Monitoring en data We houden uiteraard zicht op de certificeringsstatus van onze kwekers (zoals FSI, MPS en GLOBALG.A.P.). Daarnaast monitoren we het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen, verpakkingsmaterialen en het percentage veen in substraten. De CO2 -footprint van producten en transport is de volgende toevoeging aan onze focus op de milieu-impact in de toeleveringsketen. De data die we verzamelen faciliteren niet alleen gerichte verbeteracties, maar helpen ook om onze kwekers en transporteurs te classificeren op basis van de behaalde doelen. Transparantie binnen de keten in combinatie met het ontsluiten van de milieu-impact maakt het mogelijk om gericht te sturen op verduurzaming, wat ook onze retailpartners meer zekerheid biedt. Werk maken van CO2 -reductie Samen met onze top 100 kwekers en transporteurs maken we werk van het verlagen van de CO2 -uitstoot in de keten. In het vierde kwartaal van 2024 hebben wij, evenals een groot deel van onze retailpartners, ons gecommitteerd aan het Science Based Targets initiative (SBTi). Het SBTi is een wetenschappelijk onderbouwde aanpak om emissies te verlagen, met name de scope 3-emissies binnen de gezamenlijke supplychain. De toekomst van duurzaam inkopen We willen onze kwekers en transporteurs nog beter ondersteunen met kennis en data, zodat zij op het vlak van duurzaamheid de concurrentie aankunnen. Duurzaamheidsconcurrentie zal de komende jaren net zo belangrijk worden als prijsconcurrentie. Dit biedt zowel voor Royal Lemkes als de gehele sector kansen. Samen met onze ketenpartners volgen we de routekaart richting 2030. Daarmee verkleinen we onze milieu-impact en verbeteren we de transparantie en efficiëntie binnen de keten. Met als resultaat verdere versterking van de positie en het schaprendement van de plantencategorie. Hiermee hebben we een belangrijke stap gezet in het ondersteunen van onze retailpartners bij het behalen van hun klimaatdoelen. Voor ons biedt het tegelijkertijd de mogelijkheid om onze gezamenlijke positie – inclusief retailers, kwekers en transporteurs – als duurzame koplopers verder te versterken.
22 Online Touch Home