31

4. Digitalisering en activerend lesgeven De nieuwe leerplannen veronderstellen dat leerlingen voor nagenoeg elk vak een computer ter beschikking hebben. Ondertussen is het gebruik van de laptop dan ook al een evidentie geworden en in de meeste vakken wordt deze gebruikt. Het laptopproject zetten we uiteraard verder voor de leerlingen van de tweede graad. Dit betekent dat elke leerling een computer ter beschikking heeft en dit toestel ook naar huis kan meenemen. Het laptopproject biedt grote didactische voordelen: het laat toe om jou meer op je eigen tempo te laten werken en oefeningen op jouw niveau aan te bieden. Differentiëren wordt dus veel eenvoudiger. Bovendien willen we op deze manier ook andere kosten reduceren want een atlas en een dure rekenmachine moeten niet meer aangekocht worden. We benadrukken wel dat digitalisering voor ons geen doel op zich is maar een middel om te streven naar een hoger leerrendement bij elke leerling. En uiteraard gaan we niet voor een zwart-wit verhaal: papier en balpen gecombineerd met handboeken zullen nog steeds behoren tot de dagelijkse benodigdheden van onze leerlingen. Een aantal vakken gebruikt wel al een digitale methode waarbij er dus geen handboeken meer worden aangekocht maar een bundel op papier ter beschikking is voor het instuderen. We stellen vast dat onze jongeren heel vlug wennen aan het leren op de computer en vooral ook schrijven op de pen device. De start van Digisprong, een initiatief van minister Weyts, bepaalt de financiële voorwaarden. Alle praktische info over het type toestel, de prijs, de gebruiksvoorwaarden... kan u vinden op de website en in de aparte infofolder over ons laptopproject. 31

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication