20

Leren leren Waar gaat het over? Tijdens het wekelijks klasuurtje krijg je in de loop van het schooljaar enkele studielessen. In deze lessen leg je de basis voor een aantal vaardigheden die je dan verder kunt inoefenen bij de leerkrachten in klas. ‘Leren leren’ doe je dus vooral TIJDENS de lessen MET de leerstof in de hand. Eerste leerperiode In september staan ‘plannen en organiseren’ op het programma. Hiermee willen wij je een stukje op weg helpen in je nieuwe schoolomgeving. Concreet leren wij je: • je schoolagenda gebruiken als hulpmiddel voor dagelijkse planning; • omgaan met de grote hoeveelheid boeken en schriften; • zicht krijgen op een vast studieschema en een goede werkomgeving; • via een goede planning overbelasting te voorkomen. Daarna bekijken we hoe ons brein werkt en hoe we leren op verschillende manieren. Er wordt besproken wat we hier zelf aan kunnen verbeteren door bijvoorbeeld meer zelfdiscipline. Verder maken we goede klasafspraken zodat iedereen zich optimaal kan concentreren. Tweede leerperiode In januari maken wij tijd voor een eerste zelfevaluatie. Wij helpen je wat zicht te krijgen op wat goed en/of minder goed verliep bij de voorbereiding van en tijdens de toetsen. Goed inzicht is immers noodzakelijk om tijdig te kunnen bijsturen. Daarnaast gaan we wat dieper in op herhaling en het belang hiervan voor het efficiënt leren. Derde leerperiode Bij de aanvang van het derde trimester tenslotte maken wij opnieuw tijd voor zelfevaluatie en bijsturing. Leercoaching Op maandag, dinsdag of donderdag van 16 u. tot 16.50 u. voorzien we momenten waarop mevr. Neerinckx leerlingen begeleidt rond studiemethode en plannen en organiseren. We beslissen in samenspraak met de cel leerlingenbegeleiding, de leerkrachten en/of de ouders welke leerlingen nood hebben aan deze leercoaching. Anderzijds zal mevr. Neerinckx ook in oktober in alle tweedes een herhalingsmoment voorzien rond “leren leren”. Sint-Paulusschool Campus Sint-Jan Berchmans - middenschool Wegwijzer p. 20

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication