37

Da’s straf—onze visie Het doel van het sanctiebeleid op onze school is om jongeren gewenst gedrag aan te leren. Wij willen jullie als ouder graag duidelijk maken hoe we op een rechtvaardige en ondersteunende manier werken aan dit gewenst gedrag. Ons sanctiebeleid is gebaseerd op het 4 lademodel (zie ook schoolagenda). Dit model is een eenvoudig instrument om de ernst van een overtreding in kaart te brengen en tegelijkertijd passend én menselijk op te treden. Met het 4 lademodel willen we duidelijk maken dat in onze school niet alle overtredingen hetzelfde 'gewicht' hebben en dat we elk 'type' van overtredingen met een welbepaalde aanpak verbinden. Ongewenste gedragingen worden ingedeeld in vier categorieën en we maken een onderscheid tussen ‘zware overtredingen’ en ‘storende gedragingen’ afhankelijk van de ernst en van het aantal keren dat een leerling ze stelt. Aan elke categorie wordt een 'lade' met 'signalen' en ‘maatregelen’ toegekend. ‘Signalen’ worden gegeven als markering en worden bij iedereen op dezelfde manier toegepast. Zij hebben een preventieve waarde naar alle andere leerlingen toe. ’Maatregelen’ worden gegeven na het ‘signaal’ in functie van aanleren van gewenst gedrag en met een grote zorg voor de individuele leerling. Daaruit maken we op elk moment een passende keuze, afhankelijk van de omstandigheden en de noden van alle betrokken personen. Op onze school vinden jullie verschillende ‘schoolposters’ waarop de categorieën duidelijk staan. Op deze schoolposter staan een aantal voorbeelden van ongewenst gedrag. Dit zijn slechts enkele voorbeelden ter illustratie en dit lijstje kan verder worden aangevuld. De ‘zware overtredingen’ staan op de schoolposter in de gele en de rode zone. Zware overtredingen veroorzaken grote schade, letterlijk of figuurlijk. Zware overtredingen worden in onze school altijd door de directeur en de leerlingbegeleider behandeld. Er hoort altijd een sanctie bij plus een maatregel om te voorkomen dat hetzelfde nog eens gebeurt. Maatregelen hangen af van de omstandigheden en zijn meestal gericht op herstel. De schade die is toegebracht aan personen of zaken moet goedgemaakt worden. ‘Storende' overtredingen worden op de schoolposter aangegeven in het groene en het blauwe vakje. Het gaat om overtredingen van de leefregels die op het moment zelf geen zware schade veroorzaken, maar die op langere termijn wel ernstige gevolgen kunnen hebben, zowel voor de leerling als voor anderen. Voor veel van die overtredingen is er een 'leerzone'. Dat is de groene zone. In het begin van het schooljaar is het soms moeilijk om meteen alles correct te doen wat gevraagd wordt. Als dit een nieuwe school is, moet je wennen. Elk schooljaar moet je leren wat je verschillende leraren van je vragen. Als je in het begin fouten maakt, zullen je leerkrachten en opvoeders daarop wijzen door de regel te herhalen. Dikwijls volstaat een waarschuwing om te leren wat gevraagd wordt en is een straf niet nodig. Als je, ondanks de waarschuwingen, hetzelfde ongewenst gedrag blijft stellen, kom je voor die fout in de blauwe zone. In deze zone krijg je wel een sanctie en een maatregel. Het 4 lademodel vormt een maatstaf voor aanvaardbaar gedrag. We willen hiermee grenzen stellen, met respect voor de groep en het individu, rekening houdend met elke situatie. Sint-Paulusschool Campus Sint-Jan Berchmans - middenschool Wegwijzer p. 37

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication