0

FUTURE FIT Jaarverslag 2024 2023-2024

Inhoudsopgave 02 Voorwoord 2024 04 Hoogtepunten 2024 06 Bedrijfscijfers 08 Green connector 10 Duurzame groei van onze relaties 22 Duurzame groei van de wereld om ons heen 38 Duurzame groei van onze mensen 46 Duurzame groei van onze business 2

04 02 06 08 10 22 38 46

Voorwoord 2024 Beste relatie, Voor Royal Lemkes was 2024 een jaar van doorontwikkeling. Om te voldoen aan de eisen van de huidige tijdgeest, focusten we op drie belangrijke thema’s: groei, kostenverlaging en duurzaamheid. Dankzij onze stappen op deze vlakken, en door onze strategische koers te verschuiven naar meer externe en resultaatgerichte activiteiten, zijn we klaar voor de toekomst. Dat is dan ook het thema van dit jaarverslag: Future Fit. Directieteam Alice van Veen - directeur Inkoop & Duurzaamheid | Tiemen van Bruggen – operationeel directeur Jeannette Jongeleen - directeur HR | Huib Kranendonk – algemeen directeur Jan Slingerland - directeur Financiën | Esther Verkleij – directeur Sales & Marketing 4

De marktomstandigheden waren in 2024 onverminderd moeilijk. Door intensief samen te werken met onze langjarige partners slaagden we er desondanks in groei te realiseren. We sluiten het jaar af met een positief resultaat. We verhoogden de efficiency van onze operatie, supplychain en interne organisatie door ons kostenpatroon tegen het licht te houden. Een verbeterde procesinrichting betekent dat we de hele orderstroom efficiënter kunnen afhandelen. Dankzij deze optimalisatie creëren we de benodigde capaciteit om commercieel door te ontwikkelen. Ik wil nadrukkelijk alle collega’s bedanken voor hun grote bijdrage aan dit succes. De schaalbaarheid van onze interne organisatie stelt ons in staat om nieuwe klanten te verwelkomen en te focussen op verdere groei door acquisitie. Ik ben er trots op dat Blue Diamond Group, de grootste tuincentrumketen van het Verenigd Koninkrijk, in 2024 klant werd. Duurzaamheid is en blijft een kernwaarde in onze bedrijfsvoering. We richten ons onverminderd op naleving van de Europese wetgeving en hebben ons gecommitteerd aan het Science Based Targets initiative (SBTi). Ook staan we onze retailpartners graag terzijde om de CO2 -uitstoot van de plantencategorie op een onderbouwde manier terug te dringen. Data-ontsluiting van de gehele keten is hiervoor cruciaal. Met ingang van 1 januari 2025 valt ook Royal Lemkes onder de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) van de EU. We kijken ernaar uit in 2026 ons eerste duurzaamheidsverslag te publiceren dat aan deze richtlijn voldoet. Zonder ketensamenwerking waren deze positieve ontwikkelingen op het gebied van groei, kostenverlaging en duurzaamheid niet mogelijk geweest. Mede daarom wil ik u namens het directieteam hartelijk danken voor uw relatie met Royal Lemkes. Uw vertrouwen en partnerschap zijn essentieel voor ons succes en onze gezamenlijke toekomst. Met vriendelijke groet, Huib Kranendonk Algemeen directeur

Hoogtepunten 2024 Voor focuskwekers organiseren we een retailtrip naar Berlijn. We verbinden klanten en kwekers, en delen inzichten en kennis over de ontwikkelingen binnen de Duitse retailmarkt. We starten met het herijken van onze strategie voor 2025-2030. Onze sportieve collega’s nemen deel aan de Marathon van Rotterdam, met enthousiaste deelnemers aan de kwart- en de hele marathon. #vitaliteit Samen met de Ronald Moerings Foundation verfraaien we het Antoni van Leeuwenhoek binnen en buiten met planten. De patiënten en medewerkers van het Amsterdamse ziekenhuis en onderzoeksinstituut op het gebied van kanker genieten de komende drie jaar van deze samenwerking. #businessasaforceforgood Esther Verkleij wordt aangesteld als nieuwe directeur Sales & Marketing. 6

We houden de tweede editie van de Royal Lemkes kwekers-BBQ, waaraan ook onze retailpartners deelnemen. Het Plantify Activities-team organiseert het Royal Lemkes BBQ-zomerfestival voor onze medewerkers. Voor Black Friday hebben we onze grootste kamerplantenactie ooit met een groot-groenassortiment in keramiek voor vijf retailers in zes landen. Afronding van ons tweejarige Management Development Programma. Tijdens dit traject ontwikkelen medewerkers hun leiderschapsvaardigheden en leren ze succesvolle strategische beslissingen nemen en effectief leidinggeven aan teams. Tiemen van Bruggen wordt aangesteld als onze nieuwe operationeel directeur. We verwelkomen Blue Diamond Group, de grootste tuincentrumketen van het Verenigd Koninkrijk, als nieuwe klant!

Bedrijfscijfers € 276 miljoen omzet 33 exportlanden 81.750.000 planten geleverd 19.000 verschillende producten 600 leveranciers In 2024 beleverden we in totaal zo’n 3.000 winkels door heel Europa. Dit jaar kochten we 80% van de inkoopwaarde in bij onze top 100 kwekers. 1.700 bouwmarkten 800 supermarkten 8 250 tuincentra 250 woonwinkels

93,5% van de planten die we leverden is gecertificeerd volgens de FSI Basket of Standards (MPS/GLOBALG.A.P.). De sectordoelstelling is 90%. 100% van ons verpakkingsmateriaal (fust, hoes, kweekpot) is geregistreerd. 100% van ons wagenpark rijdt elektrisch. 23 21 In 2024 hebben we 23 nieuwe collega’s mogen verwelkomen. collega’s stroomden door naar een nieuwe functie. 106 collega’s volgden een training, workshop of opleiding.

Green connector De rol van Royal Lemkes ligt in het samenbrengen van ketenpartners. We stimuleren intensieve samenwerkingen en we inspireren en motiveren onze partners om zich te blijven ontwikkelen op het vlak van duurzame groei. Langdurige wederzijdse commitment is hiervoor essentieel, zowel upstream met onze kwekers als downstream met onze retailers. Door alle relevante waardeonderdelen bij onze kwekers te monitoren, kunnen we aan de huidige én toekomstige retailvoorwaarden voldoen. Samen met stakeholders Consument Kwekers Retailers SectorTransporteurs samenwerkingen 10

Onze locaties Royal Lemkes Nederland Royal Lemkes Verenigd Koninkrijk

Duurzame groei van onze relaties 12

Plantanious & Persoon Potplanten Joost Jansen Jasper van der Meij - teamleider Inkoop Freek Jansen

Duurzame groei van onze relaties Interview met Alice van Veen en Esther Verkleij Ook in 2024 was de economische situatie binnen Europa uitdagend, daarnaast nam de maatschappelijke onzekerheid toe. Dit had een negatief effect op het budget dat consumenten te besteden hebben aan planten. Retailers staan onder druk en veel organisaties reorganiseren en heroverwegen hun positionering. Kostenbesparende maatregelen en schaalvergroting door het verder centraliseren van inkoopkracht moeten ertoe leiden dat consumentenprijzen niet verder stijgen of zelfs dalen. 14

Voor Royal Lemkes vertalen deze ontwikkelingen zich naar kansen om het schaprendement van bestaande klanten te verbeteren en nieuwe klanten aan zich te binden. Om Future Fit te zijn, zetten we grote stappen op het gebied van sales, marketing, inkoop en duurzaamheid. Esther Verkleij, directeur Sales & Marketing, en Alice van Veen, directeur Inkoop & Duurzaamheid, vertellen er meer over. Kansen creëren voor de plantencategorie Esther: “Het versterken van de driehoek tussen Royal Lemkes, klanten en kwekers was een van onze hoofdthema’s voor 2024. Door intensief samen te werken met onze langjarige partners wisten we zelfs in uitdagende markten te groeien. En door onze interne organisatie te optimaliseren, zijn we klaar voor verdere groei. Daarom zijn we actief bezig met het werven van nieuwe klanten. Zoals Blue Diamond Group, de grootste tuincentrumketen van het Verenigd Koninkrijk, waar we sinds het najaar van 2024 mee samenwerken.”

Esther vervolgt: “Meer dan ooit zoeken retailers naar partners die toegevoegde waarde leveren. Dat is precies de rol van Royal Lemkes als servicepartner. We richten ons op het optimaliseren van het schaprendement, met de rol van planten in het formulebeleid als uitgangspunt. Het is een product dat traffic genereert, imagoversterkend werkt, impulsaankopen stimuleert en jaarrond relevant is. Deze sterke punten van de plantencategorie kunnen we met elkaar nog veel verder benutten. Planten staan nog niet altijd op het boodschappenlijstje van de consument, dus daar liggen kansen. Met dit besef van de centrale rol van planten in het formulebeleid creëren we samen met onze retailpartners nieuwe mogelijkheden voor groei. Op basis van data-analyses, marktinzichten en consumentenonderzoeken ontwikkelen we gerichte assortimenten en promoties, zoals shopperactivaties en campagnes, die de verkoop stimuleren en waarde toevoegen. De disciplines marketing, compliance en duurzaamheid zijn daarmee een integraal onderdeel van onze commerciële organisatie.” Planten ontwikkelen zich tot totaalproduct Alice: “Onze strategische inkoop ontwikkelt zich steeds meer naar een adviserende rol, met een bredere scope dan de plant zelf. Het draait niet langer alleen om zaken als potmaat, hoogte, belading, bloeistadium, prijs en volume. Planten ontwikkelen zich tot een totaalproduct dat voldoet aan een veelheid van nationale en internationale eisen rondom certificering, wetgeving, milieu, traceerbaarheid en duurzaamheid. Hierbij staan de klimaatdoelen van de retailers centraal, in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs. Binnen de keten wordt het uitwisselen en monitoren van informatie over kwekers, producten en grondstoffen steeds belangrijker. Denk aan de herkomst van producten, gecertificeerde productielocaties, gewasbeschermingsmiddelen, verpakkingsmaterialen, substraten en de reductie van CO2 gehele keten.” -uitstoot in de Bekijk de video over onze shopperactivatie voor Jumbo 16

Alice vervolgt: “We versterken ons leveranciersmanagement door inkoopstrategieën te implementeren die worden gestuurd door data en duurzaamheid. Door lang lopende overeenkomsten te sluiten met retailers en kwekers kunnen we efficiënter werken en extra capaciteit vrijmaken voor gezamenlijke commerciële doorontwikkeling. Onze langdurige commitment aan onze relaties, het verbinden van klanten en kwekers, en het stimuleren van kennisuitwisseling blijven uitgangspunten van onze strategie.” Roadmaps met retailers Samen met onze retailpartners schrijven we duurzaamheidsroadmaps met een meerjarige actieplanning. KLIMAAT • 2030: 50% reductie CO2 scope 3 Top 100 kwekers berekenen product-footprints en maken CO2 2025 Volledige registratie veenpercentage Doelen definiëren voor verpakkingen en veenpercentage 95% planten FSI-compliant Onderzoek thema water 2026 Monitoring en opvolging product-footprints en reductieplannen Gewichtsreductie en onderzoek verpakkingsalternatieven 100% planten FSI-compliant Start supplychain-mapping Deel assortiment veenvrij Registratie watergevoelige productie 2027 Monitoring en opvolging product-footprints en reductieplannen Verdere gewichtsreductie en verpakkingsalternatieven Doelen en acties definiëren op basis van analyse SCM Uitbreiding assortiment veenvrij Analyse assortiment klimaatveranderingsbestendig 2028 Monitoring en opvolging productfootprints en reductieplannen Implementatie plasticvrije en meermalige verpakkingen Acties op geïnventariseerde risico's Water- en klimaatadaptieve planten -reductieplan • 2050: klimaatneutraal -uitstoot 2030 toekomstbestendige planten GRONDSTOFFEN • 100% circulaire verpakkingen • Veenvrij assortiment BIODIVERSITEIT • 100% planten FSI-compliant

Onze klanten Winkels 18

Bouwmarkten Supermarkten Tuincentra Woonwinkels

AltaNova Fred Cornelissen - teamleider Inkoop Reinier Hoogendoorn David Verweij - senior inkoper Inkoop en duurzaamheid: samen duurzaam vooruit Onze leveranciers De manier waarop we inhoud geven aan duurzame inkoop heeft zich in de loop der jaren sterk ontwikkeld. De focus verschuift van productspecificaties, kwaliteit, inkoopprijs en wet- en regelgeving naar minder milieu-impact in de gehele toeleveringsketen. Hiervoor werken we nauw samen met onze kwekers, leveranciers en subleveranciers zoals veredelaars, substraat- en verpakkingsproducenten. Door samen op te trekken, krijgen we steeds meer inzicht in de bredere milieu-impact van onze inkoop. Met als resultaat dat we naast kwaliteit ook duurzaamheid steeds beter kunnen waarborgen. 20

Monitoring en data We houden uiteraard zicht op de certificeringsstatus van onze kwekers (zoals FSI, MPS en GLOBALG.A.P.). Daarnaast monitoren we het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen, verpakkingsmaterialen en het percentage veen in substraten. De CO2 -footprint van producten en transport is de volgende toevoeging aan onze focus op de milieu-impact in de toeleveringsketen. De data die we verzamelen faciliteren niet alleen gerichte verbeteracties, maar helpen ook om onze kwekers en transporteurs te classificeren op basis van de behaalde doelen. Transparantie binnen de keten in combinatie met het ontsluiten van de milieu-impact maakt het mogelijk om gericht te sturen op verduurzaming, wat ook onze retailpartners meer zekerheid biedt. Werk maken van CO2 -reductie Samen met onze top 100 kwekers en transporteurs maken we werk van het verlagen van de CO2 -uitstoot in de keten. In het vierde kwartaal van 2024 hebben wij, evenals een groot deel van onze retailpartners, ons gecommitteerd aan het Science Based Targets initiative (SBTi). Het SBTi is een wetenschappelijk onderbouwde aanpak om emissies te verlagen, met name de scope 3-emissies binnen de gezamenlijke supplychain. De toekomst van duurzaam inkopen We willen onze kwekers en transporteurs nog beter ondersteunen met kennis en data, zodat zij op het vlak van duurzaamheid de concurrentie aankunnen. Duurzaamheidsconcurrentie zal de komende jaren net zo belangrijk worden als prijsconcurrentie. Dit biedt zowel voor Royal Lemkes als de gehele sector kansen. Samen met onze ketenpartners volgen we de routekaart richting 2030. Daarmee verkleinen we onze milieu-impact en verbeteren we de transparantie en efficiëntie binnen de keten. Met als resultaat verdere versterking van de positie en het schaprendement van de plantencategorie. Hiermee hebben we een belangrijke stap gezet in het ondersteunen van onze retailpartners bij het behalen van hun klimaatdoelen. Voor ons biedt het tegelijkertijd de mogelijkheid om onze gezamenlijke positie – inclusief retailers, kwekers en transporteurs – als duurzame koplopers verder te versterken.

In 2024 kochten we 80% van de 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 0% 2020 2021 2022 2023 2024 inkoopwaarde bij onze top 100 kwekers % 77 71% 79% 80% 80% Inkoopwaarde per productcategorie 42,5% 14,6% 12,5% Indoor groen Outdoor vast 6,8% Indoor seizoen Outdoor seizoen 10,2% Indoor orchidee 9,0% 4,3% Indoor bloei Indoor-/ outdoorarrangementen 22

Vreugdenhil Bulbs & Plants Jochem Vreugdenhil Jasper van der Meij - teamleider Inkoop Bunnik Plants Wout Schouten - coördinator Strategische Inkoop Dennis Bunnik Raymond Hedges

Duurzame groei van de wereld om ons heen 24

Duurzaamheidsbeleid Al acht jaar zetten we ons vanuit intrinsieke motivatie in voor het verduurzamen van onze interne organisatie. We kijken ook breder en nemen actief deel aan branche-initiatieven op het gebied van duurzaamheid. Samen met onze partners streven we ernaar te voldoen aan het Klimaatakkoord van Parijs en het Klimaatpact van Glasgow. Corporate Sustainability Reporting Directive De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) van de EU vereist dat wij informatie uit onze dialogen met stakeholders verzamelen en rapporteren. De uitkomsten van deze dialogen worden vanuit twee perspectieven bekeken: de zogeheten ‘dubbele materialiteit’. Dit betekent dat we niet alleen kijken naar de impact van stakeholders op Royal Lemkes, maar ook naar de impact van Royal Lemkes op de wereld. De CSRD helpt ons om focus aan te brengen in onze duurzaamheidsstrategie. In 2024 hebben we het proces geïmplementeerd om te voldoen aan ESRS 1 (Algemene eisen) en ESRS 2 (Algemene toelichtingen), de eerste twee standaarden van de CSRD. Daarnaast hebben we alle belangrijke stakeholders in de waardeketen in kaart gebracht. De meest relevante stakeholders voor Royal Lemkes zijn opgenomen in een structurele stakeholdersanalyse. Klimaat, grondstoffen en biodiversiteit We erkennen onze verantwoordelijkheid in de transitie naar een CO2 -neutrale samenleving en de noodzaak van weerbaarheid tegen de gevolgen van klimaatverandering. Ons duurzaamheidsbeleid richt zich op vier overkoepelende thema’s: klimaat, biodiversiteit, grondstoffen en een transparante en eerlijke supplychain. Deze keythema’s zijn gekoppeld aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Transparante samenwerking, gedeelde verantwoordelijkheid Alleen door transparante samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid van alle ketenpartijen kunnen we de keten verduurzamen. Onze informatie over duurzaamheid wordt hierdoor transparanter en van hogere kwaliteit, wat bijdraagt aan de invulling van ons ESG-beleid (milieu, maatschappij en governance). De drie focuspunten in ons duurzaamheidsbeleid zijn product-footprint, veen in substraat en transport-footprint. Inzicht in de (product-) footprint wordt per 1 januari 2026 een leveringsvoorwaarde bij Royal Lemkes. 26

Verduurzaming van de sierteeltsector Royal Lemkes is actief binnen verschillende netwerken, zoals het Floriculture Sustainability Initiative (FSI), de Versnellersgroep, VGB, Bloemenbureau Holland (BBH), Greenport West-Holland en het Convenant milieu-impact potgrond en substraten. Binnen deze netwerken zoeken we actief naar mogelijkheden om onze gezamenlijke inspanningen op het gebied van duurzaamheid te versterken. Elke partij kan vanuit zijn eigen expertise en focus een waardevolle bijdrage leveren aan duurzame initiatieven, waardoor we gezamenlijk de milieu-impact van de sierteeltsector kunnen verlagen.

ESG: Environment De CSRD vraagt van bedrijven dat zij rapporteren over hun milieu-impact. Voor Royal Lemkes betreft dit: • Klimaat (E1): footprint van onze volledige organisatie (scope 1 en 2) en product-footprint (scope 3) • Circulaire economie (E5): veen in substraat, verpakkingen • Biodiversiteit (E4): gewasbeschermingsmiddelen, duurzame productie en behoud van natuur We hebben in 2024 de verplichte datapunten in kaart gebracht en de relevante gegevens vastgelegd. In 2025 worden de datapunten elk kwartaal geëvalueerd ten aanzien van de doelstellingen. De datapunten worden opgenomen in het duurzaamheidsverslag 2025. Duurzaamheidsthema 1: klimaat CO2 -FOOTPRINT ROYAL LEMKES 2144,2 ton co2 -eq 14,6% elektriciteit 26,5% gas 27,4% woon-werkverkeer 8,7% zakenreizen 20,9% materialen 0,1% vervoer materialen 0,0% water 1,9% afval 28

Scope 3 Scope 3 Upstream Scope 1 & 2 Royal Lemkes Scope 3 Downstream CO2-reductie over de volledige supplychain: upstream- en downstreamactiviteiten Scope 3 is de grootste en meest complexe categorie binnen de CO₂-uitstoot. Het omvat alle indirecte emissies in de waardeketen. Dit zijn emissies die buiten de directe controle van een organisatie vallen, zowel voor als na de eigen activiteiten.

Toekomstbestendige planten Om toekomstbestendige planten te kweken, zetten onze kwekers zich actief in voor de volgende duurzame initiatieven: • Voldoen aan certificeringseisen voor milieu, verantwoorde teelt en sociale aspecten. • Verminderen van de hoeveelheid verpakkingsmateriaal en kiezen voor meer milieuvriendelijke en circulaire verpakkingen. • Verminderen van de hoeveelheid veen in substraat. • Berekenen van de product-footprint van de planten, een nieuwe stap voor 2025. Als ketenpartner zien we het als onze taak om kwekers mee te nemen in onze doelen en de verwachtingen en eisen van onze klanten. We stimuleren onze kwekers om actie te ondernemen, ondersteunen, denken mee en informeren om deze belangrijke stappen naar toekomstbestendige planten te kunnen zetten. Footprint-kennissessies voor kwekers Inzicht in de (product-)footprint wordt per 1 januari 2026 een leveringsvoorwaarde bij Royal Lemkes. 30

Kwekersjaarevent Toekomstbestendige planten Footprintberekening FloriPEFCR-protocol per 1 januari 2026 • Beschikbaar voor Chain-tool • Roadmap reductie CO2 -eq Toekomstbestendige planten Gecertificeerd 100% FSI-compliant 1 jan. 2026 Circulair verpakt verminderen & 100% circulair 100% hernieuwbaar Veenvrij 2026 Chemicaliënvrij

Duurzaamheidsthema 2: biodiversiteit FSI-GECERTIFICEERD Ambitie voor 2026 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 0 20 40 60 93,5% 93% 94% 94% 91% 87% 81% 73% 67% 80 100 100% 32

Duurzaamheidsthema 3: grondstoffen SUBSTRAAT Substraat kan onder meer bestaan uit veen, kokos, steenwol, grind en zand. Veen is een eindige grondstof en veroorzaakt een hoge CO2 heeft het gebruik ervan gevolgen voor de biodiversiteit. • 100% van het veengebruik in substraat is geregistreerd. • Samen met onze klant Kingfisher zijn we een traject gestart om per 1 januari 2026 een veenvrij assortiment van kamer- en tuinplanten aan te kunnen bieden. • Andere klanten hebben eveneens doelen voor een veenvrij assortiment. • Veel kwekers voeren tests uit om veenvrij te kweken, sommige zijn al zover. -uitstoot bij opgraven en verwerken. Ook AFVALSTROMEN ROYAL LEMKES De afvalstroom wordt geclassificeerd op circulariteit en het gebruik van hulpbronnen. Het gaat hier om het behoud van materialen binnen de gehele recyclingketen. In 2024 bedroeg de afvalstroom van Royal Lemkes 128 ton verwijderd afval: 74 ton wordt door de hele recyclingketen (Renewi + verwerkers) behouden door middel van recycling naar secundaire materialen 52 ton wordt gebruikt als brandstof voor energieopwekking of als vulmateriaal 2 ton overig

Kwaliteitsborging Wereldwijd Europa Lokale markt Royal Lemkes Veredelen Jonge plant Kweker Sourcing & advies, operations & supplychain Retailer Klant Veredelaars Jonge planten Nederlandse kwekers Duurzaamheidsthema 4: transparante en eerlijke supplychain De verschuiving van kwaliteitscontrole naar kwaliteitsborging markeert een belangrijke transformatie in onze benadering. Waar voorheen de nadruk lag op het controleren van de kwaliteit van de geleverde planten, verschuift de focus nu naar het waarborgen van de kwaliteit gedurende het gehele proces. We werken nauw samen met onze retail- en productiepartners om de kwaliteitsnormen vanaf het begin van de keten af te stemmen. Hierbij houden we rekening met het risicoprofiel van specifieke producten. Dit betekent dat we niet alleen de kwaliteit van de producten monitoren, maar ook zaken als het land van oorsprong en het klimaat en de productieomstandigheden aldaar. We identificeren en mitigeren een steeds groter deel van de transportketen. Met deze geïntegreerde aanpak zorgen we voor een betrouwbaar product door de gehele keten. Dit is essentieel voor het opbouwen van langdurig vertrouwen en tevredenheid bij onze klanten. 34

Losse verlading vanuit Italië naar Hub UK Vervoer per trein vanuit Italië

ONZE CERTIFICERINGEN Management Productkwaliteit Informatiebeveiliging en -veiligheid Duurzaamheid Sociaal Ons doel: een kwalitatief en duurzaam product en een dienstverlening die aansluit bij klantwensen en wetgeving. Dat borgen we onder meer door de normen NEN-EN-ISO 9001 en MPS-Florimark in ons managementsysteem te verankeren. We streven naar continue verbetering om Future Fit te blijven. 36

ESG: Social Binnen de Europese CSRD-wetgeving heeft het sociale aspect betrekking op arbeidsomstandigheden, mensenrechten en impact op de samenleving. Voor Royal Lemkes vertaalt dit zich naar: • Persoonlijke groei, diversiteit en vitaliteit van eigen medewerkers (S1) • Sociale productie in de keten (S2) Ook op het sociale vlak hebben we in 2024 de verplichte datapunten in kaart gebracht en de relevante gegevens vastgelegd. In 2025 worden de datapunten elk kwartaal geëvalueerd ten aanzien van de doelstellingen. De datapunten worden opgenomen in het duurzaamheidsverslag 2025. 38

ESG: Governance Duurzame groei van onze relaties vormt een onlosmakelijk onderdeel van onze missie. Onze relatie met klanten gaat in veel gevallen al vele jaren terug, waardoor we veel kennis hebben van specifieke wensen en retaileisen. Wij vervullen een belangrijke rol in het vertalen van klantwensen en wettelijke eisen naar onze kwekers en leveranciers. Op basis van CSRD-richtlijn G1 voor governance hebben we beleid opgesteld voor verantwoord gedrag in de waardeketen. Onderdeel hiervan is een helder omschreven beleid ten aanzien van betaalgedrag (G1-6). In 2024 hebben we ons betaalgedrag inzichtelijk gemaakt met behulp van de datapunten uit de CSRD-richtlijn. Naast de standaard betalingstermijn kunnen leveranciers kiezen voor vroegbetaling, wat gunstig is voor hun liquiditeitspositie. Voor vaste relaties is het bovendien mogelijk om gebruik te maken van Supply Chain Finance (SCF). Met SCF worden facturen binnen twee werkdagen betaald onder aftrek van een zeer geringe betalingskorting.

Duurzame groei van onze mensen 40

Vincent Rens - salesmanager tuincentra Marjolein Heemskerk - manager commerciële binnendienst Jeffrey Gordijn - salesmanager supermarkten

Duurzame groei van onze mensen Interview met Jeannette Jongeleen In een tijd van arbeidskrapte is het voor Royal Lemkes essentieel om een aantrekkelijke werkgever te zijn. En dat betekent niet alleen inspelen op de behoeften van onze medewerkers, maar ook hun ontwikkeling stimuleren. Drie pijlers staan hierbij centraal: persoonlijke groei, vitaliteit en diversiteit. Deze pijlers vormen de basis van een werkklimaat waarin mensen floreren en hun volledige potentieel benutten. 42

Pijler 1: persoonlijke groei – investeren in de kracht van mensen Bij Royal Lemkes maken we werk van een cultuur waarin we onszelf blijven uitdagen en ontwikkelen. Met een gestructureerde HR-cyclus die medewerkers actief betrekt bij het vaststellen van hun ontwikkeldoelen, creëren we een dynamische en stimulerende werkomgeving. We ondersteunen onze collega’s met trainingen, coaching en mentorschap. Binnen de Plantify Academy bieden we verschillende maatwerktrajecten en cursussen die niet alleen gericht zijn op vakkennis, maar ook op persoonlijke groei en leiderschap. Onze medewerkers kunnen op GoodHabitz onlinetrainingen volgen over onder andere mindset, stress- en timemanagement, en doelgericht en lean werken. In 2024 hebben twaalf talentvolle collega’s het tweejarige Management Development Programma afgerond, waarin zij hun leiderschapsvaardigheden ontwikkelden. Meerdere van hen zijn inmiddels doorgestroomd. 12 22 Persoonlijke groei AANTAL DEELNEMERS PER TRAINING OF CURSUS VAN DE PLANTIFY ACADEMY medewerkers Management Development Programma medewerkers Feedbacktraining 11 12 medewerkers Programma Persoonlijk Leiderschap medewerkers Programma Persoonlijke Groei 13 medewerkers Plantencursus Light 7 medewerkers Workshop gezond 14 10 medewerkers Kamerplantencursus medewerkers Workshop gezond slapen 5 medewerkers Workshop financieel fit

Pijler 2: vitaliteit – gezond en energiek naar de toekomst Wij geloven dat vitale medewerkers niet alleen meer werkplezier ervaren, maar ook productiever zijn en bijdragen aan een positieve bedrijfscultuur. Daarom willen we een werkplek bieden die gezondheid en welzijn bevordert. We streven naar duurzame inzetbaarheid. Zodoende richten we ons op het verlagen van ziekteverzuim met preventieve maatregelen en hebben we aandacht voor ergonomie op de werkplek. Ons uitgebreide vitaliteitsprogramma is op zowel fysieke als mentale gezondheid gericht. We organiseren regelmatig workshops over onderwerpen als gezonde voeding, beweging of slaap, en trainingen over werk-privébalans en stress management. Vanuit Plantify Activities organiseren we activiteiten als samen deelnemen aan de Marathon van Rotterdam, een golfclinic en het BBQ-zomerfestival. Dergelijke initiatieven zorgen dat medewerkers zich niet alleen lichamelijk goed voelen, maar ook mentaal fit blijven. Vitaliteit ZIEKTEVERZUIM 2024 2023 2022 2021 2020 5,36% 4,85% 3,65% 3,68% 3,66% AANTAL DIENSTJAREN VAN ONZE MEDEWERKERS 1-5 jaar 5-10 jaar 10-15 jaar 15+ jaar 111 72 20 49 44

Diversiteit 252 Aantal medewerkers Gemiddelde leeftijd alle medewerkers: 45,35 jaar Vrouwen 43,01 Mannen 47,70 116 46% vrouwen 136 54% 25 medewerkers in leidinggevende functie mannen 13 vrouwen 52% 12 mannen 48% 8 DOORSTROOM 2024 23 In 2024 hebben we 23 nieuwe collega’s mogen verwelkomen. 13 DOORSTROOM NAAR EEN HOGERE FUNCTIE Pijler 3: diversiteit – een inclusieve cultuur Wij streven naar een werkomgeving waarin iedereen zich welkom, gerespecteerd en gewaardeerd voelt. Zo creëren we een inclusieve cultuur waarin iedere medewerker de ruimte krijgt om zichzelf te zijn en bij te dragen aan het succes van de organisatie. 21 nationaliteiten We zetten ons in voor gelijke kansen voor iedereen en dragen zorg voor een divers wervingsproces vrij van vooroordelen. Ook waarborgen we gelijke kansen voor promotie en doorgroeien binnen de organisatie.

Bekijk de aftermovie BBQzomerfestival Investeren in mensen Jeannette Jongeleen, directeur HR: “Bij Royal Lemkes geloven we dat investeren in mensen bijdraagt aan het succes van onze organisatie. Door te focussen op persoonlijke groei, vitaliteit en diversiteit creëren we een werkomgeving waarin medewerkers zich kunnen ontwikkelen, gezond blijven en zich gewaardeerd voelen. Deze aanpak draagt bij aan een hogere medewerkerstevredenheid en betrokkenheid, en uiteindelijk aan de continuïteit en het succes van Royal Lemkes in een steeds veranderende arbeidsmarkt. In 2024 begeleidden we werkstudenten, stagiairs en young professionals in hun persoonlijke groei. Jonge medewerkers kregen volop mogelijkheden om zelf sturing te geven aan hun loopbaan. Tijdens het Lean24-traject dat we in 2024 doorlopen hebben, is er kritisch gekeken naar onze interne organisatie en vonden we slimme oplossingen om efficiënter te werken. We kunnen hetzelfde werk nu met minder mensen doen.” Wederzijds respect en samenwerking Jeannette vervolgt: “Betrokkenheid, loyaliteit en oprechte aandacht voor elkaar vormen het fundament van ons succes. Onze medewerkers voelen zich verantwoordelijk voor de toekomst van het bedrijf, wat zorgt voor een cultuur van wederzijds respect en samenwerking. Onze HR-strategie biedt een stevige basis voor een duurzame toekomst, waarin medewerkers zich optimaal kunnen ontwikkelen en bijdragen aan de groei van Royal Lemkes.” 46

Plantencursus Light Young professionals BBQ-zomerfestival

Duurzame groei van onze business 48

Duurzame groei van onze business Interview met Vincent Rens, Marjolein Heemskerk en Jeffrey Gordijn Om klaar te zijn voor groei optimaliseren we onze interne organisatie. Jeffrey Gordijn (salesmanager supermarkten), Vincent Rens (salesmanager tuincentra) en Marjolein Heemskerk (manager commerciële binnendienst) vertellen welke stappen we zetten op weg naar Future Fit. En welke stappen zij de afgelopen jaren hebben gezet binnen Royal Lemkes. 50

Jeffrey: “Binnen de retailsector is consolidatie een belangrijk thema. We zien steeds meer internationale samenwerkingen, onder meer om schaalvoordelen te realiseren en efficiënter te opereren.” Vincent voegt toe: “Bij meerdere tuincentrum ketens verschuift de aansturing van een decentrale naar een centrale aanpak. Dit maakt het mogelijk om eerder en verder vooruit te plannen, wat steeds belangrijker wordt. De interne organisatie van Royal Lemkes is onderverdeeld in aparte units voor supermarkten, tuincentra, bouwmarkten en woonwinkels. Deze verschillende klanttypen vragen om een specifieke benadering, en met onze gespecialiseerde units sluiten we hier perfect op aan.” Marjolein: “In 2024 is de afdeling commerciële binnendienst opgezet om schaalbaarheid te waarborgen, zowel voor onze huidige als potentiële nieuwe klanten. Dit is gedaan met een Lean24-traject, wat inzicht biedt in het totale operationele proces. Inclusief wat de klant van ons vraagt en wat we nodig hebben om het proces zo efficiënt mogelijk in te richten. Een centraal gestuurde afdeling commerciële binnendienst heeft als voordeel dat we bewust kunnen kiezen tussen een uniforme aanpak en maatwerk. Bijvoorbeeld het harmoniseren van processen: uniform waar mogelijk, klantspecifiek waar nodig. Processen versimpelen zorgt ook voor minder fouten. Dankzij deze ontwikkelingen kunnen we slagvaardiger handelen en onze klanten nog beter van dienst zijn.” Waarom? • Succesvolle implementatie van nieuwe processen • Prettige samenwerking • Tijdverspilling bij probleemoplossing vermijden Hoe? • Duidelijke overdrachtsafspraken • Juiste houding en gedrag Wat? Samenwerken volgens het ‘foutvrij van mij’-principe Fouten/afwijkingen NIET accepteren Fouten/afwijkingen NIET maken Fouten/afwijkingen NIET doorgeven De collega voor mij Ikzelf De collega na mij Ideaal: ontwerp een proces zodanig dat fouten maken en fouten doorgeven (bijna) onmogelijk is Samen maken we het werk overzichtelijk, efficiënt en inspirerend

Waarom? • Gezonde werkdruk • Toekomstbestendig financieel resultaat • Ruimte voor investeringen en innovatie Wat? • Rolduidelijkheid • Uniforme en duidelijke processen en verantwoordelijkheden • Eenduidige organisatie en aansturing Samen maken we het werk overzichtelijk, efficiënt en inspirerend Hoe? • Het werk beter verdelen • Samenwerken in de keten • Uniform wat kan, klantspecifiek wat moet 52

Marjolein vertelt verder: “De complexiteit van klantwensen en wetgeving neemt toe, met hogere duurzaamheideisen en een grotere hoeveelheid informatie om te verwerken. Door processen te digitaliseren en efficiënter te werken, kunnen we met hetzelfde aantal mensen een kwalitatief beter resultaat neerzetten en verder groeien. We zijn schaalbaar en beter inzetbaar, we kunnen werkzaamheden evenredig verdelen en nieuwe klanten makkelijker integreren in ons systeem. Samen maken we het werk overzichtelijk, efficiënt en leuker. En zetten we stappen richting een Future Fit organisatie.” Doorgroeien binnen Royal Lemkes Vincent begon elf jaar geleden bij Royal Lemkes, Jeffrey werkt er inmiddels tien jaar en Marjolein acht jaar. Hun eerste functie was in de backoffice, waarna ze alle drie doorgroeiden binnen de organisatie. Samen met negen andere young professionals volgden ze het Management Development Programma: een tweejarig traject waarin ze hun leiderschapsvaardigheden ontwikkelden. Sinds vorig jaar is het drietal actief in hun huidige functie. Vincent: “Mede door dit programma zijn we klaar voor de volgende stap in onze carrière en de functies die we in 2024 startten. Verandermanagement was ook een onderdeel in het Management Development Programma en actueler dan ooit.” Marjolein vult aan: “Royal Lemkes geeft medewerkers de mogelijkheid om door te groeien en ik kreeg de kans en het vertrouwen dat ik klaar was voor deze stap. Als young professionals hebben wij een andere blik op de organisatie en hopen we nieuwe inzichten te brengen. Royal Lemkes ziet de waarde in van jonge collega’s die deze stappen kunnen maken. Daar ben ik dankbaar voor.”

Duurzame groei van onze business Interview met Pim van der Boog, Tiemen van Bruggen en Thomas de Wit Tiemen van Bruggen werd in 2024 aangesteld als operationeel directeur. Samen met operationeel manager Pim van der Boog en transportcoördinator Thomas de Wit deelt hij zijn visie op de ontwikkelingen rondom operations en de supplychain. 54

Retailbedrijven reorganiseren en herpositioneren zich om hun concurrentiepositie te verbeteren. Met behulp van cost-out-programma’s creëren ze maximale achterwaartse druk in de keten om verspilling te elimineren en een nog efficiëntere supplychain te organiseren. Hiermee willen ze bereiken dat consumentenprijzen niet verder stijgen en waar mogelijk zelfs dalen. In 2024 lag onze focus dan ook op verdere optimalisatie van de supplychain, productiviteits verbetering en verduurzaming in de keten. Continu investeren in technologie Royal Lemkes wist de operationele kosten te verlagen door kritisch te kijken naar procesoptimalisatie en personeelsplanning, legt Pim uit: “We analyseren de processen van onze klant en maken bewuste keuzes tussen maatwerk en uniformiteit. Personeel plannen we in op basis van forecasts en de begroting die we vooraf maken. Zo wordt zichtbaar of we efficiënt werken en waar optimalisatiekansen liggen. We monitoren op basis van forecasting en dashboards en sturen bij waar nodig. Deze interne verbeteringen hebben een positieve invloed op ons uitgaande transport en het op tijd leveren bij onze klanten: on time, in full, no errors.”

Tiemen vult aan: “Om voorop te blijven lopen, investeren we continu in technologie. Hierbij richten we ons ten eerste op zo efficiënt mogelijke bedrijfsprocessen, zodat we tegen de laagste kosten kunnen leveren. Daarnaast focussen we op zo eenvoudig mogelijke bestel- en leverprocessen, en ten derde op datagedreven advies over het assortiment en de supplychain. Robots, zoals de Lowpads en Argos, zijn inmiddels een vertrouwd beeld in het operationele proces. Automatisering zorgt niet alleen voor tijdswinst en hogere kwaliteit, maar verbetert ook de duurzame inzetbaarheid van onze collega’s. Momenteel kijken we naar de huidige inzet van Lowpads en onderzoeken we mogelijkheden om de activiteiten van de robots uit te breiden.” Supplychain steeds verder optimaliseren Als gevolg van veranderingen in de wetgeving, stijgende grondstof- en brandstofprijzen en schaarste op de arbeidsmarkt zijn de transportkosten de laatste jaren flink gestegen. Tegelijkertijd worden zowel ketenpartners als consumenten zich steeds meer bewust van de CO2 - footprint van transport. Daarom stellen we ons voortdurend de vraag hoe we de supplychain verder kunnen optimaliseren. Thomas: “Een paar jaar terug zijn we met een aantal transporteurs begonnen met het meten van de CO2 -footprint en hebben we een nulmeting gedaan. We willen de uitstoot verminderen door samen te werken met transporteurs die 56

duurzamere brandstoffen gebruiken of de weg hiernaartoe inzetten. Dankzij de langlopende samenwerking met onze transporteurs kunnen we hen ontlasten bij bepaalde registratieverplichtingen en het optimaliseren van de vervoersbewegingen. Met minder uitstoot tot gevolg.” Tiemen: “Royal Lemkes focust op groei. Door de operatie en het transport zo in te richten dat we grote volumes aankunnen, zijn we in staat om nieuwe klanten goed in te passen in onze processen en bestaande klanten efficiënter te bedienen. De afgelopen periode hebben we meerdere onderzoeken gedaan, wat goede handvatten biedt om de komende jaren verder te verbeteren en Future Fit te zijn.” Bekijk de video over robotisering

Business as a force for good Royal Lemkes gelooft sterk in ‘business as a force for good’. Dit betekent dat bedrijven niet alleen winst nastreven, maar ook een positieve impact hebben op de samenleving en het milieu. Groen is meer dan mooi Tientallen wetenschappelijke onderzoeken onderschrijven de kracht van planten: groen levert een belangrijke bijdrage aan klimaatvraagstukken, biodiversiteit, stressreductie, gezondheid, en leer- en werkprestaties. Actuele onderwerpen waar planten kunnen bijdragen aan het oplossen of verlichten van problemen. Samen met de Ronald Moerings Foundation creëerden we in 2024 een groene oase in en rondom het Antoni van Leeuwenhoek in Amsterdam. De vergroening van het in kanker gespecialiseerde ziekenhuis en onderzoeksinstituut is de start van een meerjarige samenwerking. Een samenwerking waarin we niet alleen een prachtige groene oase creëren, maar ook degenen die dat het meest nodig hebben hoop en vertrouwen bieden. Dank aan onze ketenpartners die dit mede mogelijk hebben gemaakt. Samen werken we aan een groenere en gezondere toekomst! Bekijk de video’s Groen is meer dan mooi 58

Partners Groen is meer dan mooi De Groene Stad, 17 november 2023 degroenestad.nl

Financieel resultaat Hoewel de marktomstandigheden in 2024 onverminderd uitdagend waren, wisten we de omzet te stabiliseren. Met ruim € 276 miljoen vertoont de gerealiseerde omzet een lichte stijging ten opzichte van 2023. Jan Slingerland, directeur Financiën: “In 2023 konden we al een mooie efficiencyslag slaan in relatie tot de operationele kosten. Soortgelijke verbeteringen hebben we in 2024 ook op andere aspecten ingezet. Door processen anders in te richten wordt de orderstroom efficiënter afgehandeld, wat zich vertaalt naar lagere kosten. Dankzij deze efficiencyverbeteringen konden we de kostenstijgingen door inflatie compenseren. Het gevolg is dat we 2024 met een positief resultaat afsluiten en dat de solvabiliteit op een goed niveau blijft. De definitieve cijfers worden later dit jaar via de gebruikelijke kanalen gepubliceerd.” 60

Future Fit Mede door alle verbeterprocessen van de afgelopen jaren zijn we klaar voor groei. Met het verwelkomen van nieuwe klanten verwachten we voor 2025 dan ook een stijging van de omzet. We hebben een gezonde bedrijfsvoering en een sterk financieel fundament, wat het mogelijk maakt om te blijven investeren en innoveren. Hierdoor zijn we in staat om steeds in te spelen op nieuwe ontwikkelingen, wat vertrouwen biedt voor de toekomst. Omzetontwikkeling 100 150 200 250 300 350 50 0 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 We sluiten het jaar 2024 af met een positief resultaat dat langjarig stabiel is gebleven. 2024 € 288 € 288 € 249 € 249 € 265 € 309 € 307 € 275 € 276 Netto-omzet in € mln.

Cees van der Meij, dga Heleen van Gulik Thomas Heerkens Raad van commissarissen Dankzij de inzet en betrokkenheid van alle medewerkers en ondanks een lastige markt was 2024 een mooi jaar voor Royal Lemkes. De bedrijven binnen Plantify Partners Europe hebben zich op de eigen basis geconcentreerd. Er zijn grote stappen voorwaarts gemaakt om relevant te zijn en blijven voor onze klanten en partners. Geweldig werk verzet Plantify Partners Europe heeft de resterende aandelen van Floréac verworven. De organisatie heeft een veranderproces in gang gezet dat dankzij de veerkracht en de inzet van de medewerkers goed vorm begint te krijgen. Bij Royal Lemkes is met enthousiasme gewerkt aan uitbreiding van de klantenportefeuille en het optimaliseren van de klantprocessen. Dat werpt zijn vruchten af. Wij spreken als raad van commissarissen onze waardering en dankbaarheid uit voor het geweldige werk dat is verzet. We zien de toekomst met vertrouwen tegemoet. www.plantifypartnerseurope.eu 62

Royal Lemkes heeft een groen hart. We geloven in planten. Planten bieden een beter leven, een vitale business en ze leveren een duurzame bijdrage aan een groenere wereld. Bij alles wat we ondernemen streven Let’s plantify® the future. Together. we naar duurzame groei: van onze mensen, van onze relaties, van onze gezamenlijke business en van de wereld om ons heen. Plantify® = met planten een fijn leven, een vitale business en een mooiere wereld creëren

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
  51. 51
  52. 52
  53. 53
  54. 54
  55. 55
  56. 56
  57. 57
  58. 58
  59. 59
  60. 60
  61. 61
  62. 62
  63. 63
  64. 64
Home


You need flash player to view this online publication