18

Retailontwikkeling In 2023 is de economische situatie uitdagend. Het aantal geleverde planten neemt af, het consumentenvertrouwen daalt, retailers staan onder druk en veel organisaties reorganiseren en heroverwegen hun positionering. We houden de ontwikkelingen in de markt scherp in de gaten en acteren daar gepast op om klaar te zijn voor de toekomst. Verleden Groen in je leef- en werkomgeving wordt tijdens de coronaperiode de norm in heel Europa. Met een grote toename in de vraag naar planten en uitdagingen rondom de beschikbaarheid als gevolg. We verwachten dat dit het nieuwe normaal is. Maar dan stijgen de kosten van grondstoffen, productie, energie, transport en arbeid fors, waardoor ook de consumentenprijzen stijgen. In heel Europa neemt de inflatie toe, wat er in combinatie met de geopolitieke onrust toe leidt dat het consumentenvertrouwen daalt. Winkelverkopen nemen af en het overall rendement komt bij alle ketenpartners onder druk te staan. Parallel aan deze ontwikkelingen investeert de retailsector volop in online aanwezigheid, artificial intelligence, data-analyse en automatisering. Niet alleen om de operationele efficiëntie te verbeteren, maar ook om beter in te spelen op het veranderende consumentengedrag. Deze ontwikkelingen transformeren de retailsector: flexibiliteit, aanpassingsvermogen en digitale innovatie zijn nu cruciaal voor succes. 18

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication