JAAROVERZICHT Voorwoord 2022 Beste relatie, We hadden ons 2022 heel anders voorgesteld. Een omzet van meer dan 350 miljoen was onze ambitie, maar met 307 miljoen eindigden we net onder 2021. Normaal komt de wijsheid uit het oosten, dat was dit jaar wel anders. Met als resultaat een grote negatieve impact op onze omzet en kosten. Net als bij veel van onze leveranciers en klanten. Helaas moesten we als gevolg van deze ontwikkelingen verschillende vervelende maatregelen nemen. Desondanks hebben we in 2022 een klein positief resultaat weten te boeken en daar zijn we trots op. Nu meten we ons succes niet alleen af aan ons resultaat, maar veel meer aan onze missie: duurzame groei. Gelukkig is er op dit vlak veel moois te melden, zowel als het gaat om onze mensen en relaties als om onze duurzaamheidsthema’s. U leest hier alles over vanaf pagina 16. Ook zijn er voldoende hoogtepunten te melden, zoals onze start met robotisering, onze nieuwe klant Oh’Green, de opening van onze hub in de UK en de familiedag waarop we 140 jaar Royal Lemkes vierden. We lichten ze voor u uit op pagina 6-9. Dit jaarverslag heeft als thema Fit for the Future. Het is belangrijk om in te spelen op kansrijke trends en daar investeren we de laatste jaren enorm in. Zo hebben we twee jaar geleden Plantify Partners Europe opgericht en werken we nauw samen met ons zusterbedrijf Floréac aan het creëren van een efficiënt Europees netwerk van familiebedrijven. Ook in technologie investeren we veel, zoals een nieuw ERP-systeem en robotisering. En we passen onze inkoopstrategie aan om klaar te zijn voor de toekomst. U leest er meer over op pagina 10-15. Afgelopen jaar hebben onze collega’s en relaties keihard gewerkt, daar zijn we hen ontzettend dankbaar voor. 2023 is wederom een jaar met de nodige onzekerheden, maar met elkaar kunnen we heel veel aan. Daarom zien we de toekomst vol vertrouwen tegemoet. Namens het directieteam, Michiel de Haan Managing Director