KEYTHEMA'S 4. Arbeidsomstandigheden Onze bijdrage aan SDG’s 1 en 8 In juli 2019 ondertekende Royal Lemkes het IMVO-convenant Sierteeltsector en sindsdien nemen we actief deel aan verschillende werkgroepen. De werkgroepen ontwikkelen plannen van aanpak voor leefbaar loon, impact van gewasbeschermingsmiddelen, klimaatverandering en due diligence. Voor de sierteeltsector is een gedragscode ontwikkeld, die we volledig integreerden in ons beleid en onze processen. Inclusief het opstellen van gedragsregels. En inclusief het aanwijzen van vertrouwenspersonen. Leefbaar loon. Het IMVO-convenant Sierteeltsector heeft een looptijd van drie jaar. We hebben ons voorbereid op de invoering van sociale eisen voor laag-risicolanden in 2023. In 2022 voeren we per land een nulmeting uit. Onderzoek naar de risico's voor gebruikers van gewasbeschermingsmiddelen. Due diligence (ketenverantwoordelijkheid in de gehele bedrijfsvoering). Samen met de inkoopafdeling maken we de keten transparant. Binnen het IMVO-convenant werkten we aan een klachtenmechanisme dat in 2022 in de sector wordt geïntroduceerd. We helpen door ondersteuning van projecten in gebieden die het meeste last hebben van klimaatverandering. In 2022 wordt de gedragscode gecommuniceerd aan de interne organisatie en zal de eerste uitrol richting kwekers en transporteurs plaatsvinden. Implementatie van de gedragscode wordt jaarlijks geaudit.