0

JAARVERSLAG 2022 Fit for the Future 2023-2024

04 06 16 Duurzame groei 2022 Onze hoogtepunten Duurzame groei van onze mensen 32 Duurzame groei van onze business Duurzame groei van onze relaties 20 34 Plantify Partners Europe, Green Sparkle en Care & Share Huib Kranendonk (Commercieel Directeur), Michiel de Haan (Managing Director), Jan Slingerland (Director Finance), Jeannette Jongeleen (HR, CS & Facility Director), Alice van Veen (Director Sourcing, Sustainability & Marketing), Leon Verschoor (Director Digital & Operations) Inhoudsopgave 10 Fit for the Future 26 Duurzame groei van de wereld 2

JAAROVERZICHT Voorwoord 2022 Beste relatie, We hadden ons 2022 heel anders voorgesteld. Een omzet van meer dan 350 miljoen was onze ambitie, maar met 307 miljoen eindigden we net onder 2021. Normaal komt de wijsheid uit het oosten, dat was dit jaar wel anders. Met als resultaat een grote negatieve impact op onze omzet en kosten. Net als bij veel van onze leveranciers en klanten. Helaas moesten we als gevolg van deze ontwikkelingen verschillende vervelende maatregelen nemen. Desondanks hebben we in 2022 een klein positief resultaat weten te boeken en daar zijn we trots op. Nu meten we ons succes niet alleen af aan ons resultaat, maar veel meer aan onze missie: duurzame groei. Gelukkig is er op dit vlak veel moois te melden, zowel als het gaat om onze mensen en relaties als om onze duurzaamheidsthema’s. U leest hier alles over vanaf pagina 16. Ook zijn er voldoende hoogtepunten te melden, zoals onze start met robotisering, onze nieuwe klant Oh’Green, de opening van onze hub in de UK en de familiedag waarop we 140 jaar Royal Lemkes vierden. We lichten ze voor u uit op pagina 6-9. Dit jaarverslag heeft als thema Fit for the Future. Het is belangrijk om in te spelen op kansrijke trends en daar investeren we de laatste jaren enorm in. Zo hebben we twee jaar geleden Plantify Partners Europe opgericht en werken we nauw samen met ons zusterbedrijf Floréac aan het creëren van een efficiënt Europees netwerk van familiebedrijven. Ook in technologie investeren we veel, zoals een nieuw ERP-systeem en robotisering. En we passen onze inkoopstrategie aan om klaar te zijn voor de toekomst. U leest er meer over op pagina 10-15. Afgelopen jaar hebben onze collega’s en relaties keihard gewerkt, daar zijn we hen ontzettend dankbaar voor. 2023 is wederom een jaar met de nodige onzekerheden, maar met elkaar kunnen we heel veel aan. Daarom zien we de toekomst vol vertrouwen tegemoet. Namens het directieteam, Michiel de Haan Managing Director

IN VOGELVLUCHT Duurzame groei 2022 Duurzame groei van onze mensen 223 223 collega’s volgden een training, workshop of opleiding. 24 Het team van Royal Lemkes telt 24 nationaliteiten. 22 22 collega’s stroomden door naar een nieuwe functie. Duurzame groei van de wereld waarin we opereren 94 94% van de planten die we leverden is gecertificeerd volgens de FSI Basket of Standards. Ons wagenpark is 64% elektrisch. Voor nieuwe leaseauto’s geldt sinds 2020 electric only. Daarvoor staan 34 laadpalen klaar. We wekten in totaal zo’n 825.000 kWh energie op met ons zonnepanelendak. 4

Duurzame groei van onze relaties In 2022 beleverden we in totaal zo’n 4.200 winkels door heel Europa. 2020 2021 2022 2.000 supermarkten (Aldi, Système U, Jumbo) 300 woonwinkels (IKEA) 1.000 tuincentra (Jardiland, OBI, PraxisTuin, Truffaut, Oh’Green) 71% 900 bouwmarkten (B&Q, Brico, Brico Depot, Castorama, Praxis) 77% 79% De inkoopwaarde bij onze top 100 kwekers Duurzame groei van onze business € 307 miljoen omzet 122.000.000 planten geleverd 20.000 verschillende producten 34 exportlanden 600 leveranciers 4.200 winkels 500 verschillende soorten planten

BELANGRIJKSTE MOMENTEN Onze hoogtepunten Kwartaal 1 140 jaar Royal Lemkes Dit jaar bestaat Royal Lemkes 140 jaar! Sportvereniging Lemkes Sportvereniging Lemkes trapt het jaar af met een schaatsclinic met Jan Smeekens. Verder organiseert de vereniging Spinnen voor Sophia, waterskiën, bokslessen, wielrentochten en een tafelvoetbal- en tafeltennistoernooi. Masterclass bedrijfskunde Docenten van Business School Nederland starten in samenwerking met onze directie de Masterclass bedrijfskunde. Talent Development Programma De succesvolle zesde editie van ons ontwikkelprogramma voor jonge, talentvolle medewerkers wordt afgesloten. GS Next Aanbod De aanbodmodule in ons eigen ERPpakket GS Next gaat live, ontwikkeld in het moderne platform OutSystems. 6

Kwartaal 2 Young Lemkes bij Royal Flora Holland Young Lemkes bezoekt Royal Flora Holland. Elke maand is er bovendien een gezellige borrel voor onze jonge medewerkers. Bezoek COO IKEA In 2021 won ASH de Supplier of the Year Award van IKEA. In navolging daarvan brengt Henrik Elm, COO van IKEA, Royal Lemkes een bezoek. Argos De honderdste kweker is aangesloten op Argos, het robotsysteem dat karren scant, optische codes leest en planthoogtes meet. Plantify® Podcast Om het 140-jarig bestaan van Royal Lemkes luister bij te zetten lanceren we onze eigen Plantify® Podcast. Scan de QR-code, doe je oortjes in, maak een wandeling en luister naar de afleveringen.

Kwartaal 3 Hub UK Opening van Hub UK. Vanuit deze locatie zijn we samen met Floréac nog beter in staat om de Engelse markt te bedienen. Royal Lemkes App De nieuwe Royal Lemkes App gaat live. Via deze mobiele app en de webversie blijven onze collega’s op de hoogte van het laatste nieuws, evenementen, cursussen en trainingen. Personeelsvereniging De personeelsvereniging organiseert tal van verrassende activiteiten, van creatieve workshops en de sinterklaasviering tot een leuke stranddag in Scheveningen. Live met de lowpads We zijn supertrots op de afronding van fase 1 van de robotisering: de Deense karren in ons distributieproces worden nu automatisch verplaatst door lowpads. 8

Kwartaal 4 Familiedag Tijdens de Royal Roots Familiedag vieren we met ruim 600 familieleden en vrienden 140 jaar Royal Lemkes. Welkom Oh’Green We verwelkomen de Belgische tuincentrumketen Oh’Green als nieuwe klant! Kwekersdag OBI Samen met 60 indoor- en outdoorkwekers staat OBI stil bij de bedrijfsstrategie en de huidige marktsituatie. Teun met pensioen Teun van den Bos verlaat Royal Lemkes na 56 jaar dienstverband. Als eerbetoon aan Teun vernoemen we onze transportstraat naar hem. Kerstontbijt Na twee jaar vindt het traditionele en sfeervolle kerstontbijt weer fysiek plaats.

Fit for the Future Cees van der Meij, eigenaar Michiel de Haan, Managing Director 10

FIT FOR THE FUTURE Plantify Partners Europe Royal Lemkes is een dochteronderneming van Plantify Partners Europe (PPE), een Europees netwerk van familiebedrijven die handelen in planten. Plantify Partners werken samen om hun bedrijf, hun medewerkers, hun klanten en hun businesspartners duurzaam te laten groeien. PPE is in 2020 opgericht met Royal Lemkes en het Belgische Floréac als eerste Plantify Partners. Kracht van familiebedrijven “De prettige samenwerking tussen Royal Lemkes en Floréac rust op de gelijkwaardige cultuur en visie op de toekomst die beide bedrijven delen”, vertelt Cees van der Meij, eigenaar van PPE en Royal Lemkes. “Floréac en Royal Lemkes zijn twee gezonde familie bedrijven met een lange traditie en een sterke identiteit. Deze identiteit zit hem met name in de cultuur en de retai lpartners die we bedienen. Daarom geloven wij in de kracht van lokale familiebedrijven." Cees vervolgt: "Met PPE willen we een netwerk van Europese handelsbedrijven uitbouwen, die samenwerken waar mogelijk en tegelijkertijd hun eigen identiteit behouden. Hiermee spelen we in op de nood zaak van schaal vergroting en professionalisering, en de trends van local for local en internationale productie.” Cees van der Meij eigenaar PPE en Royal Lemkes Michiel de Haan, Managing Director, noemt de samenwerking met Floréac heel prettig. “We leren van elkaar, profiteren van elkaars kracht en zijn volop bezig om synergie te realiseren.” Fit for the Future “Met PPE kunnen we onze retailers nog beter bedienen”, licht Michiel toe. “We ontsluiten lokale productie gebieden, creëren kostenefficiëntie door schaalvergroting, en leren en innoveren samen. Floréac en Royal Lemkes vervullen binnen hun productiegebied de functie van logistieke hub. Dankzij de strategische ligging en goed georganiseerde logistiek leveren beide bedrijven hun goederen op verantwoorde wijze door heel Europa.” Cees: “Een fit familiebedrijf kijkt altijd vooruit, met oog voor mens en milieu. Dit doe je voor de volgende generatie. Om klaar te zijn voor de toekomst moet je continu inspelen op trends in de markt en je blijven ontwikkelen. De samen werking van gespecialiseerde familiebedrijven maakt PPE daarom een mooie vorm van duurzaam ondernemen.” Huib Kranendonk Commercieel Directeur Michiel de Haan Managing Director Royal Lemkes

FIT FOR THE FUTURE Technologie Om als bedrijf toekomstbestendig te blijven en de dienstverlening stapje voor stapje te verbeteren, investeert Royal Lemkes voortdurend in technologie. Huib Kranendonk, Commercieel Directeur, benoemt drie uitgangspunten die hierbij van belang zijn: “Ten eerste het realiseren van een zo efficiënt mogelijk proces, zodat we tegen de laagste kosten kunnen leveren. Ten tweede zo eenvoudig mogelijke bestel- en leverprocessen. En ten derde datagedreven advies over het assortiment en de supplychain.” We zijn trots op de progressie die we in 2022 hebben geboekt, met de afronding van projecten voor robotisering, orderpicken en de vernieuwing van ons ERP-systeem. Ontwikkeling ERP-systeem We streven altijd naar de beste performance, schaalbaarheid en flexibiliteit voor onze retailpartners. Huib: “Elke efficiencystap die we zetten met technologie betekent een betere concurrentiepositie voor onze klant. De ontwikkeling van ons eigen ERPsysteem is een van de manieren waarop we toegevoegde waarde creëren.” Leon Verschoor, Director Digital & Operations, vult aan: “Het ERP-systeem automatiseert en verbindt bedrijfsprocessen binnen én buiten onze organisatie. Door GS Next zelf te ontwikkelen in het low-code-platform OutSystems kunnen we flexibel blijven reageren op klantwensen.” Robotisering “Innovatie in digital en data levert efficiency op in de gehele keten”, benadrukt Leon. “Op het gebied van robotisering hebben we in 2022 mooie stappen gezet. Robots zijn niet meer weg te denken uit het proces.” Huib Kranendonk Commercieel Directeur 12

Huib geeft de lowpads als voorbeeld: “De lowpads die de Deense karren automatisch vervoeren zorgen voor een stabiele performance. Op de lange termijn biedt dat continuïteit voor onze retailpartners.” Bekijk de video over robotisering Data, forecasting en artificial intelligence Een goede forecast zorgt voor een efficiënt proces. Vanwege seizoenspieken en externe factoren zoals het weer is het lastig om in de sierteeltsector een goede forecast op te stellen. Business intelligence biedt dan uitkomst, vooral in combinatie met technologieën als artificial intelligence. Leon Verschoor Director Digital & Operations Royal Lemkes beschikt over veel historische data. De kunst is om de enorme hoeveelheid data die we verzamelen te vertalen naar de juiste inzichten. Ons businessintelligenceplatform Diver voorziet daarin met waardevolle rappor tages voor zowel inkopers en account managers als leveranciers en klanten. Bekijk de video over business intelligence voor Jumbo Doordat alle data beschikbaar is in één systeem, wordt het mogelijk om de performance van de gehele keten in kaart te brengen. Op die manier maken we voor onszelf én onze ketenpartners inzichtelijk waar meer efficiëntie te behalen valt. Zo blijven we samen streven naar duurzame groei.

FIT FOR THE FUTURE Sustainable sourcing “De wensen van Europese consumenten en het retaillandschap veranderen razendsnel”, constateert Alice van Veen, Director Sourcing, Sustainability & Marketing. “De consument koopt steeds bewuster en retailers verwachten een betrouwbaar en duurzaam geproduceerd product. Voor de toekomstbestendigheid van de plantencategorie is het noodzakelijk dat we onze diensten en producten continu vernieuwen.” Doorontwikkeling plantencategorie Deze veranderende wereld vraagt om structurele doorontwikkeling van het inkoopbeleid van Royal Lemkes. Niet langer draait het bij inkoop uitsluitend om zaken als potmaat, belading, bloeistadium en prijs. Planten hebben zich ontwikkeld tot een totaalproduct dat voldoet aan een veelheid van nationale en internationale eisen rondom certificering, wetgeving, milieu, traceerbaarheid en duurzaamheid. Elise Wieringa, Manager Sustainability: “Dit vereist dat onze leveranciers een specifiek assortiment leveren.” Als plantenservicepartner dragen we samen met geselecteerde kwekers en subleveranciers zorg voor een onderscheidend assortiment dat nauw aansluit bij het formulebeleid van de retailer. Het is onze ambitie om het schaprendement duurzaam te verbeteren met een betrouwbaar product. Een product waar we trots op kunnen zijn en dat een oplossing biedt Alice van Veen Director Sourcing, Sustainability & Marketing voor maatschappelijke uitdagingen als het klimaatvraagstuk. Het wordt steeds belangrijker om informatie over kwekers en hun producten binnen de keten uit te wisselen en te borgen. Denk aan de herkomst van producten, gecertificeerde productielocaties, gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en eigenschappen van verpakkingsmaterialen. 14

Bekijk de video over onze droom Maar bijvoorbeeld ook de reductie van CO2 -uitstoot in de gehele keten. Dit maakt datagestuurd retailmanagement een noodzakelijke voorwaarde voor succes. Hiermee krijgen we zicht op de performance van zowel producten als categorieën, en wordt duidelijk welke verbeteringen er mogelijk zijn. ‘Positive plants’ Samen met onze ketenpartners zijn we in gesprek over de doelen op weg naar ‘positive plants’ in 2030. “Dit zijn planten die een positieve impact hebben op mens en milieu”, verduidelijkt Elise. Met een aantal klanten definieerde Royal Lemkes in 2022 de duurzame doelen in een gezamenlijke roadmap. Door de koers van onze retailpartners zoveel mogelijk te uniformiseren, vergroten we onze gezamenlijke impact. Zo proberen we onze wereld stapje voor stapje te vergroenen en het voor onze kwekers mogelijk te maken de plant van de toekomst te leveren. Alice: “Om stappen te maken is wederzijdse commitment op de lange termijn essentieel, zowel met onze retailers als kwekers. We monitoren alle relevante waarde-onderdelen bij onze kwekers, zodat we aan de huidige en toekomstige retailvoorwaarden kunnen voldoen. De rol van Royal Lemkes ligt in het samenbrengen van Elise Wieringa Manager Sustainability ketenpartners, in het stimuleren van intensieve samenwerkingen, en in het inspireren én motiveren om te blijven doorontwikkelen op het vlak van duurzame groei.” Het imago van de sector vormt hierbij een uitdaging. De sierteeltsector is bijzonder innovatief en kan veel voorbeelden van duurzame vernieuwing tonen. Het is zaak om dit breed uit te dragen. Waarbij we niet moeten vergeten dat er op het gebied van duurzaamheid geen concurrentie bestaat: het is onze gezamenlijke toekomst!

Duurzame groei van onze mensen #FITFORTHEFUTURE Sandy Verwoerd, Medewerker Customer Service Verkoop Demi Vermeer, Medewerker Customer Service Verkoop 16

DUURZAME GROEI Onze mensen maken het verschil Ondanks de economische uitdagingen hebben we goede voortgang geboekt op het gebied van diversiteit, vitaliteit en persoonlijke ontwikkeling. Het is voor ons cruciaal dat medewerkers zich thuis voelen bij Royal Lemkes en dat zij de mogelijkheid krijgen om zich te ontwikkelen en duurzaam te groeien. We zijn trots op het nieuwe aanbod in onze Plantify Academy: de succesvolle Masterclass bedrijfskunde door docenten van Business School Nederland in samenwerking met onze directieleden. Vijftien collega’s maakten zich in acht dagen de beginselen van alle bedrijfskundige vakken eigen: finance, human resources, commercie, supplychain, ICT en business intelligence, strategie, duurzaamheid en leiderschap. In het kader van ons vitaliteitsprogramma zijn er mooie activiteiten georganiseerd. Daarnaast helpen de initiatieven van Sportvereniging Lemkes onze mede - werkers om vitaal te blijven. Huib Kranendonk Commercieel Directeur Jeannette Jongeleen HR, CS & Facility Director Beluister de Plantify® Podcasts met Jeannette In 2022 hebben we een mooi vitaliteitsprogramma gedraaid

DUURZAME GROEI Onze mensen maken het verschil AANTAL MEDEWERKERS 293 2022 151 mannen 51,54% 48,46% 142 vrouwen 22 19 2022 DOORSTROOM DOORSTROOM NAAR EEN HOGERE FUNCTIE ZIEKTEVERZUIM AANTAL DIENSTJAREN VAN ONZE MEDEWERKERS 2022 2021 2020 2019 3,65% 3,68% 3,66% 3,02% 157 62 50 24 1-5 jaar MEDEWERKERS IN LEIDINGGEVENDE FUNCTIE 19 mannen 61% 39% 12 vrouwen 41,34 44,16 5-10 jaar 10-15 jaar GEMIDDELDE LEEFTIJD ALLE MEDEWERKERS 42,8 15+ jaar 18

PERSOONLIJKE GROEI Plantify Academy We volgden dit jaar met elkaar weer veel opleidingen, trainingen, workshops en webinars. Nieuw in het aanbod is onze eigen Masterclass bedrijfskunde in samenwerking met Business School Nederland. AANTAL DEELNEMERS PER TRAINING/CURSUS VAN DE PLANTIFY ACADEMY Leiderschapsprogramma's 10 12 21 20 9 Talent Development Programma Programma Persoonlijk Leiderschap Pizza met Covey Kennismaking Insights Discovery IMK-training leidinggevenden Vakinhoudelijke programma's 12 10 15 18 36 48 10 Cursus Nederlands Cursus onderhandelen Masterclass bedrijfskunde Training Green Sales-systeem Plantencursus Online trainingen van GoodHabitz Vitaliteitstraject

Duurzame groei van onze relaties #FITFORTHEFUTURE Vincent van Maris, Teamleider Inkoop Vaste Lijnen Jaco Blom, Sr. Accountmanager OBI 20

ONZE RETAILPARTNERS Onze klanten We zijn trots op de vaak al jarenlange samenwerking met onze klanten. In 2022 zagen we helaas bij veel klanten tegen vallende winkelomzetten. Desalniettemin bleef onze totale omzet op niveau. IN 2022 BELEVERDEN WE IN TOTAAL ZO’N 4.200 WINKELS DOOR HEEL EUROPA. 2.000 supermarkten (Aldi, Système U, Jumbo) 300 woonwinkels (IKEA) 1.000 tuincentra (Jardiland, OBI, PraxisTuin, Truffaut, Oh’Green) 900 bouwmarkten (B&Q, Brico, Brico Depot, Castorama, Praxis) 10 15 20 25 30 35 SAMENWERKING IN AANTAL JAREN BELEVERING IN AANTAL LANDEN 10 6 1 3 2 34 1 0 5 1 2 1

Welkom Oh’Green Eind 2022 mochten we een nieuwe klant verwelkomen: de Belgische tuincentrumketen Oh’Green. Verbinden klanten en kwekers We vinden het belangrijk dat onze klanten en kwekers met elkaar verbonden zijn. Daarom bezochten we onze retailpartners samen met onze strategische leveranciers en organiseerden we leveranciersevents voor een aantal van hen. Hub UK Voor onze klant B&Q hebben we een lokale hub geopend. Zo zijn we nog beter in staat om de Britse markt te bedienen. 22

Trademarketing en shopperactivaties Samen met elho en Floramedia lanceerden we de derde editie van het Green Trend Report. Daarnaast ontwikkelden we meerdere winkelpresentaties en hebben we in samenwerking met Bloemenbureau Holland succesvolle shopperactivaties opgezet bij Jumbo en OBI Italië. Bekijk de video over onze shopperactivatie voor Jumbo Duurzaamheid Voor steeds meer klanten is duurzaamheid een cruciaal thema. De experts van onze duurzaamheidsafdeling helpen onze retailpartners op verschillende vlakken, en met twee klanten hebben we een gezamenlijke duurzaamheidsroadmap ontwikkeld. Sustainability Roadmap Royal Lemkes & relatie Tray multiple use tray Analyze and model the supply chain 2022 Baseline measurements (packaging, % peat in substrate) Research alternatives to current packaging materials (trays, pots, sleeves, seals) Start introduction of Floriculture Code of Conduct Investigate footprint calculation opportunities & FloriPEFCR calculation rules 2023 $ Plan steps towards sustainable packaging Set targets for plant pots & substrate Risk analysis of use of agro chemicals Risk analysis of the supply chain on social issues 2030 2024 All growers have footprint & reduction plan Start pilot project towards living wage Positive plants Substrate 100% certified substrate, no virgin material 2025 Abbrevations: PS: Polystyrene FSC: Forest Stewardship Council PEFC: Programme for Endorsement of Forest Certification PCR: Post-consumer recycled material Tray: no single use plastic tray Pots: 0% fossil fuel-based virgin materials Substrate: 100% certified peat (RPP) 95%-100% FSI-compliant production 70% renewable energy used for production Sleeve & Seal no virgin plastic sleeves/blisters

ONZE LEVERANCIERS Onze kwekers Als gevolg van de enorm gestegen gasprijzen en andere toenemende productie kosten was 2022 voor veel van onze kwekers een ingewikkeld jaar. In sommige markten, zoals de phalaenopsis-productcategorie, is er structureel minder geproduceerd. We ontwikkelen een steeds nauwere samenwerking met onze top 100 strategische kwekers. Ook organiseerden we onder andere Droomsessies waarin we vooruitkeken naar 2030, sessies over duurzaamheidsthema’s en retailbezoeken aan de UK. Royal Lemkes: Lemkes Export, Edelman Green, ASH 2020 Leveranciers 600 leveranciers 79% Inkoopwaarde bij top 100 leveranciers 71% Inkoopwaarde per productcategorie Indoor Indoor groen Outdoor vast orchidee 77% 79% De inkoopwaarde bij onze top 100 kwekers 2021 2022 Outdoor seizoen Indoor bloei Indoor seizoen Indoor-/ outdoorarrangement 43% 14% 24 12% 11% 9% 7% 4%

ONZE LEVERANCIERS Onze transporteurs De enorm gestegen dieselprijs en personeelsschaarste maakten van 2022 ook wat betreft transport een uitdagend jaar. Toch is onze on-time delivery tevredenstellend. Samen met onze transporteurs boeken we flinke progressie met de introductie van de digitale vrachtbrief e-CMR en het uitvoeren van footprintberekeningen. • In 2022 gingen twee transporteurs over op e-CMR, in totaal zijn dit er nu vier. • In 2021 begonnen we met het meten van de CO₂-uitstoot van twee transporteurs. In 2022 zijn er nog zeven transporteurs gestart. Het is ons doel om in 2023 van nog eens zes transporteurs de CO₂-uitstoot te meten. • On-time delivery 2022: 94,6%. ON-TIME DELIVERY 94,8% 95,3% 93,7% 94,6% 2019 2020 2021 2022

Duurzame groei van de wereld #FITFORTHEFUTURE Naihira Pinedo, Verdeelcoördinator Operations Naisi Hilibertha Pinedo, Voorvrouw Operations Suvien Pinedo, Meewerkend Voorman Operations 26

DUURZAME MISSIE Onze duurzame droom 2030 Onze duurzame droom voor 2030 is het leveren van 'positive plants'. Daarvoor moeten we onze collega’s, leveranciers, klanten, ngo’s, de overheid, concullega’s en andere sectorgenoten blijven inspireren en activeren. Dat doen we op meer dere manieren. Zo ontwikkelen we samen met klanten duurzaamheidsroadmaps en schrijven we whitepapers over onderwerpen als plasticgebruik en potgrond. Ook organiseren we rondetafelsessies en workshops met onze kwekers over bijvoorbeeld substraat, verpakkingen, plasticgebruik en footprinting. Stakeholders informeren en inspireren we via verschillende kanalen. Verpakkingstrategie Roadmap 2022 20% minder plastic 2023 30% minder plastic 2025 50% minder plastic Afkortingen: PS: Polystyreen FSC: Forest Stewardship Council PEFC: Programme for Endorsement of Forest Certification PCR: Post-consumer recyclaat Tray 90% PS of karton Kweekpot 0% carbon black Start FSC-decoratiematerialen Volledige registratie verpakkingsmateriaal Tray 100% PS of karton Kweekpot 80% PCR en 100% recyclebaar 2030 Positive plants Tray meermalig fust in gebruik Kweekpot 100% circulair Etiket 0% plastic Hoes 100% monomateriaal en onbedrukt 100% FSC of PEFC 100% circulair, meermalig, recyclebaar, herbruikbaar Kweekpot 100% circulair en composteerbaar Tray 100% meermalig en circulair 0% plastic en 100% monomaterialen Hoes & Seal Etiket Alternatief 100% circulair materiaal en 0% virgin We zetten ons in voor een kwalitatief en duurzaam verantwoord product en een dienstverlening die aansluit bij klantwensen, wetgeving en onze droom voor 2030. Dit borgen we in ons managementsysteem, in overeenstemming met onder meer de Florimark-certificering en NEN-EN-ISO 9001. We streven naar continue verbetering om toekomstbestendig te blijven: Fit for the Future. Lees hierover meer in het interview op pagina 14-15. Huib Kranendonk Co eur

DUURZAAMHEIDSTHEMA'S 1. Klimaat Sustainable Development Goal 13 De keten verduurzamen lukt alleen als ketenpartijen samenwerken en met elkaar verantwoordelijkheid nemen. Door de klimaatimpact van onze producten in kaart te brengen, creëren we inzicht in de reductiekansen. In 2022 wekten we in totaal zo’n 825.000 kWh energie op met ons zonnepanelendak. Ons wagenpark is 64% elektrisch. Voor nieuwe leaseauto’s geldt sinds 2020 electric only. Daarvoor staan 34 laadpalen klaar. In 2021 begonnen we met het meten van de CO₂uitstoot van 2 transporteurs. In 2022 zijn er nog 7 transporteurs gestart. Het is ons doel om in 2023 van nog eens 6 transporteurs de CO₂-uitstoot te meten. We werkten mee met Wageningen University aan de publicatie van het FloriPEFCR, de Product Environmental Footprint Category Rules voor de sierteelt. CO2-FOOTPRINT ROYAL LEMKES 2015-2021 VS. AANTAL PLANTEN 1.500 1.000 500 0 2015 Gas en licht in ton CO2 - equivalent 2016 2017 Zakenreizen 2018 2019 2020 Woon-werkverkeer 2021 Uitstoot in ton CO2 150.000.000 100.000.000 50.000.000 0 Op weg naar ‘positive plants’ reduceren we onze CO2 -uitstoot steeds meer. -equivalent De resterende uitstoot (Scope 1- en Scope 2-emissies) compenseren we via het FairClimateFund. 28 Aantal geleverde planten per jaar

DUURZAAMHEIDSTHEMA'S 2. Biodiversiteit Sustainable Development Goals 12, 13 en 14 Het percentage sustainably sourced products steeg naar 94 procent. Daarmee is het FSI-target (Floriculture Sustainability Initiative) van 90 procent duurzaam verhandeld product ruim behaald. 94% FSI-compliant ingekocht voor Royal Lemkes. We testen de werkwijze voor bij- en vlinderlokkende planten. We wisten het FSC-certificaat voor biodiversiteits- en bosbescherming te verlengen. In samenwerking met Tuinbranche Nederland, Natuur & Milieu en adviesbureau CLM geven we invulling aan de ambitie om het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen te verminderen. 400.000 300.000 200.000 100.000 0 2020 2021 We verkochten dit jaar 322.752 biologische producten. 2022 We ontwikkelen en testen neosticks om controle op neonicotinoïden te vergemakkelijken.

DUURZAAMHEIDSTHEMA'S 3. Grondstoffen Sustainable Development Goal 12 In een circulaire economie is de kringloop van grondstoffen gesloten: onderdelen en producten verliezen hun waarde zo min mogelijk en worden zoveel mogelijk hergebruikt. Voor onze kwekers organiseerden we vier workshops over het verduurzamen van verpakkingen. We namen de Plantify® Podcast Duurzaam verpakken op. Hierin hoor je alles over duurzame verpakkingen voor planten van duurzaamheidsspecialisten van Royal Lemkes en de verpakkingsexpert van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV). Bekijk de samenvatting van de Workshop duurzaam verpakken Beluister de Plantify® Podcast - Duurzaam verpakken 45.658 39.100 2021 2022 We organiseerden twee rondetafelsessies over het verduurzamen van substraat. We hebben 6.558 kg plastic seal bespaard. Ons doel is 10% plasticreductie per jaar en 50% plasticreductie in 2025 ten opzichte van 2020, met als droom multi-use plantentrays in 2030. In 2022 startte het materiaalregistratietraject van verpakkingen als tussenstap richting het meermalig gebruik van fusten. • Registratie december 2021: 15% fust bekend • Registratie december 2022: 74% fust bekend 30

DUURZAAMHEIDSTHEMA'S 4. Arbeidsomstandigheden Sustainable Development Goals 1 en 8 In juli 2019 ondertekende Royal Lemkes het IMVO-convenant Sierteeltsector en sindsdien nemen we actief deel aan verschillende werkgroepen. De werkgroepen ontwikkelen plannen van aanpak voor leefbaar loon, impact van gewasbeschermingsmiddelen, klimaatverandering en due diligence. Binnen Royal Lemkes hebben we een code of conduct (gedragscode) voor de sierteelt opgezet. Een externe uitrol staat gepland voor 2023. Bekijk onze code of conduct Samen met FSI werken we aan de sociale certificering voor non-risicolanden. Goede arbeidsomstandigheden voor onze collega's borgen we via ons hr-beleid en de jaarlijkse IWAY-audit. Samen met onze hrafdeling organiseerden we een sessie over energiebesparing thuis. We zijn lid van de community's van Sedex en amfori voor duurzame bedrijfsvoering. We hebben het convenant voor de sierteelt afgesloten om internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen te bevorderen.

Duurzame groei van onze business #FITFORTHEFUTURE Amir Palangbod, Meewerkend Voorman Operations Nico van der Laan, Medewerker Operations 32

FORCE FOR GOOD: MINIMUM VIABLE PROFIT Financiële resultaten Waar het onze ambitie was om in 2022 de omzetgrens van 350 miljoen te slechten, bleef de omzet met 307 miljoen net steken onder die van 2021. Ook de kosten kwamen door de oorlog in Oekraïne fors onder druk te staan. Om uit de rode cijfers te blijven, was het helaas nodig om verschillende vervelende maatregelen te nemen. Gelukkig zijn we er uiteindelijk in geslaagd een klein positief resultaat te boeken. De definitieve cijfers zijn eind maart bekend en worden dan via de gebruikelijke kanalen gepubliceerd. We hebben veel vertrouwen in de toekomst op de lange termijn. Ondanks een mogelijke verdere daling van de omzet verwachten we voor 2023 een positief resultaat. Jan Slingerland Director Finance “De basis is goed op orde en we blijven volop investeren in mensen en technologie zodat we Fit for the Future zijn en blijven!” OMZETONTWIKKELING RESULTAATONTWIKKELING 320 310 300 290 280 270 260 250 240 230 220 309 288 288 307* 1,50% 1,40% 1,30% 1,20% 1,10% 1,00% 265 249 249 222 2015 2016 2017 Netto-omzet in € mln. 2018 2019 2020 2021 2022 *Op basis van nog door accountant goed te keuren conceptcijfers 0,90% 0,80% 0,70% 0,60% 0,50% 0% 2015 2016 2017 2018 Resultaat voor belasting (%) 2019 2020 2021 Ons definitieve resultaat is in te zien bij de Kamer van Koophandel. 1,34 1,28 1,18 1,15 1,09 0,93 1,28 ? 2022

PPE, Green Sparkle en Care & Share #FITFORTHEFUTURE Cees van der Meij, eigenaar PPE en Royal Lemkes Liz, kleindochter Cees van der Meij 34

FAMILIEBEDRIJVEN Plantify Partners Europe Royal Lemkes is een dochteronderneming van Plantify Partners Europe (PPE), een Europees netwerk van familiebedrijven die handelen in planten. Plantify Partners werken samen om hun bedrijf, hun medewerkers, hun klanten en hun businesspartners duurzaam te laten groeien. PPE is in 2020 opgericht met Royal Lemkes en het Belgische Floréac als eerste Plantify Partners. Op pagina 11 vertellen Cees van der Meij en Michiel de Haan meer over PPE. www.plantifypartnerseurope.eu www.floreac.com Raad van commissarissen In 2021 is de raad van commissarissen gevormd, bestaande uit: • Heleen van Gulik, voorzitter, actief bij diverse rvc’s • Thomas Heerkens, voormalig CEO Landal GreenParks • Werner Krott, voormalig CEO Floré en Floréac • Cees van der Meij, 100% aandeelhouder, voormalig CEO Royal Lemkes

Rentmeesterschap Green Sparkle Plantify Partners Europe (en dus Royal Lemkes) is onderdeel van Green Sparkle, het familierentmeesterfonds van onze eigenaar Cees van der Meij. Green Sparkle is een groeiplek voor duurzame ondernemers die de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties ondersteunen. Green Sparkle ondersteunt mooie initiatieven. Onder andere de social enterprise Herberg Welgelegen in het Zuid-Hollandse Valkenburg, die zorg en horeca combineert. Nieuw is Herberg Thuis, een digitaal platform dat zorgvuldig geselecteerde buddy’s koppelt aan mensen met een mantelzorgbehoefte. In 2022 heeft Herberg Thuis een enorme groei doorgemaakt vanwege de grote maatschappelijke behoefte aan mantelzorg. www.herbergwelgelegen.nl www.herbergthuis.nl www.greensparkle.nl 36

Steun goede doelen Care & Share De aarde geeft en wij geven terug: dat is waar Care & Share voor staat. Met Care & Share steunen we initiatieven die mensen helpen groeien en gemeenschappen samen brengen. Zo zorgen we met elkaar voor een socialere, gezondere en duurzamere samenleving. Naast structurele steun aan diverse stichtingen kunnen onze medewerkers elk jaar steun vragen voor initiatieven waar zij zelf bij betrokken zijn. Extra initiatieven Leuk voor tehuis Extra initiatieven Binnenbos Samen met natuureducatieorganisatie IVN en Presikhaaf Schoolmeubelen heeft Royal Lemkes in 2022 wel 120 ‘binnen bossen’ geleverd aan basisscholen. Het is ons doel om duizenden scholen groener te maken en kinderen meer te leren over planten. Bekijk en lees meer over het binnenbos Vanuit ons structurele initiatief Leuk voor tehuis leverden we ook in 2022 gratis planten aan tientallen zorginstellingen en voedselbanken.

WAAR WIJ IN GELOVEN Daar staan wij voor Royal Lemkes heeft een groen hart Ons groene hart heeft drie kamers: onze roots als kweker, onze kennis van planten en het duurzame hart van onze aandeelhouder, directie en medewerkers. Onze missie: Wij streven naar duurzame groei Ons streven is niet maximalisatie van winst, maar maximalisatie van impact. Natuurlijk hebben we een minimum viable profit nodig, maar dat is een resultaat van en voorwaarde voor een gezond bedrijf. Ons streven is duurzame groei van onze medewerkers en relaties. En als dat lukt, dan groeit de business vanzelf. Ook streven we naar een groene keten en een leefbare planeet. Niet alleen voor onszelf, maar ook voor de generaties na ons. Onze droom: Positive plants In 2030 willen we twee keer zoveel planten verkopen, waarbij alle planten 'positive plants' zijn met alleen een positieve impact op mens en milieu. Onze visie: Wij geloven in planten Planten zorgen voor een gezonder en mooier leven en verbeteren de business van onze klanten. Bovendien spelen planten een belangrijke rol in het vergroenen van de wereld. We geloven niet alleen in planten, maar ook in: • Business as a force for good. • Mensen. Zij maken het verschil. • Samen. • De uniciteit van de plantencategorie. • Schaal. • Digital, data en technology. • Elke dag beter. Onze cultuurwaarden: Vakmanschap, Betrouwbaarheid, Klantgerichtheid, Resultaatgerichtheid, Verbinding en Leiderschap. Bekijk ons verhaal 38

Royal Lemkes heeft een groen hart. We geloven in planten. Planten bieden een beter leven, een vitale business en ze leveren een duurzame bijdrage aan een groenere wereld. Bij alles wat we ondernemen streven we naar duurzame groei: van onze mensen, van onze relaties, van onze gezamenlijke business en van de wereld om ons heen. Let’s plantify® Plantify® the future. Together. = met planten een fijn leven, een vitale business en een mooiere wereld creëren. Onze droom voor 2030 Twee keer zoveel planten verkopen als in 2020: van 125 naar 250 miljoen. 'Positive plants': de planten leveren een positieve bijdrage aan mens en milieu.

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
Home


You need flash player to view this online publication