25

2. ICT in het 3de en 4de jaar De modernisering introduceert ook een gemeenschappelijk ICT-leerplan dat verder bouwt op de kennis en vaardigheden die je verworven hebt in de 1ste graad. In de tweede graad ga je die digitale vaardigheden verder ontwikkelen. Zo zullen tekstverwerking en presentaties voorbereiden voor jou geen geheimen meer hebben. Daarnaast willen we jouw zelfredzaamheid verhogen door je inzicht te geven in digitale systemen. Jongeren zijn vandaag nl. heel handig met allerlei onlinetools, maar weet je ook wat te doen als er iets verkeerd gaat? Weet je hoe het komt als een printer het plots laat afweten? Wat met een bestand dat te zwaar blijkt om door te sturen? Ten slotte komt tijdens de lessen ICT ook algoritmisch denken aan bod, dit is een vorm van programmeren waarbij je logisch leert redeneren. Kortom, tijdens deze lessen willen we jou maximaal ICT-vaardig maken zodat je klaar bent voor de steeds snellere digitalisering van onze wereld. Op schoolniveau hebben we duidelijke ICT-afspraken en we verwachten dat je deze respecteert. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan de manier waarop je een beleefde mail stuurt naar een leerkracht, hoe je een goede powerpointvoorstelling maakt, hoe je een paper opstelt… De aangeleerde kennis en vaardigheden zal je dus niet alleen gebruiken tijdens het uurtje ICT, je zal ze ook actief kunnen inzetten voor alle opdrachten die je krijgt in andere vakken. Zo is er een duidelijke transfer van de leerstof ICT naar de andere vakken. Alle richtingen in de doorstroom en Bedrijf & organisatie krijgen een uur ICT in het 3de en 4de jaar, behalve in Humane wetenschappen. Deze leerlingen verwerken deze ICT-doelen tijdens het leeratelier. Voor wie kiest voor Organisatie & logistiek komen alle ICT-doelen aan bod in hun hoofdvak Organisatie & logistiek. 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication