FIT FOR THE FUTURE Sustainable sourcing “De wensen van Europese consumenten en het retaillandschap veranderen razendsnel”, constateert Alice van Veen, Director Sourcing, Sustainability & Marketing. “De consument koopt steeds bewuster en retailers verwachten een betrouwbaar en duurzaam geproduceerd product. Voor de toekomstbestendigheid van de plantencategorie is het noodzakelijk dat we onze diensten en producten continu vernieuwen.” Doorontwikkeling plantencategorie Deze veranderende wereld vraagt om structurele doorontwikkeling van het inkoopbeleid van Royal Lemkes. Niet langer draait het bij inkoop uitsluitend om zaken als potmaat, belading, bloeistadium en prijs. Planten hebben zich ontwikkeld tot een totaalproduct dat voldoet aan een veelheid van nationale en internationale eisen rondom certificering, wetgeving, milieu, traceerbaarheid en duurzaamheid. Elise Wieringa, Manager Sustainability: “Dit vereist dat onze leveranciers een specifiek assortiment leveren.” Als plantenservicepartner dragen we samen met geselecteerde kwekers en subleveranciers zorg voor een onderscheidend assortiment dat nauw aansluit bij het formulebeleid van de retailer. Het is onze ambitie om het schaprendement duurzaam te verbeteren met een betrouwbaar product. Een product waar we trots op kunnen zijn en dat een oplossing biedt Alice van Veen Director Sourcing, Sustainability & Marketing voor maatschappelijke uitdagingen als het klimaatvraagstuk. Het wordt steeds belangrijker om informatie over kwekers en hun producten binnen de keten uit te wisselen en te borgen. Denk aan de herkomst van producten, gecertificeerde productielocaties, gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en eigenschappen van verpakkingsmaterialen. 14