27

2. Informatica in het 3de jaar De modernisering introduceert ook gemeenschappelijke ICT-leerplandoelen die verder bouwen op de kennis en vaardigheden die je verworven hebt in de eerste graad. In de tweede graad ga je die digitale vaardigheden verder ontwikkelen. Zo zullen tekstverwerking en presentaties voorbereiden voor jou geen geheimen meer hebben. Daarnaast willen we jouw zelfredzaamheid verhogen door je inzicht te geven in digitale systemen. Jongeren zijn vandaag nl. heel handig met allerlei onlinetools, maar weet je ook wat te doen als er iets verkeerd gaat? Weet je hoe het komt als een printer het plots laat afweten? Wat met een bestand dat te zwaar blijkt om door te sturen? Ten slotte komt tijdens de lessen informatica ook algoritmisch denken aan bod, dit is een vorm van programmeren waarbij je logisch leert redeneren. Kortom, tijdens deze lessen willen we jou maximaal ICT-vaardig maken zodat je klaar bent voor de steeds snellere digitalisering van onze wereld. Op schoolniveau hebben we duidelijke ICT-afspraken en we verwachten dat je deze respecteert. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan de manier waarop je een beleefde mail stuurt naar een leerkracht, hoe je jouw laptop correct gebruikt, hoe je een goede powerpointvoorstelling maakt, hoe je een paper opstelt… De aangeleerde kennis en vaardigheden zal je dus niet alleen gebruiken tijdens het uurtje informatica, je zal ze ook actief kunnen inzetten voor alle opdrachten die je krijgt in andere vakken. Zo is er een duidelijke transfer van deze leerstof naar de andere vakken. Alle richtingen in de doorstroom en Bedrijf & Organisatie krijgen een uur informatica in het derde jaar. Voor wie kiest voor Organisatie & Logistiek komen alle ICT-doelen aan bod in hun hoofdvak Organisatie & Logistiek. In het 4de jaar verdiepen leerlingen in Bedrijfswetenschappen en B&O hun informaticakennis nog meer. 27

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication