Een interview met Fred Cornelissen ALS JE EEN PLANT ZOU ZIJN, WELKE ZOU DAT DAN ZIJN? “Een cactus misschien? Stekelig vanbuiten, zacht vanbinnen. Ik verwacht dat mensen hun werk doen, maar het sociale aspect is voor mij net zo belangrijk. Dus houd ik het teamgevoel hoog en vieren we samen onze successen.” WAAROP BEN JE HET MEEST TROTS ALS JE TERUGKIJKT OP 2018? “Door planningsproblemen moesten we vaak in korte tijd inspelen op enorme hoeveelheden planten. Waar dit voorheen soms leidde tot frustraties op persoonlijk vlak, bleef het nu zakelijk. Iedereen kon elkaar recht in de ogen kijken en de klant was tevreden. We waren compleet op toen we met vakantie gingen, maar hebben het wel mooi met elkaar gedaan.” HOE PAS JIJ DE INKOOPOPLEIDING NEVI TOE IN JE WERK? “Toen ik als inkoper bij Royal Lemkes begon, kochten we vaker planten in vanuit een handelsrelatie met kwekers. Dankzij NEVI leerde ik leveranciersmanagement in te zetten, om samen met kwekers zoveel mogelijk waarde in de keten te creëren. Juist omdat ik me binnen Royal Lemkes continu kan ontwikkelen, zit ik hier nog steeds goed.” HOE GROEI JIJ ‘SAMEN’? “Ik ben een controlfreak en heb moeten leren loslaten. Ik koppel onze klanten steeds vaker direct aan mijn teamleden. Zij hebben immers meer specifieke productkennis dan ik. Ik vind het mooi dat sommige teamleden meer doen dan in hun functieomschrijving staat. Collega’s moeten zich veilig voelen om het op hun eigen manier te doen. Gaat er iets fout, dan lossen we het samen op.” 63