF EN DUURZAAM ONDERNEMERSCHAP p 10 januari 2018 hebben wij de prestigieuze Tuinbouw Ondernemersprijs in ontvangst mogen nemen! We hebben de rol als ambassadeur van de tuinbouwsector vol trots gedragen en vonden het mooi om onze visie op ‘business as a force for good’ op vele podia te mogen delen. De prijs is een extra stimulans om onszelf te blijven ontwikkelen. Daarom hebben we in 2018 volop geïnvesteerd in mens en organisatie. Het oordeel van de jury van de Tuinbouw Ondernemersprijs: “De jury vindt dat de ondernemers initiatief nemen en verantwoordelijkheid tonen voor veel projecten die het bedrijf en de keten duurzamer maken. Royal Lemkes gaat duurzame relaties aan met zijn leveranciers en klanten. Uniek is het personeelsbeleid, waarbij het uitgangspunt is dat de medewerkers en hun omgeving centraal staan. Vanuit die positie kan het bedrijf samen met zijn medewerkers zorgen voor zijn klanten. Het bedrijf kent een sterke bedrijfsidentiteit en heeft een voorbeeldfunctie in de sector. Royal Lemkes scoort goed op alle elementen van het ondernemerschap en is daarmee de winnaar van de Tuinbouw Ondernemersprijs 2018.” Directieteam Royal Lemkes 12

emersprijs 13

34 landen Onze reislustige planten zijn te vinden in 34 landen door heel Europa in 2018 omzet 10 miljoen 25 miljoen 40 miljoen 50 miljoen 0 Phalaenopsis Lavandula Hydrangea Areca 2 14 1 3 top 3 in € kamer- en tuin/terrasplanten Citrus Ficus consumenten online/mobile, planten zijn hot, duurzaamheid, ‘local for local’ trends

265 791 miljoen omzet 102.760.773 planten geleverd 18.828 verschillende producten leveranciers 2.523 winkels 255 kilometer aan geladen vrachtwagens JAAROVERZICHT 2018 PER SECONDE vinden 3 planten een nieuw thuis 81% Het percentage duurzaam verhandeld product is 81%. retail e-fulfilment, verantwoorde producten, trademarketing, centraal inkopen 15 tuinbouw duurzame productie, schaalvergroting, internationalisering technologie digitalisering, platforms, data, robotisering overig economie, politiek, arbeidsmarkt, transportmarkt cijfers

EVEN VOORSTELLEN Yolanda zet als gastvrouw dagelijks voor ruim honderd man een gezonde lunch klaar. Is een ijsmonster. Krijgt de kriebels van een kantoorbaan. Smeert nog steeds de boterhammen van haar dochters (19 en 20 jaar). Is volgens de vitaliteitscheck heel gezond. 16 “ Het zit in me om mensen te verblijden. ”

Interview met Yolanda Moor WAT HEB JIJ MET PLANTEN? “Ik ben een enorme plantenfreak. Er is er geen één die ik lelijk vind. Ik heb zelfs mijn man in de plantenwereld leren kennen – hij is inkoper bij Intratuin. Als ik een plant zou zijn, zou het een rijkelijk bloeiende plant zijn. Een hortensia. Of een ‘slanke’ orchidee.” WAT MAAKT JOUW WERK LEUK? “De combinatie van planten en horeca vind ik geweldig. Het zit in me om mensen te verblijden, of het nou gaat om collega’s of buitenlandse gasten. Ik werk goed samen met mijn naaste collega’s en bepaal mijn eigen rooster. Het ontbreekt me aan niets.” WAAROP BEN JIJ HET MEEST TROTS? “Een groot deel van het bedrijf heeft een vitaliteitscheck gedaan. Om mijn collega’s gezond te houden, maak ik de bedrijfslunch steeds gevarieerder. Naast een boterhammetje, kaas, worst en melk zet ik ook rauwkost en wisselende salades klaar. Ook wordt de lunch steeds duurzamer. ‘Meatless Monday’ is ingevoerd en ik zoek steeds vaker naar lokale seizoensproducten, zoals peren en appels van een boomkwekerij in de buurt. We kunnen nog flink verbeteren als het gaat om wegwerpplastic. De grotere verpakkingen komen eraan.” HOE GROEI JIJ ‘SAMEN’? “In dit bedrijf spreken we onze waardering naar elkaar uit en zorgen we goed voor elkaar. Iedereen wordt gelijk behandeld, van receptie tot directie. Ik bied mensen graag een luisterend oor. Soms komen collega’s bij mij uitrazen of zelfs uithuilen, als de druk tijdens het seizoen iets te hoog wordt. Bij mij zijn hun verhalen veilig.” 17

Onze mensen #samengroeien

Onze mensen O SAMEN GROEIEN ALS MEDEWERKER nze mensen maken het verschil. Daarom is ons hoogste doel dat zij duurzaam groeien en zich op hun plek voelen. In 2018 mochten we ons ‘Beste Werkgever***’ noemen. We werden bovendien door de Hillenraad SUB40 verkozen tot een van de tien meest aantrekkelijke werkgevers voor jonge mensen in de tuinbouwsector. PERSOONLIJKE GROEI Wij geloven dat mensen tot bloei komen als ze in hun kracht staan. We zijn een lerende organisatie, die haar medewerkers stimuleert en ondersteunt om persoonlijk te groeien. In 2018 hebben weer heel veel collega’s een workshop, training of cursus gevolgd via onze Plantify Academy. Met als hoogtepunten ons vijfde Programma Persoonlijk Leiderschap, het tweede Talent Development Programma voor twaalf jonge medewerkers en het Programma Persoonlijke Groei dat dit jaar is gestart. Ook hebben we een traineeship ontwikkeld waarin twee universitair geschoolde trainees begonnen zijn aan een tweejarig leertraject. VITALITEIT Om de vitaliteit van onze mensen te vergroten en verzuim te voorkomen, hebben we verzuim als expertise georganiseerd binnen de hr-organisatie. Het verzuim is gedaald van 4,12 procent naar 2,61 procent. In 2018 heeft 70 procent van de collega’s deelgeno20 DIVERSITEIT Wij geloven in diversiteit: verschillen maken ons bedrijf mooier. Of het nu gaat om gender, leeftijd, ervaring, nationaliteit of karakter. In dit kader heeft inmiddels de meerderheid van onze medewerkers een ‘kleurenprofiel-analyse’ gemaakt en deze besproken tijdens teamcoachsessies. We tellen maar liefst elf nationaliteiten. Daarnaast zetten we actief mensen uit sociale werkplaatsen in om hiermee iedereen de kans te geven om verschil te maken. IN/UITSTROOM & DOORSTROOM Wij hebben een duidelijke visie en investeren en geloven in onze mensen. Dat trekt ambitieuze en ondernemende medewerkers. We merken dat onze aantrekkingskracht in de arbeidsmarkt duidelijk is toegenomen. In 2018 hebben we veel nieuwe collega’s mogen verwelkomen. En dan wordt één ding heel belangrijk: dat iedereen onze familiecultuur omarmt, ons bedrijf begrijpt en onze missie kan uitdragen. men aan een preventief medisch onderzoek. Vanuit dit onderzoek zijn initiatieven gestart als STOPtober, de workshop Food & You en Alpe d’HuZes.

Talent Development Programma (TDP) met twaalf jonge talenten “ Ons hr-beleid is erop gericht om mensen duurzaam te laten groeien. Dit doen we door cursussen en leerprogramma’s aan te bieden. Wij vinden het belangrijk dat onze medewerkers zich verbonden voelen met elkaar en met ons mooie bedrijf. ” Jeannette Jongeleen HR-Manager, Royal Lemkes 21

EVEN VOORSTELLEN Ben is teamleider operations. Werkt al ruim 20 jaar bij Royal Lemkes. Heeft meer met dieren dan met planten. Gaat graag vissen met zijn kinderen. Wordt vrolijk van zomerbloeiers. Heeft het Programma Persoonlijk Leiderschap afgerond. 22 “ Nu weet ik duidelijk wat ik wil. ”

Een interview met Ben de Ridder WAT MAAKT WERKEN BIJ ROYAL LEMKES LEUK? “De manier waarop we als collega’s met elkaar omgaan. Als de één het zwaar heeft, springt de ander bij. Mensen doen een hoop voor elkaar.” WAT HEEFT HET PROGRAMMA PERSOONLIJK LEIDERSCHAP JOU GEBRACHT? “Vooral op persoonlijk vlak heb ik er enorm veel aan gehad. Ik heb een roerige tijd achter de rug, waarin ik ben gescheiden. Dit programma gaf me de ruimte om eens goed na te denken: waar sta ik voor en wat vind ik belangrijk? Ik gunde mezelf daar nooit de tijd voor. Ik ben letterlijk als een ander persoon uit deze periode gekomen. Omdat ik nu duidelijk weet wat ik wil, ben ik een stuk rustiger. Dat helpt me in mijn werk. Ik kan geduldiger zijn met collega’s die anders zijn dan ik.” WAAROP BEN JE HET MEEST TROTS ALS JE TERUGKIJKT OP 2018? “Voorgaande jaren was het moeilijk om genoeg mensen voor de vloer te vinden, waardoor de werkdruk hoog was en we lange dagen maakten. Omdat de beloning voor uitzendkrachten is verhoogd, lopen er nu veel meer gemotiveerde mensen rond, wat het werk een stuk leuker maakt.” HOE GROEI JIJ ‘SAMEN’? “Als teamleider vind ik het belangrijk dat iedereen zich gewaardeerd voelt. Ook verwacht ik dat elke medewerker meedenkt over hoe we het elke dag beter kunnen doen. Daarom probeer ik medewerkers vaker een-op-een te spreken, hen een probleem voor te leggen en te luisteren naar hun oplossingen. Ik ben benieuwd wat voor briljante ideeën dat voortbrengt.” 23

Plantify Academy® Leiderschapsprogramma’s Programma Persoonlijk Leiderschap PPL4 (afgerond) Programma Persoonlijk Leiderschap PPL5 (gestart) Talent Development Programma TDP2 (gestart) Pizza met Covey Programma Persoonlijke Groei Middelmanagement Training Vakinhoudelijke programma’s Plantencursussen Talencursussen Programma Persoonlijke Effectiviteit Diverse Microsoftcursussen Masterclasses Trade Marketing, Category Management 20 cursisten 10 cursisten 20 cursisten 20 cursisten 35 cursisten Daarnaast hebben verschillende collega’s een opleiding op maat gevolgd, zoals MBA’s, hbo-opleidingen, NEVI, etc. 12 cursisten 11 cursisten 12 cursisten 18 cursisten 9 cursisten 8 cursisten Leiderschap Maatwerk Programma Persoonlijk Leiderschap Kennis & vaardigheden Programma Persoonlijke Eff ectiviteit Managementvaardigheden Talent Development Programma Vakmatige trainingen voor account- en productmanagers Individuele leertrajecten toegespitst op uitdaging in werk of ontwikkeling Lean Management Pizza met Covey Programma Persoonlijke Groei GreenSales Plantencursussen Offi cecursussen Talencursussen 24

Royal Lemkes cijfers leeftijdsopbouw 20-24 jaar 25-34 jaar 6 4 24 23 35-44 jaar 20 31 45-54 jaar 22 37 55-59 jaar 7 18 >60 jaar 4 7 83 120 verdeling man / vrouw medewerkers 203 41% 59% dienstjaren 24 78 <1 1 tot 5 6 tot 10 11 tot 15 16 tot 20 21 tot 25 >25 33 26 21 4 17 22 10 12 uitstroom instroom 26 doorstroom 14 14 12 6 8 25 0,82% 0,83% ziekteverzuim -36% t.o.v. 2017 2,61% 0,96% lang middellang kort

EVEN VOORSTELLEN Kimberley is BI-consultant. Heeft een zwak voor pretparken. Voetbalt sinds haar vierde. Is moeder van een tweeling. Is bij Royal Lemkes bekend onder haar meisjesnaam, maar heet nu eigenlijk Vermeulen. 26 “ Ik vind mijn werk iets te leuk. ”

Een interview met Kimberley Houwaart WAT HEB JIJ MET PLANTEN? “Eigenlijk niks! Ik hield ze nooit in leven. Sinds ik bij Royal Lemkes werk, is mijn huis een stuk groener. Bij dit fijne familiebedrijf krijg ik het vertrouwen en de ruimte om mezelf te ontwikkelen.” WAT MAAKT JOUW WERK ZO LEUK? “Als ik op verjaardagen vertel dat ik als businessintelligence consultant werk, krijg ik veel moeilijke gezichten. Ik heb psychologie gestudeerd en vond statistiek heel leuk. Bij Royal Lemkes kan ik mijn liefde voor mensen en data combineren. Ik probeer het wantrouwen over ‘die enge data’ te veranderen in: oké, dit werkt! Ik vind mijn werk iets te leuk, waardoor ik soms te lang doorwerk of ‘s nachts wakker schiet met een goed idee.” WAAROP BEN JE HET MEEST TROTS? “We bouwen Diver, het systeem waarmee we data analyseren, compleet opnieuw op. De look en feel is aangepast en het werkt gebruiksvriendelijker. Collega’s kunnen nu zelf rapporten samenstellen en doorklikken tot het meest gedetailleerde niveau. Het was hard aanpoten bij de eerste oplevering, maar ik ben zo blij met het resultaat!” HOE GROEI JIJ ‘SAMEN’? “Sommige collega’s doen hun werk al jaren op dezelfde manier. Ik ga niemand vertellen: jij moet je werk anders doen. Maar met kennis van data maak je betere beslissingen. Dus help ik collega’s aan data en laat ik ze vervolgens zelf andere keuzes maken. Als ik iets nieuws bouw, betrek ik altijd de collega’s voor wie ik het bouw erbij. Door dit echt samen te doen, leer ik hun wensen beter kennen.” 27

Onze relaties #samengroeien

Onze klanten O SAMEN CREËREN WIJ EEN STERKE PLANTENCATEGORIE nze klanten zijn vooraanstaande Europese retailers uit verschillende segmenten, waarmee we een exclusief of geprefereerd partnerschap onderhouden: IKEA (31 landen), OBI (10 landen), Kingfisher (B&Q, Castorama en Brico Depot: 6 landen), Maxeda (Praxis en Brico: 2 landen), ALDI (4 landen), System U, Jardiland, Truffaut en Dobbies. In 2018 zijn wij een nieuwe samenwerking aangegaan met een mooie retailer in Engeland. Bij al onze klanten is de omzet in 2018 gegroeid. 30

“ We grow together by having common goals and by sharing the same values. We learn together, but we also strengthen each other through high demands and challenges. With a high level of trust, we both give and take responsibility. And – last but not least, we celebrate mutual success! Marcus Schaaf Business Developer Green Plants IKEA Group ” “ De consumenten van ALDI zijn erg tevreden met onze plantaanbiedingen: uitstekende producten tegen de bekende ALDI-prijzen. Dit is het resultaat van jarenlange consequente samenwerking met onze kwekers en Royal Lemkes. Vorig jaar hebben we ons 25-jarig partnership met elkaar gevierd, trots maar bescheiden. Trots zijn we ook op het merk dat we recent samen met Royal Lemkes hebben gelanceerd: Kwekers Trots. Voor onze ALDI consumenten een waarborg voor goede en duurzame planten waar je blij van wordt. ” Jan Heijstek Manager Buying ALDI Nederland 31

ONZE DIENSTVERLENING De grootschalige retailbranche transformeert. Iedere retailpartner doet dit op zijn eigen unieke wijze, waarbij Royal Lemkes de gewenste maatwerkoplossing invult. Naast onze twee hoofddiensten Sourcing & Advies en Operations & Supply Chain zijn onze aanvullende diensten: Trademarketing Conceptontwikkeling Schappresentatie Category Management Merkontwikkeling Supply Chain Services Trolley Management Network Optimisation Supply Chain Finance Qasus Duurzaamheidsadvies Kwaliteitsadvies E-fulfilment via ons zusterbedrijf REGUARDZ Data & Digital Business Intelligence Webshops Apps Replenishment TRADEMARKETING Een uniek en onderscheidend plantenschap wordt steeds belangrijker voor onze klanten. Een van onze aanvullende diensten is dan ook trademarketing. Onze experts kijken samen met de klant naar de beste benadering van de doelgroep binnen de wensen en mogelijkheden. Hierdoor wordt de koopervaring verbeterd en de besteding van shoppers verhoogd. In 2018 hebben wij bijvoorbeeld het concept Mediterranée en het merk Kwekers Trots ontwikkeld. “ We aim for intrinsic collaboration in our industry with partners such as Royal Lemkes. Together, we create better results to ensure the best achievements in innovation, sustainability and business practices. Progress is assured when working collectively, especially when it concerns commitment to our people and our planet and to securing a leading position for the Netherlands in our industry. Noelia Mansilla Senior Vice President Commercial Operations EMEA Dümmen Orange ” 32

SUPPLY CHAIN SERVICES De supplychain van bederfelijke planten is een vak apart. Vanuit ons vakmanschap verbeteren we onze supplychain continu. Door in 2018 stappen te zetten in customer service, forecasting, netwerkplanning en robotisering willen wij onze klanten nog beter beleveren tegen de laagste integrale kosten. Project Mediterranée (visual FloraMedia) QUALITY ASSURANCE (QASUS) In 2018 hebben we de nieuwe ISO-standaard 9001:2015 met vlag en wimpel gehaald en zijn we overgegaan op professionele software om onze bedrijfsprocessen verder te optimaliseren en eenvoudig toegankelijk te maken voor onze medewerkers. Ook de diverse externe audits op verzoek van onze klanten zijn alle zonder problemen verlopen door de goede samenwerking en klantbetrokkenheid van onze medewerkers. De beweging om van het kwaliteitshandboek naar een kwaliteitscultuur te gaan is in gang gezet, mede dankzij de inzet van Lean Management; medewerkers zijn hierdoor nauw betrokken bij het continu verbeteren van onze bedrijfsprocessen. 33

E-FULFILMENT: REGUARDZ In 2018 hebben we onze activiteiten op het gebied van efulfilment ondergebracht in de aparte bv Reguardz. Reguardz is opgericht om de e-commercestrategie van onze retailpartners te ondersteunen. Reguardz focust zich volledig op e-fulfilment in de plantensector en richt zich in samenwerking met de retailer op onderstaande diensten: DIGITAL & DATA In 2018 hebben we nieuwe webshops gelanceerd bij een drietal klanten, waarmee de winkelmedewerkers makkelijker bestellingen kunnen doen en andere informatie kunnen raadplegen. Daarnaast hebben we bij een klant de replenishment-module verder geoptimaliseerd. 34

Team Customer Service CUSTOMER SERVICE Het afgelopen jaar is de klanttevredenheid bij de winkels gestegen. Dit hebben we bereikt met vaste aanspreekpunten in de taal van de klant en door bij afwijkingen op bestellingen of leveringen proactief contact op te nemen. Daarnaast hebben wij ‘special care’ succesvol ingezet bij winkels die extra hulp nodig hadden. Ook hebben we beter kunnen sturen op de KPI’s ‘in full, on time, no error’ doordat we per klant een dashboard hebben ontwikkeld. “ For the first time in Kingfisher’s horticulture history, we will be able to say that we are completely open book and transparent with our supplier. By Kingfisher and Royal Lemkes working as one, we can get the best prices and quality as well as a full logistics service provision across our European stores. We are looking forward to what this partnership can bring. ” Kirsten Ferguson Group buyer Christmas, Garden Care and Horticulture, Kingfisher 35

Onze kwekers W e werken nauw samen met de beste kwekers en veredelaars ter wereld. Door intensief samen te werken, en door in te zetten op langdurige relaties, creëren we een duurzame keten en een onderscheidend assortiment voor onze klanten. STRATEGISCHE SOURCING Een breed en duurzaam assortiment kan alleen worden aangeboden in nauwe samenwerking met leveranciers. In 2018 hebben we onze samenwerking met onze top 100 van kwekers verder geïntensiveerd en langetermijnafspraken gemaakt. Dankzij ons inkoopvolume kunnen onze klanten profiteren van een hoogwaardig assortiment tegen scherpe prijzen. Daarnaast geloven we in het toenemende belang van ‘local for local’ en zetten daarom in op verdere internationalisering van ons aanbod. “ 36 SAMEN CREËREN WIJ EEN ONDERSCHEIDEND ASSORTIMENT DUURZAAM INKOOPBELEID Eind 2018 hebben we ons duurzaam inkoopbeleid verder gespecificeerd. Hierbij zijn vier thema’s leidend voor de komende jaren: Stimuleren integrated pest management Reductie plasticgebruik in de keten Reductie CO2 Arbeidsomstandigheden in de keten SELFBILLING FINANCE In 2018 zijn we live gegaan met selfbilling. Met deze service neemt Royal Lemkes de administratieve last van het factureren uit handen van de leveranciers. Deze vorm van samenwerken bespaart zowel de leverancier als Royal Lemkes veel tijd, en sluit mooi aan bij het eerder geïntroduceerde Supply Chain Finance. Bij Kwekerij Wouters geloven wij al jaren in het bouwen aan langdurige relaties, met als doel om samen te groeien. Transparant, professioneel, betrouwbaar en samenwerken: dat is waar onze relatie met Royal Lemkes voor staat. Samen op zoek naar duurzame, nieuwe producten en verpakkingen om zo de consument te blijven verrassen. Wij zijn er dan ook trots op om al jarenlang leverancier van Royal Lemkes te zijn. ” René Wouters Kwekerij Wouters

“ Echt goed samenwerken steunt op minstens twee fundamenten: elkaar echt willen begrijpen en elkaar echt respecteren. Ik weet dat ik niet alleen voor mijzelf spreek als ik zeg dat wij er het volste vertrouwen in hebben dat Royal Lemkes ons echt probeert te begrijpen en echt probeert te respecteren. Dit vertrouwen vertaalt zich nu in het samen openen van nieuwe deuren. Samen de wereld een beetje mooier maken. Daar gaan we voor. Ook in 2019. ” Thomas Bunnik Bunnik Plants Leveranciersdag. In januari hebben we onze top 100 van leveranciers ontvangen en hen bijgepraat over de kansen en ontwikkelingen in de retailsector. 37

Onze logistieke par J SAMEN OP WEG NAAR EEN SLIMME KETEN aarlijks leveren we meer dan 100 miljoen planten aan 2.500 winkels in 34 landen. We werken nauw samen met onze ketenpartners: van de beste kwekers en leveranciers tot de betrouwbaarste uitzendorganisaties en transporteurs die de retailvoorwaarden kunnen waarmaken. Samen weten we de supplychain steeds verder te optimaliseren: efficiënter, betrouwbaarder en duurzamer. Het afgelopen jaar was uitdagend en dat kwam door zowel groei als door beschikbaarheid. Groei van de omzet en de verwachtingen die klanten hebben van de dienstverlening van Royal Lemkes. Beschikbaarheid van het aanbod van planten, van uitzendkrachten en capaciteit in transport. “ We willen allemaal efficiency, effectiviteit en integratie. Zo ook Royal Lemkes en Mandersloot. Daarom worden de handen ineengeslagen om met het oog op de toekomst nog verder te innoveren op het gebied van automatisering. Slimmer werken, data delen (via de cloud) en het uniformeren van documenten en gegevens, zoals transportopdrachten, facturen en statussen, is namelijk key in deze tijden. Voor de toekomst willen we samenwerken aan geavanceerdere forecasting-tools om zo steeds beter inzicht te krijgen in de volumes. Door samen te werken kunnen we samen groeien in een steeds verder gedigitaliseerde wereld. ” Henri Groothuis IT-manager, Mandersloot 38

rtners SUPPLY CHAIN PLANNING In 2018 is daarom de afdeling Supply Chain Planning opgericht om nog beter te plannen en problemen te voorkomen in plaats van op te lossen. We meten onze prestaties daarom continu in ‘on time, in full, no error’-scores per klant of leverancier. In 2018 is de samenwerking met transporteurs en uitzendbureaus nog verder geïntensiveerd. ROBOTISERING Robotisering is het langetermijnantwoord op groei, complexiteit en schaarste met als doel om uiteindelijk de dienstverlening nog beter te maken. Het besluit in 2018 om met het project Robotisering te starten maakt dat we druk bezig zijn met het testen en ontwikkelen hiervan. “ Expanded cooperation during 2017 helped our partnership reach new heights. Moreover, high service level requirements pushed our operating model to excel every single day. The need to find creative, innovative solutions to daily challenges enhanced our collaboration even further. Royal Lemkes’s core values, such as reliability, strong engagement and craftsmanship, paved the way for our cooperation. These values thoroughly encompass the essence of SIGR Bizjak as well. We keep our promise, which is to always go the extra mile for Royal Lemkes and its customers. ” Natascha Pogacnik Group CEO, Sigr Bizjak 39

EVEN VOORSTELLEN Jeroen is projectmanager bij Royal Lemkes. Werkt hier al 25 jaar. Heeft thuis een paludarium. Is gek op whisky. Gaat voor de zwarte band bij de opleiding Lean Management. 40 “ Ik groei nog elke dag. ”

Een interview met Jeroen Ruijs HEB JIJ EEN FAVORIETE PLANT? “De bromelia. Die heb ik thuis in mijn paludarium – een stukje tropisch regenwoud – waarin ook vier gifkikkers wonen. Ik ben nooit in een echt tropisch regenwoud geweest. Costa Rica staat hoog op mijn bucketlist.” WAAROP BEN JE HET MEEST TROTS ALS JE TERUGKIJKT OP 2018? “Op de robotisering waar we volop mee bezig zijn. Niet om mensen te vervangen, maar om efficiënter en secuurder te werken en minder afhankelijk te zijn van flexwerkers – die steeds moeilijker te vinden zijn. Op dit moment worden de eerste vijf robots die Deense karren kunnen besturen in onze hallen getest. Die robots zijn nog nergens anders ter wereld te vinden. Dat maakt mij trots.” HOE PAS JIJ WAT JE HEBT GELEERD OVER LEAN MANAGEMENT TOE IN JE DAGELIJKS WERK? “Is er een probleem, dan schieten we snel in oplossingen. Bij Lean zet je een stapje terug. Soms moet je vijf keer ‘waarom’ vragen, voordat je achter de kern van het probleem komt. Tijdens de training moest ik acht weken lang elke dag een filmpje maken, waarin ik vertelde wat ik de volgende dag beter zou doen. Het dwong me om Lean direct toe te passen. Ook al werk ik hier al 25 jaar, ik groei nog elke dag.” HOE GROEI JIJ ‘SAMEN’? “Door eerst zelf te ontwikkelen en daarna anderen te coachen. In plaats van problemen zelf op te lossen, wat misschien het snelst gaat, wil ik de tijd nemen om anderen te helpen. Daar wordt de hele organisatie beter van.” 41

Onze duurzame missie #samengroeien

Onze duurzame mis O SAMEN WERKEN AAN EEN GROENERE TOEKOMST ndanks dat planten de wereld mooier en groener maken, staat onze sector op het gebied van duurzaamheid ook voor een aantal uitdagingen. CO2-uitstoot, gewasbeschermingsmiddelen, plastic: het kan en moet beter. Daar werken we hard aan. Royal Lemkes neemt hierbij de rol van voortrekker op zich. We willen de hele keten, van kweker tot consument, verduurzamen. Dat doen we door samen te werken, door alle partners met elkaar in contact te brengen, en door kennis te delen. SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS Een einde aan extreme armoede, honger, ongelijkheid, onrecht en klimaatverandering. Een vreedzame, eerlijke en duurzame wereld. Dit is wat de Verenigde Naties in 2030 willen bereiken door middel van 17 Sustainable Development Goals (SDG’s). We ondersteunen vanuit ons moederbedrijf Green Sparkle (zie pagina 60) deze duurzame ontwikkelingsdoelstellingen. Vanuit het idee van ‘business as a force for good’ dragen wij bij aan het realiseren van de SDG’s met financiële ondersteuning, het delen van kennis en het verbinden van partijen. We hebben onze focus op een aantal SDG’s dan ook verankerd in onze eigen strategische ambities. 44

ssie ZES DUURZAAMHEIDSTHEMA’S We richten ons niet alleen op ‘planet’-thema’s als klimaat, biodiversiteit en grondstoffen. Duurzaamheid is breder dan dat. Ook de samenleving verdient onze aandacht, bijvoorbeeld door onverkochte planten te doneren aan tehuizen en voedselbanken. Ook zetten we ons in voor veilige en sociale werkomstandigheden door de keten heen. Dit hebben wij gevat in drie ‘people’-thema’s. Per thema hebben we onze ambities voor 2020 gedefinieerd, evenals de stappen die we hiervoor moeten zetten. De ambitie voor onze medewerkers staat beschreven in het hoofdstuk Onze mensen. Onze focuspunten voor duurzame ontwikkeling medewerkers klimaat arbeidsbiodiversiteit omstandigheden maatschappij grondstoffen 45 planet people

DUURZAAMHEIDSTHEMA 1: KLIMAAT Onze bijdrage aan SDG 13 klimaat Door besparingen en het gebruik van duurzame energie in ons pand is de CO2-voetafdruk van ons gas- en lichtverbruik de afgelopen jaren flink gedaald. Er blijft nu nog een klein deel over dat we niet kunnen opvangen met onze batterij-container of de installatie van een extra warmtepomp. De stijging die we in 2018 voor dit deel zien, is te wijten aan de uitzonderlijk koude maanden februari en maart. In 2018 zijn we een samenwerking aangegaan met FairClimateFund, waarmee we de CO2-uitstoot van ons zakelijk verkeer compenseren. We hebben ervoor gekozen om een biogasproject in India te ondersteunen. Voor 2019 is het de bedoeling dat we niet alleen ons zakelijk verkeer gaan compenseren, maar ook ons gas- en lichtverbruik. “ Om succesvol te verduurzamen is samenwerken een must. Royal Lemkes, Royal FloraHolland en drie andere grote handelsbedrijven werken samen om duurzame ontwikkeling te versnellen. Royal Lemkes toont leiderschap op diverse thema’s zoals certificering en verpakkingen. De consument wil weten waar een product vandaan komt en dat het met respect voor mens en milieu is geproduceerd. Royal FloraHolland ondersteunt klanten als Royal Lemkes door nog actiever in te zetten op het bieden van betrouwbare informatie op haar marktplaats, bijvoorbeeld over de certificeringsstatus. Zo kunnen kwekers zich profileren en klanten effectiever inkopen zodat zij weer aan de vraag van hun eindklanten kunnen voldoen. ” Stefanie Miltenburg Sustainability & Sector Partnerships Royal FloraHolland Er zijn 5 oplaadpalen op onze parkeerplaats beschikbaar. 46

Ontwikkeling CO2-uitstoot* 2012 gas en licht 2013 2014 2015 zakelijk wagenpark 2016 2017 zakenreizen 2018 compensatie *De uitstoot van ons zakelijk verkeer was in de afgelopen jaren gebaseerd op CO2-indicatoren die beschikbaar worden gesteld door de overheid. Vanaf 2018 hebben we de mogelijkheid om exacte uitstootdata van onze leasemaatschappij te rapporteren. Hieruit blijkt dat we in voorafgaande jaren een te lage uitstoot hebben gerapporteerd. Hiervoor hebben we een correctie toegepast. Het pand van Royal Lemkes Er staan 3.900 zonnepanelen op het dak van Royal Lemkes. Alle verlichting in ons pand is ledverlichting. De batterij slaat energie op. Daardoor kunnen wij 45 medewerkers thuis voorzien van 100% duurzame zonne-energie. We hebben 4 e-bikes beschikbaar voor de medewerkers, waarmee dit jaar 3.827 km gefietst is. 47 Omzet in € mln. CO2-uitstoot

DUURZAAMHEIDSTHEMA 2: GRONDSTOFFEN Onze bijdrage aan SDG’s 12 en 14 grondstoffen In 2018 hebben we ons gericht op het gebruik van plastic in de sierteeltketen. Hierbij lag de focus op drie gebieden: verminderen van plastic, recycling of hergebruik van verpakkingen en hernieuwen. Samen met onze concullega Van Dijk Flora nemen we deel aan de pilot Kunststof Verpakkingsafval als Grondstof (KVG). Hierin onderzoeken we de mogelijkheden voor het gebruik van gerecycled huishoudelijk kunststof afval in verpakkingsmaterialen voor de sierteeltsector. De resultaten uit de pilot zullen in november 2019 gepresenteerd worden. Bovendien zijn we in gesprek met een drietal klanten om in 2019 pilots te starten om plastic te reduceren. DUURZAAMHEIDSTHEMA 3: BIODIVERSITEIT Onze bijdrage aan SDG’s 12, 13 en 15 biodiversiteit Samen met onze leveranciers en met kennis- en sectorinitiatieven zoals Glaskracht Nederland, Floriculture Sustainability Initiative, Tuinbranche Nederland en MPS werken we aan duurzame productie en kijken we hoe ‘integrated pest management’ het beste gebruikt kan worden. Tijdens de workshop duurzaamheid op de leveranciersbijeenkomst, maar ook tijdens de duurzame donderdag, zijn we in gesprek gegaan met onze leveranciers over het verduurzamen van de teelt. Daarnaast werken we in het Versnellingsinitiatief nauw samen met onze concullega’s Royal FloraHolland, FleuraMetz, Waterdrinker en de Dutch Flower Group aan het inzichtelijk maken en verhogen van het procent duurzaam verhandeld product. Het percentage ‘duurzaam verhandeld product*’ is bij Royal Lemkes gestegen van 73 naar 81 procent. arbeids omstandigheden Arbeidsomstandigheden in de keten is een van de pijlers binnen ons duurzaam inkoopbeleid. Ook bij onze klanten zien we dat arbeidsomstandigheden een steeds belangrijker thema wordt. Zij vragen aantoonbaarheid middels certificeringen zoals GRAPS, BSCI en Sedex. Door onze inkopers een zogenaamde ‘buyer’s checklist’ mee te geven wanneer zij leveranciers bezoeken, werken we aan het vergroten van de bewustwording op dit thema. DUURZAAMHEIDSTHEMA 4: ARBEIDSOMSTANDIGHEDEN IN DE KETEN Onze bijdrage aan SDG’s 1 en 8 *Duurzaam verhandeld product: Good Agricultural Practice (GAP)-gecertificeerd en zowel GAP als Global Social Compliance Programme (GSCP)-gecertificeerd in risicolanden (mandje van FSI 2020). 48

DUURZAAMHEIDSTHEMA 5: MAATSCHAPPIJ Onze bijdrage aan SDG’s 3, 6 en 9 maatschappij We hebben in 2018 diverse maatschappelijke projecten ondersteund, zoals Stichting Waterpas en de Plastic Soup Foundation. Zie voor meer informatie pagina 50 over de Royal Lemkes Foundation. Daarnaast werken we samen met de sociale werkplaats DSW en leveren we planten aan tehuizen. “ Als DSW zijn we trots op de jarenlange samenwerking met Royal Lemkes. Onze medewerkers hebben een afstand tot de arbeidsmarkt. Royal Lemkes geeft deze medewerkers een kans om te participeren en hun talenten te ontwikkelen. Zij werken met plezier in het logistieke hart van dit mooie sociale bedrijf. Inclusief ondernemen is het nieuwe ‘normaal’. Royal Lemkes is een bedrijf waar andere werkgevers een voorbeeld aan kunnen nemen als het gaat om inclusief werkgeverschap. De praktijk heeft aangetoond dat waar een wil is, een weg is. Het vraagt wel om denken in mogelijkheden, een bewuste stap en om maatschappelijk verantwoord ondernemen. Royal Lemkes en DSW vinden elkaar als partners waar het gaat om het laten groeien en ontwikkelen van werknemers. ” Johan van den Berg Manager Jobhouse, DSW & Fransje Dofferhoff Senior Accountmanager, DSW Duurzame Donderdag 49

Royal Lemkes Foun D DELEN IS VERMENIGVULDIGEN e Royal Lemkes Foundation gelooft dat mensen samen het verschil kunnen maken. Wij zien liever dat economie en maatschappij elkaar wat meer naderen, zodat de economie weer midden in de samenleving komt te staan. Met meer begrip voor de verschillende bevolkingsgroepen en oog voor ieders mogelijkheden. Onderlinge waardering, inlevingsvermogen en dienstbaarheid nemen daardoor toe, met betere relaties tussen mensen, een duurzamere leefomgeving en een sterkere economie tot gevolg. De Royal Lemkes Foundation steunt dan ook projecten die ‘Groen & Togetherness’ in zich dragen. UITREIKING KERSTONTBIJT Ook in 2018 is er tijdens het jaarlijkse kerstontbijt een twintigtal cheques uitgereikt aan goede doelen die medewerkers hebben voorgesteld. Dit valt onder de zogenoemde eenmalige ‘Hart onder Riem’-donaties. De volgende maatschappelijke initiatieven hebben een bijdrage ontvangen: Logeerhuis De Buren, Stichting Bij Anders, Stichting All the Way, Santa Run Den Haag, Samen Sterk zonder Stigma, Stichting Mariëtte’s Child Care, Stichting Bake for Life, Stichting ElizaYo, Stichting Hartige Samaritaan, Stichting Woord en Daad, Plastic Soup Foundation en Stichting Waterpas. Stuk voor stuk initiatieven waarmee we met elkaar de wereld een beetje beter maken of voorkomen dat iemand bui50 ten de maatschappij belandt. Bovendien zijn we in gesprek met een aantal organisaties die in aanmerking komen voor structurele hulp voor een periode van drie jaar, zoals Stichting Waterpas.

ndation Kerstontbijt 2018. Uitreiking cheques aan medewerkers. “ We richten ons op het verbeteren van de leefomgeving en arbeidsomstandigheden in binnen- en buitenland. Bijvoorbeeld door onze kennis van land- en tuinbouw gratis ter beschikking te stellen, of door het verlenen van microkredieten. ” Marion Faas Secretaris Royal Lemkes Foundation 51

EVEN VOORSTELLEN Aad is kwaliteitscontroleur bij Royal Lemkes. Kan niet stilzitten. Was vroeger koeienboer. Heeft een boerderij met 250 dieren. Voelt zich nooit te oud om te leren. Volgde het Programma Persoonlijke Groei en Pizza met Covey. 52 “ Samen kom je tot iets mooiers. ”

Een interview met Aad Westerveld ALS JE EEN PLANT ZOU ZIJN, WELKE ZOU DAT DAN ZIJN? “Ik zou geen plant kunnen zijn, want ik kan niet stilzitten. Als kwaliteitscontroleur loop ik – volgens mijn stappenteller – soms meer dan 20 kilometer per dag. Thuis zit ik ook niet stil: op mijn boerderij houd ik kippen, konijnen, cavia’s, honden en paarden. Eens per maand bouw ik mijn kippenschuur om tot kroeg, compleet met liveband en vrienden. Daar ontstaan nieuwe vriendschappen, dus de sociale meerwaarde is enorm.” WAAROP BEN JE HET MEEST TROTS ALS JE TERUGKIJKT OP 2018? “Dankzij cursussen als Persoonlijke Groei heb ik veel geleerd. Soms knal ik dingen er nog te direct en ongenuanceerd uit, dus ik wil nog beter leren communiceren. Er wordt veel geïnvesteerd in jonge honden, maar voor oude rotten zijn trainingen net zo belangrijk.” WAT PAK JIJ DOOR DE TRAINING ANDERS AAN? “Waar ik vroeger vooral riep wat anderen moesten doen, vraag ik nu vaker aan collega’s hoe zij een bepaald probleem zouden oplossen. Soms heeft iemand een briljant plan. Door elkaar met respect te behandelen, bouw je een emotionele bankrekening op en kan je veel meer hebben van elkaar.” HOE GROEI JIJ ‘SAMEN’? “Door met mensen in gesprek te gaan. Tijdens de Pizza met Covey-sessies van ‘Coveyoloog’ Michiel de Haan zitten collega’s van verschillende generaties en afdelingen bij elkaar aan tafel. Dat geeft zo’n mooie binding. Het maakt het makkelijker om op elkaar af te stappen en van elkaars expertise gebruik te maken. Samen kom je tot iets mooiers.” 53

Onze cijfers #samengroeien

Financiële resultaten H SAMEN DUURZAAM GROEIEN oewel omzet en winst niet onze belangrijkste drijfveren zijn, geloven we wel in schaal en helpt groei ons bij het verder professionaliseren en impact maken. We geloven in een ‘minimum viable profit’, en voor ons bedrijf ligt dat tussen de 1,5 en 2 procent. We zijn voornemens de komende jaren door te gaan met investeren, onder andere in robotisering. Omzetontwikkeling: onze omzet is in 2018 gegroeid naar 265 miljoen. Bij al onze klanten is de omzet toegenomen. We hebben een nieuwe klant uit Engeland mogen verwelkomen. In 2019 verwachten we wederom groei bij bijna al onze klanten en verwachten we ook weer een nieuwe klant te mogen verwelkomen. 280 270 260 250 240 230 220 210 200 Omzetontwikkeling 275 265 249 249 222 2015 2016 Netto-omzet in € mln. 2017 2018 2019 forecast 56

Resultaatontwikkeling: het resultaat is licht toegenomen. Enerzijds door een verbeterde omzetmix en marge, maar ook door strak kostenmanagement en een verbeterde kwaliteit van onze dienstverlening, waardoor claims en faalkosten zijn gereduceerd. Voor 2019 verwachten we een soortgelijk resultaat, waarbij er veel inspanningen nodig zijn om de kostprijsstijgingen op diverse fronten goed te managen. De solvabiliteit over 2018 is gestegen naar ruim 30 procent en ligt daarmee significant boven onze interne norm. 1,50% 1,40% 1,30% 1,20% 1,10% 1,00% 0,90% 0,80% 0,70% Resultaatontwikkeling 1,34% 1,28% 1,18% 1,09% 0,98% 2014 2015 Resultaat voor belasting (%) 2016 2017 2018 57

Green Sparkle #samengroeien

Green Sparkle G RENTMEESTERSCHAP reen Sparkle is het moederbedrijf van Royal Lemkes en het familierentmeesterfonds van onze eigenaar Cees van der Meij. Er vallen verschillende bedrijven onder Green Sparkle, verdeeld over drie poten: Horti Entrepreneurs, Social Entrepreneurs en Impact Entrepreneurs. Alle bedrijven onder de Green Sparkle-vlag ondersteunen de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties (VN), zie pagina 44. GROWING GREEN Winstgevendheid is essentieel om als onderneming voort te bestaan. Alleen met een gezonde winst kunnen we blijven investeren op de manier die wij voor ogen hebben: duurzaam. Groen dus! Daarin willen we vooroplopen. Bij alles wat we doen stellen we gezonde winst met respect voor mens en milieu centraal. GROWING CHANGE Wij geven om de wereld om ons heen, dus kijken we verder dan rendement alleen. Wij willen vooral een positief verschil maken bij het creëren van een betere wereld. Een wereld waarin weer en meer aandacht is voor de kwaliteit van leven, voor menselijke waardigheid, voor onze prachtige aarde. GROWING TALENT Wij hebben mensen nodig die het verschil willen en kunnen maken. Daarom moedigen wij mensen aan om hun talenten verder te ontwikkelen. Om nieuwsgierig te zijn. Om uitdagingen aan te gaan en kennis op te doen. Want waar talenten alle ruimte en ondersteuning krijgen, zijn grootse prestaties mogelijk. 60 Horti Entrepreneurs Social Entrepreneurs Impact Entrepreneurs

“ Green Sparkle is een groeiplek voor duurzame ondernemers en creatieve geesten die het verlangen hebben om het anders te doen. Die een positief verschil willen maken met drie belangrijke kernwaarden: Growing Green, Growing Talent en Growing Change. Samen duurzaam ondernemen, samen groeien en samen een betere wereld creëren. Een enkele vonk kan een vuur van duurzame verandering ontsteken. ” Cees van der Meij Eigenaar Green Sparkle 61

EVEN VOORSTELLEN Fred is senior accountmanager OBI bij Royal Lemkes. Heeft geen groene vingers, maar wel een talent voor het inrichten van een succesvolle plantenketen. Is gek op motorrijden. Heeft het Programma Persoonlijk Leiderschap en de inkoopopleiding NEVI afgerond. 62 “ We lossen het samen op. ”

Een interview met Fred Cornelissen ALS JE EEN PLANT ZOU ZIJN, WELKE ZOU DAT DAN ZIJN? “Een cactus misschien? Stekelig vanbuiten, zacht vanbinnen. Ik verwacht dat mensen hun werk doen, maar het sociale aspect is voor mij net zo belangrijk. Dus houd ik het teamgevoel hoog en vieren we samen onze successen.” WAAROP BEN JE HET MEEST TROTS ALS JE TERUGKIJKT OP 2018? “Door planningsproblemen moesten we vaak in korte tijd inspelen op enorme hoeveelheden planten. Waar dit voorheen soms leidde tot frustraties op persoonlijk vlak, bleef het nu zakelijk. Iedereen kon elkaar recht in de ogen kijken en de klant was tevreden. We waren compleet op toen we met vakantie gingen, maar hebben het wel mooi met elkaar gedaan.” HOE PAS JIJ DE INKOOPOPLEIDING NEVI TOE IN JE WERK? “Toen ik als inkoper bij Royal Lemkes begon, kochten we vaker planten in vanuit een handelsrelatie met kwekers. Dankzij NEVI leerde ik leveranciersmanagement in te zetten, om samen met kwekers zoveel mogelijk waarde in de keten te creëren. Juist omdat ik me binnen Royal Lemkes continu kan ontwikkelen, zit ik hier nog steeds goed.” HOE GROEI JIJ ‘SAMEN’? “Ik ben een controlfreak en heb moeten leren loslaten. Ik koppel onze klanten steeds vaker direct aan mijn teamleden. Zij hebben immers meer specifieke productkennis dan ik. Ik vind het mooi dat sommige teamleden meer doen dan in hun functieomschrijving staat. Collega’s moeten zich veilig voelen om het op hun eigen manier te doen. Gaat er iets fout, dan lossen we het samen op.” 63

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
  51. 51
  52. 52
  53. 53
  54. 54
  55. 55
  56. 56
  57. 57
  58. 58
  59. 59
  60. 60
  61. 61
  62. 62
  63. 63
  64. 64
Home


You need flash player to view this online publication