Samenvatting 2018 D #SAMENGROEIEN uurzame groei, dat is onze missie. We zijn trots op de duurzame groei in 2018 van onze relaties, onze business en de wereld om ons heen, maar vooral op de groei die onze medewerkers hebben doorgemaakt. Binnen de Plantify Academy hebben veel van onze medewerkers een of meerdere opleidingen gevolgd. Ook met onze relaties is duurzame groei gerealiseerd. Al onze klanten hadden een positieve index en de klanttevredenheid is verder gestegen. Dat leidde bij elkaar tot een omzetgroei van 16 miljoen, ofwel 7 procent, waar we zeer tevreden mee zijn. Met twee klanten zijn we overgegaan naar een exclusief en transparant partnership, en aan het eind van het jaar mochten we bovendien een mooie retailer in Engeland als nieuwe klant verwelkomen. De reis naar een duurzame en winstgevende plantencategorie kunnen we enkel samen met onze partners maken. Met onze collega’s, klanten, maar zeker ook met onze leveranciers, transporteurs, uitzendorganisaties en maatschappelijke relaties. Samen zijn wij Royal Lemkes en maken wij onze missie waar. In 2018 hebben we weer mooie stappen kunnen zetten van ‘goed naar groots’. We hebben opnieuw geïnvesteerd in verdere verduurzaming en 6 professionalisering. Dit laat zich bijvoorbeeld zien in onze investeringen in robotisering om het niveau van de dienstverlening aan onze klanten ook op de lange termijn te borgen en wellicht zelfs te verbeteren. De kwaliteit van onze organisatie en processen is verder verbeterd. Dit is een gezonde basis voor de toekomst, waarin we steeds meer ‘het verschil willen maken’. Natuurlijk voor onze klanten, maar zeker ook voor onze andere relaties en voor mens, milieu en maatschappij. We kijken terug op een boeiend jaar waarin verder is gewerkt aan een mooie toekomst gebaseerd op toonaangevende klanten, een bruisende organisatie en een forse dosis vakmanschap. In 2019 verwachten we een gezonde omzetstijging en gaan we door met investeren in onze mensen, in duurzaamheid en in ICT. Maar met name in onze relaties. Royal Lemkes wil, kan en blijft inzetten op onze missie – duurzame groei – en neemt hier een leidende rol in. Want ons jaarthema is niet voor niets ‘Samen Groeien’. Het jaar 2018 begon met het winnen van de prestigieuze Tuinbouw Ondernemersprijs. Dit vervulde ons met trots, maar vooral met dankbaarheid. Net als vele andere momenten waarover u in dit jaarverslag kunt lezen. Dank voor uw relatie met Royal Lemkes. Namens het directieteam wensen wij u veel leesplezier!