44

FORCE FOR GOOD: MINIMUM VIABLE PROFIT Financiële resultaten In 2021 groeide onze omzet van € 288 naar € 309 miljoen. Het was onze verwachting om door te groeien naar € 335 miljoen. Helaas gooide de coronapandemie roet in het eten, met name door winkelsluitingen in Nederland, Duitsland en Oostenrijk. Hoewel omzet en winst niet onze belangrijkste drijfveren vormen, zijn we overtuigd van het belang van schaalgrootte en een gezond resultaat. Groei helpt ons om verder te professionaliseren en onze impact te vergroten. We geloven in een minimum viable profit: voor ons bedrijf anderhalf à twee procent. Helaas hebben we in 2021 een enigszins teleurstellend resultaat geboekt van minder dan een procent. Dit heeft te maken met de tegenvallende omzet en met een forse eenmalige tegenvaller, maar ook met flinke investeringen (en dus afschrijvingen) in de belangrijke strategische thema’s ICT (o.a. vervanging van ons ERP-pakket), robotisering en e-fulfilment. Ook de komende jaren zullen we doorgaan met investeren in deze belangrijke thema’s. Waar we oorspronkelijk optimistisch waren over de prognose voor 2022, zijn we op moment van samenstellen van dit jaarverslag hierover in onzekerheid. Enerzijds komt dit door de enorme impact van de afgrijselijke situatie in Oekraïne. Anderzijds hebben het afnemende consumentenvertrouwen en de dalende koopkracht effect op de omzet. Daarbij zijn er nog de gevolgen van de stijgende kosten van met name transport en energie e De solvabiliteit over 2021 is rond de 27 procen significant boven onze interne norm. 44

45 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication